Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • keno
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Röret är 42 cm högt. O det gör att jag utan problem kan byta 35-40% vatten i den stora baljan.

    Cirkulationen i själva karet kommer inte att gynnas över huvud taget av sandfilterna, flödet ur röret rör inte om vattenytan alls. Dom är enbart biologiskt filter.
    separata pumphuvuden kommer att stå för cirkulationen
    Ja kommer även att ha partikelfilterfilter i karet.
    Har inte klurat ut någon kul lösning än men det kommer

    Testat en del med att vända förloppet i sandfiltret, alltså gjort ett trycksandfilter som partikelfilter. Men jag får inte "bakspolningen" att funka. Sandbädden lättar helt enkelt inte. Det ja kommer att testa innan ja ger upp den tanken är en mycket starkare pump.
    O bädden måste lyfta om det ska vara någon vits med filtret.
    Hm... 42 cm, var tvungen att skumma igenom hela tråden från sida 1, 60 cm högt skulle visst karet bli då är jag med. Mitt kar kommer att få lite annorlunda mått än ditt ca: 350x120x80 cm, cirkus 3,3 kbm och en annan lösning på filtret, sump med ytavrinning och " sugkanaler " ( konstigt ord )från botten, tester med dessa " kanaler " ska göras på ett litet 375 l kar för utvärdering. Har kommit en bit på vägen, vatten, avloppen och elen är klart, en mellanvägg byggd för att skärma av övriga akvarium för damm och kyla, väntar bara på varmare väder eftersom hål i vägg och golv ska göras, dels för att få in frontrutan och för att breddavloppet kommer att ledas ut till trädgårdsdammen, men som sagt det är en bit kvar, kör på!

    //Kenneth

    Lämna en kommentar:


  • Redbullen
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Tjena Peter. Sumbun tar ja direkt, det vore kanon.
    Kanon då vet jag det, det är en hane och en hona, en av hanarna gick bort tyvär.
    Ska bara lyckas bli av med alla andra fiskar i karet med...
    Men jag hör av mej när det ska tömmas

    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Röret är 42 cm högt. O det gör att jag utan problem kan byta 35-40% vatten i den stora baljan.

    Cirkulationen i själva karet kommer inte att gynnas över huvud taget av sandfilterna, flödet ur röret rör inte om vattenytan alls. Dom är enbart biologiskt filter.
    separata pumphuvuden kommer att stå för cirkulationen
    Ja kommer även att ha partikelfilterfilter i karet.
    Har inte klurat ut någon kul lösning än men det kommer

    Testat en del med att vända förloppet i sandfiltret, alltså gjort ett trycksandfilter som partikelfilter. Men jag får inte "bakspolningen" att funka. Sandbädden lättar helt enkelt inte. Det ja kommer att testa innan ja ger upp den tanken är en mycket starkare pump.
    O bädden måste lyfta om det ska vara någon vits med filtret.

    Lämna en kommentar:


  • keno
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    All form av kritik är välkommen

    Kom igen nu o yttra er
    Klurig lösning med öppet upptill och tryck underifrån! Nackdelen är väl att cirkulationen ut från röret inte blir så bra, eller? Tanken är väl att du endast ska ha detta filret och inget annat? Du har väl inte något förfilter till pumpen? Hur långt är röret i förhållande till akvariets höjd? Nyfiken som du märker, vill bara få lite koll på hur du tänkt och varför. Kommer själv att bygga filtertank på ca 200- 300 l till storkaret, förmodligen med grus/ sand som förfilter i uttagbara kassetter. Hoppas att det kommer att fungera som du tror!
    Enda kritiken jag har är att du ska ha tråkiga troffeldjur som hyresgäster

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tjena Peter. Sumbun tar ja direkt, det vore kanon.


    PerS. Jo det borde kunna funka, men man kanske behöver grunna lite på sandens åverkan på modulen och akvarieglaset. Kanske kan man bygga en tratt av glas som passar inne i modulen. Behöver nog tänka över lite olika alternativ, t.e.x nått som borde kunna funka är att klä insidan med en snutt gummidammduk. Tja varför inte.

    Lämna en kommentar:


  • Redbullen
    svarade
    Detta måste jag se med egna ögon någon dag alltså...
    Är helt säker att du har turen med dej denna gången så de inte blir våta mardrömmar en gång till

    Föresten Larry....dina gamla sumbu vill ha nytt hem, några jullar och en stor hög med multisar..

    Hör av dej om du är intresserad

    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • PerS
    Gäst svarade
    Det borde vara möjligt att bygga ett"FS" filter i form av ett filterfack. Om en av sidorna i facket lutar lite så att tvärsnittsarean ökar högre upp, ungefär som en tratt, så borde man få ett filter som är mera tollerant för variation i flödet. Jag har i ett av mina kar ett filterfack som har samma tvärsnittsarea hela vägen och då krävs lite mer reglering av flödet.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tack Mattias

    Lämna en kommentar:


  • Mattias777
    svarade
    LN, du e ju värsta Baltazar vet jag Om du minns det barnprogrammet?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    All form av kritik är välkommen

    Kom igen nu o yttra er

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Eftersom jag kommer att ha den enorma mängden av 10 kg fluidiserande sand i karet så har jag "råd" att slösa med yta genom att välja större sandkorn.
    Det förenklar o minskar risk för att röret ska gå tomt

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jo ni har rätt båda två.
    Det är lite pill o man måste tänka efter för att lösningen ska bli bra.
    Jag har skaffat ett rör som har en stor area, filterkammaren mynar dessutom inte ut i ett mindre rör utan mynar ut fritt i vattnet. Det gör att inget kan sätta igen sig efter sandbädden.
    Sen har jag inte valt en sand som är helt optimal med tanke på ytan, störst yta har sanden om den är i mjölform, alltså under 0,2 millimeter.
    Jag har valt en blandning av finfin sand och råda 0,8-1,2. Det gör att sanden inte är lättflyktig (alltså den rycks inte ur röret så lätt).
    Sen har jag valt att trycka vattnet från botten o upp med en 1200 liters pump. På tryckröret har ja satt en kran för att kunna styra mängden vatten in i röret.

    röret är överdim. så att det är en lång väg mellan sandytan och utloppet.
    På den månaden filtret varit igång så har sandbäddsytan inte sjunkit någon ting. Jag tänker använda sanden som finns i karet att %a för den mängd som ev. försvinner.

    Min konstruktion med ett öppet rör gör att det är kanonlätt att fylla ny sand o veva runt men en pinne en gång i halvåret för att luckra upp ev. bildade klumpar. O allt kan göras utan att man behöver starta om filtret.

    Lämna en kommentar:


  • keno
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Vad jag hört gällande fl sandfilter så är det känsligt för genomströmningens mängd. Har man ett väl anpassat filter som gör att sanden cirkulerar runt i början då pumpen är nyrengjord. Men efter ett tag så kanske det har slemmat igen lite och detta gör att sanden står still och tappar sin fluidicerande effekt.... Vissa har även sagt att har man otur så kan sanden följa med ut igen om man ligger på gränsen av vad röret kan släppa igenom. Är detta fel av mig att tänka på detta sätt eller finns bra lösningar för att detta inte skall hända.
    Inte alls fel tänk! Om det finns en lösning på att sanden inte ska följa med vet jag inte, Larry kanske har en lösning? Körde själv fluidicerande sandfilter i några år men tröttnade pga av för många strömavbrott, som är så ovanliga här ute i skärgården. En anlednig var att, som Larry påpekade, svårigheterna att få igång dom igen och att få en stabil fluidicering efter start, men för övrigt fungerade dom ganska så bra, men för mycket pyssel om man har många akvarium. Har filtren kvar faktiskt, fungerar idag som tillhåll för dammråttor!

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Vad jag hört gällande fl sandfilter så är det känsligt för genomströmningens mängd. Har man ett väl anpassat filter som gör att sanden cirkulerar runt i början då pumpen är nyrengjord. Men efter ett tag så kanske det har slemmat igen lite och detta gör att sanden står still och tappar sin fluidicerande effekt.... Vissa har även sagt att har man otur så kan sanden följa med ut igen om man ligger på gränsen av vad röret kan släppa igenom. Är detta fel av mig att tänka på detta sätt eller finns bra lösningar för att detta inte skall hända.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Va fina dom verkar va
    Tack Mattias

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...