Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tony
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Man får kanske se över om man verkligen ska bo kvar eller kanske flytta ut till en ort på vishan.
    Vad räknas Falköping som då?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av A C-son
    Förstår att du varit lite upptagen sista tiden då?
    Glädjande iaf att se ett fortskridande!
    Hur går det med plantuppdrivningen och firrarna? (e alla kvar i matchen?)
    Mvh/Andreas.
    Jodå Vallisnerian förökar sig riktigt bra, har nog ett 60 tal plantor just nu och rätt många skott på gång.

    När det gäller fisk så är det mest på planeringsstadiet än, men om ett par veckor så får jag hem några riktiga rariteter i form av sandlekare.

    Lämna en kommentar:


  • HenrikV
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Jag vill ha HUS! Radhus med hyresrätt är ju bra men inte perfa.... fasen att alla hus man kollar på ska va fallfärdiga ruckel o ändå kosta en förmögenhet...... Man får kanske se över om man verkligen ska bo kvar eller kanske flytta ut till en ort på vishan.
    *He he* Du får göra som jag ska göra strax och flytta till Gällivare. Där finns det till och med fisk i sjöarna. Inte bara i akvariet...

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Så då har man gjort sin första grund i sitt liv.
    Armering och själva golvbrunnen fattas men avloppet är uppdraget.
    Hade grävarnissen bara lagt i tillräckligt med bärlager (fattades 20cm) så hade det varit busenkelt men nu fick jag kärra i ytterliggare 8 ton singel.
    Där akvariet kommer att stå så har ja skippat 10cm isolering för att kunna ytterliggare förstärka plattan.
    Tyvärr så kommer inte betongen förrän om två veckor.
    Jag vill ha HUS! Radhus med hyresrätt är ju bra men inte perfa.... fasen att alla hus man kollar på ska va fallfärdiga ruckel o ändå kosta en förmögenhet...... Man får kanske se över om man verkligen ska bo kvar eller kanske flytta ut till en ort på vishan.

    Lämna en kommentar:


  • Styrsö
    svarade
    Härligt att följa- fortsätt med bilder!!!
    nu blir man riktigt sugen på att bygga burk igen...
    Ball!

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Så då har man gjort sin första grund i sitt liv.
    Armering och själva golvbrunnen fattas men avloppet är uppdraget.
    Hade grävarnissen bara lagt i tillräckligt med bärlager (fattades 20cm) så hade det varit busenkelt men nu fick jag kärra i ytterliggare 8 ton singel.
    Där akvariet kommer att stå så har ja skippat 10cm isolering för att kunna ytterliggare förstärka plattan.
    Tyvärr så kommer inte betongen förrän om två veckor.
    Förstår att du varit lite upptagen sista tiden då?
    Glädjande iaf att se ett fortskridande!
    Hur går det med plantuppdrivningen och firrarna? (e alla kvar i matchen?)
    Mvh/Andreas.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Så då har man gjort sin första grund i sitt liv.
    Armering och själva golvbrunnen fattas men avloppet är uppdraget.
    Hade grävarnissen bara lagt i tillräckligt med bärlager (fattades 20cm) så hade det varit busenkelt men nu fick jag kärra i ytterliggare 8 ton singel.
    Där akvariet kommer att stå så har ja skippat 10cm isolering för att kunna ytterliggare förstärka plattan.
    Tyvärr så kommer inte betongen förrän om två veckor.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Calochromis pleuruspillus Maswa

    Lämna en kommentar:


  • Malawi Micke
    svarade
    Men nu jäklar är det igång.. Ser fram emot att följa detta yber projekt!! Och jag som har fått tjata och tjata för att få in ett 1125l i vårt nya hus.. Förstår att jag har en lång väg kvar tills jag får bygga ut för ett monster akvarium..
    Jaja tur att jag kan glädjas med dig istället hoppas att allt flyter på bra och att det inte blir nått krångel.. Best Regards from Dalsland

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ca Två månder tog det att få bygglovet godkänt, o det fick jag i onsdags. Fick problem för att jag överskrev tomtens byggrätt. Hade tydligen köpt en tomt i ett område där alla tomter hade en låg maxarea vilket jag inte hade en susning om.
    Banken ville inte låna ut förrän dom fick se bygglovet. C ville inte att jag drog igång förrän dom två pusselbitarna var på plats. Dessutom så fick ja lite sammordningseffekter eftersom grannen oxå skulle bygga ut o vi anlitade samma grävare samma dag. Ska ja få detta i hamn så måste ja skära i så många ändar som möjligt o dessutom är man ju smålänning.
    Samtidigt så håller jag med dig Christer det har varit fruktansvärt trögt att komma igång.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Larry
    menar du att göra det pyttelilla hålet i trädgården
    med grävare och lastbil tog tre månaders väntetid ??
    hoppas att du fick låna grävaren så kan du säga att det var lite kul
    ha det bra
    Christer

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    ÄNTLIGEN som Gert hade sagt.
    Efter en evighet så är äntligen bygget igång. Bygglovet, banken och grävaren är på banan f.o.m idag. Jag har bestämt mig för att göra hela bygget förutom takstolarna och själva akvariet på egen hand. Fruktansvärt kul att det hela har startat och att man har passerat point of no return.
    Här är 20 kbm massor urgrävda för bortforsling och precis innan 10 kbm bärlag ska i. Vi hittade även avloppet så att det blir en golvbrunn under karet
    Senast redigerad av LN; 29 september 2007, 21:21.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ännu en vecka tillända utan att ens en enda pusselbit fallit på plats.
    Visst man ska skynda långsamt men det är riktigt segt att komma igång.

    En kul nyhet dock. mina Callochromis verkar gilla mina "miniparasit"sniglar.
    Skaffade 5 st (tror att dom heter äppelsnigel) stora sniglar för att konkurera ut små sniglar i karet. Men sandlekarna knaprar i sig dom i stället.
    Vallisnerian har kommit igång riktigt bra dessutom

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Snyggt Wilhelm

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Ett gammalt foto på min vackre hane, och lekgrop.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...