Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Tackar Andreas
    Du eller någon annan råkar väll inte ha några bilder på just Callochromis pleurospilus.
    Då är det bara att lägga upp dom här
    Så att man får lite att se fram emot

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Här går mina nya sandlekare.
    Jag har delat en hel del Vallisneria plantsträngar så att jag får ett 30 tal modersplantor. Förhoppningsvis så börjar dom skuta skott om ett par veckor.
    Planen är att jag minst ska få fram 80 Vallisnera plantor till akvariestarten.
    Det är vad jag kallar planering! Nice LN

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Vart har du fått tag i dom?
    Jag köpte dom på herkules zoo i götet. Bra sevice med att det finns alla i butiken som man kan puzzla med o kolla på i sin sållning av vilka man vill köpa och endast 2 veckers leverans tid det var kanoners!

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    BTN moduler kan beställas i olika färger men då är det väntetid på ca 3-6veckor

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Här ska det fram ett 20tal Cryptocoryne och ett 10tal Vallisneria (en smalbladig variant som jag inte vet vad den heter).
    Det blir även en del javaormbunke i detta kar men jag vet inte om dom åker i det stora karet eller ej.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Här går mina nya sandlekare.
    Jag har delat en hel del Vallisneria plantsträngar så att jag får ett 30 tal modersplantor. Förhoppningsvis så börjar dom skuta skott om ett par veckor.
    Planen är att jag minst ska få fram 80 Vallisnera plantor till akvariestarten.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Det är faxe vita moduler. av blandade modeller men jag ska posta mer bilder allt eftersom projektet fortskrider tänkte jag.
    Vart har du fått tag i dom?

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Vilka moduler ska du sätta i?
    Det är faxe vita moduler. av blandade modeller men jag ska posta mer bilder allt eftersom projektet fortskrider tänkte jag.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Har funderat mer och mer på det här med olika aggresivitet i olika kar med samma art. Och det enda sambandet jag hittar är att det är temperaturen det skiljer på, hög temp hög aggresivitet. För övrigt har dessa Callochromis pleurospilus:ars föräldrar gått ihop med ett gäng Xenotilapia flavipinnis utan några som helst problem. Temperatur i detta fall ca 24 °C och bägge arter har lekt.
    Låter skönt att höra för att planen är att just försöka hålla runt 24 grader i akvariet, iallafall vintertid. Sommartid så får det bli vad det blir. detta för att minska avdunstningen.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Det kommer förhoppninsvis funka kanoners LN! Ska bli enormt intressant att se det färdiga resultatet iaf.
    Jag har Fö satt igång med mitt 900 liters projekt i helgen och har nu silikonat svart där ramen kommer synas mellan modulerna o gjort rent karet. Idag skall karet vändas på och ställas med bakrutan neråt så jag kan sätta fart med puzzlet av modulerna som ska i.
    Vilka moduler ska du sätta i?

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    Gäst svarade
    Har funderat mer och mer på det här med olika aggresivitet i olika kar med samma art. Och det enda sambandet jag hittar är att det är temperaturen det skiljer på, hög temp hög aggresivitet. För övrigt har dessa Callochromis pleurospilus:ars föräldrar gått ihop med ett gäng Xenotilapia flavipinnis utan några som helst problem. Temperatur i detta fall ca 24 °C och bägge arter har lekt.

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Det kommer förhoppninsvis funka kanoners LN! Ska bli enormt intressant att se det färdiga resultatet iaf.
    Jag har Fö satt igång med mitt 900 liters projekt i helgen och har nu silikonat svart där ramen kommer synas mellan modulerna o gjort rent karet. Idag skall karet vändas på och ställas med bakrutan neråt så jag kan sätta fart med puzzlet av modulerna som ska i.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja gillar att ha mycket mycket fisk i akvariet. Dels för att det är en utmaning och dels för att de flesta fiskar verka minska sin aggression.

    Jag siktar på att ha 60 troffar i 3000 liter och det låter glest men skulle det vara någorlunda bra "naturliga" förhållanden så vore en hanne och två honor mera riktigt.
    60 troffar kan ironiskt nog vara för lite för att skapa någorlunda jämvikt

    Men nu till frågor. Är 15 Callochromis Pleurospilus för lite grupp att starta med?
    Är dom duktiga föräldrar i bemärkelsen att dom lyckas driva upp något yngel i "normal" akvariemiljö?

    Lämna en kommentar:


  • tezz
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Jag tycker nog det karet är väl fyllt med baar 35 troffar... hur stora var dom? var de 3cm så förstår jag att det funka men var de vuxna så kan jag inte förstå hur du ens fundera på o ha mer fisk än bara troffarna i det karet. skoj o se att det funka dock men trångt måste det varrt.
    7 liter per fisk det är väll klart att det funkade då dom kunde ju inte röra sig

    Lämna en kommentar:


  • Bilbo
    svarade
    Det kan ju också bero på könsfördelningen, kanske blir det lugnare om man har många hannar, ungefär som med Mbunas och Cyps. Aggresiviteten riktas då mot den egna arten istf mot andra fiskar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...