Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tulle89
    svarade
    Kul tråd. Kan inte vänta till det börjar trilla in lite bilder!
    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • discusred
    svarade
    Man får säga grattis! Jag kommer följa denna tråd noga, och även visa den för min sambo hela tiden. Så hon vet vad som gäller när vi bygger nytt hus

    Lämna en kommentar:


  • palleh
    svarade
    Grattis! ser fram emot att följa tråden

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Hitta rätt glasmästare, och tala om för honom att det kommer att skrivas om hans fina glas, så får du säkert dessa 10cm "gratis".

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Naturligt vis så måste alla fiskenörds som är eller paserar Växjö komma och ta en titt. Jag kommer säkert även att behöva endel "Växjönörds" hjälp.
    Robban (Guzrob) har redan sagt att kommer att hjälpa mig med grundsättningen.
    Han har ju som bekant nyss gått igenom den delen.
    Senast redigerad av LN; 16 augusti 2007, 10:32.

    Lämna en kommentar:


  • Hank
    svarade
    Håller med Tony.
    65cm högt och 4 meter långt kommer att kännas lite som ett väldigt långt "vanligt" kar, medan 75 cm högt kommer kännas som ett riktigt STORT kar.
    Ska bli väldigt kul att följa projektet, både här och live!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jo Tony du har helt rätt, men suck i förhandlingen igår kväll med sambon så fick jag behålla 1000 djupet, och visst hon är helt inne på att 10cm i höjdled inte har någon betydelse. Men samtidigt så måste jag få någorlunda ekonomi i detta tokprojekt och då kan 15000 tusen vara avgörande. men jag vill sammanställa och få mera korrekta siffror på hela bygget inkl. akvariet innan jag tar definitiv ställning till höjden.

    Lämna en kommentar:


  • Tony
    svarade
    Härligt! Detta skall bli kul att följa

    När det gäller kostnaden för de extra centimetrarna borde det väl vara en väldigt liten extra kostnad i det stora hela? Jag vet att det är fel att tänka så, men detta projektet blir ju svårt att ändra på när det är klart. Ett kar med 75cm höjd ser ofantligt mycket större ut än ett på 65, så jag hade kört på det högre!
    Senast redigerad av Tony; 16 augusti 2007, 10:13.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    startade ett ämne Mitt Akvariebygge - del 1

    Mitt Akvariebygge - del 1

    Hej!

    Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat.
    Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden.
    Hej! Jag har rätt långt gångna planer på att bygga ut mitt hus så att jag kan få in ett stort akvarium. Måtten på karet blir 4 meter långt, 1 meter djupt och 65 till 80 cm högt beroende på priset. Problemet är att han som tillverkade Robbans (Guzrob här på Ciklid) stora akvarium har lagt ner tillverkningen. Därför är


    Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=52193 så har jag nu kommit tillbaka till akvariehobbyn till samma roliga känsla som jag hade innan kraschen.
    Med lärdom av det som hände så är det nu dax för ett riktigt drömprojekt.

    Jag ämnar bygga ut mitt hus så att jag kan få in ett akvarium som blir 4 meter långt 1 meter djupt och minst 65cm högt. Säger minst 65 för att egentligen så vill jag upp mot 75cm men kostnaden ökar dramatiskt på dom 10 centimetrarna.

    Jag hoppas att det simmar fisk i det nya akvariet till våren.

    I denna tråd som kommer jag att beskriva hur projektet fortlöper. Kommer även att bifoga en hel del bilder. Förhoppningsvis så kommer jag att ha tid att fylla i en massa detaljer hur bygget fortlöper.

    Detta är det häftigaste i akvarieväg jag någonsin gjort och jag hoppas att resan får ett lyckligt slut.

    Jag hoppas även att Ni som läser denna tråd lägger in era råd och kommentarer så att projektet kan hållas levande även här på Ciklid.org.
Arbetssätt...