Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jovisst gäller det fluidiserande sandfilter helt klart.
    Men trycksandfilter har flödet åt andra hållet.
    D.v.s jag trycker vattnet uppifrån sandbädden och ner igenom sandbädden. Sanden kommer att ligga helt still under den tiden.
    Sen skiftar jag håll på flödet d.v.s vattnet kommer in nerifrån istället. Sandbädden lättar (fluidiserar) och rengörs. Det skitiga vattnet leds direkt till avloppet. Det borde gå på några minuter och sen är det bara att ställa tillbaka kranarna. Vips så är filtret rengjort och redo för en ny drift.
    Blir inte det ett vanligt mekaniskt filter med "enkel" rengörning?

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Poolfilter ger mig en rysning genom kroppen
    vi har ett antal större sådanna på Fjärilshuset modell större
    dom är inte gjorda som fisktoaletter, våra måste backspolas varannan dag
    mitt förslag är ha ett lagom stort filter som görs rent ganska ofta gärna filtermatta och efter det ett större Uvc anläggningha det bra
    Christer

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Hej
    vi sålde ganska många sandfilter för ca 10 år sedan
    men dom är lite besvärliga, dom slutar att snurra sanden eller så pumpar dom ut allt i akvariet
    (typ folk tycker om dom men efter ett år står filtret i förådet)
    ingen köper sandfilter längre, men dom är bra.
    vänligen
    Christer

    Lämna en kommentar:


  • Guzrob
    svarade
    Jag väntar med spänning på hur sandfilterna blir.
    Då vet du att jag är spekulant på ett.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Oki, då är jag med. Slug lösning som jag inte funderat på innan. Månne skulle jag ta och testa jag med!!

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Egentligen är sandfilter gammal teknik som används i alla simhallar för att ta bort partiklar. på 60-80 talet så var det öppna sandfilter men sen kom trycksandfilter och man kunde minska filterarean betydligt.
    Är helt säker på att det kommer att komma inom akvaristiken nu i energisparandets tidevarv. Himla enkelt och mycket effektivt. O eftersom jag kommer att ha ett avlopp i anslutning till karet så bara måste jag testa
    Men det kommer säker att bli en del testande med sandstorlekar och sanddjup innan ja får till det men ja är helt övertygad om att det kommer att funka tillslut.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jovisst gäller det fluidiserande sandfilter helt klart.
    Men trycksandfilter har flödet åt andra hållet.
    D.v.s jag trycker vattnet uppifrån sandbädden och ner igenom sandbädden. Sanden kommer att ligga helt still under den tiden.
    Sen skiftar jag håll på flödet d.v.s vattnet kommer in nerifrån istället. Sandbädden lättar (fluidiserar) och rengörs. Det skitiga vattnet leds direkt till avloppet. Det borde gå på några minuter och sen är det bara att ställa tillbaka kranarna. Vips så är filtret rengjort och redo för en ny drift.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    LN,
    är inte en av grejerna med sandfilter att man just inte ska behöva göra rent dem? Tror inte att det fastnar särdeles mycket guck i sanden om den virvlar runt, men kör du filtren som sandbädd så funkar det säkert klockrent. Fluidised bed-filter är annars ett av de få filtertekniker där jag faktiskt köper påståendet att "mitt filter är så himla bra så jag behöver aldrig göra rent det"...

    Ser bra ut annars, skoj att följa projektet!!

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tack Johan

    Har fixat hem tre plexiglasrör som är 1,8 meter och 10-12cm i diameter.
    Jag tänker bygga två fluidiserande sandfilter och två trycksandfilter o placera dom i några moduler.
    Tanken med trycksandfilter är att ja ska försöka göra dom så att så mycket klägg som möjligt ska fastna i sanden och att genom att skifta in och ut ur filtret så ska jag spola filterna vid varje vattenbyte. På så sätt ska filterna bli "självrengörande"
    Om det kommer att funka har ja ingen aning om men testar man inte så får man aldrig någon utveckling

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    LN, ser bara för bra ut det hela.

    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    jojo men om man ser till att man var tvungen o renovera för nästan en mille o lägga akvarie tid åt det na.... då kan jag lika väl köpa en tommt för 300.000kr på 1000m2 o bygga ett nytt hus för tot summa av 2 millar.
    Inte blir det ett hus på 178+110m2 utan då pratar vi om helt annan storlek.

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    jojo men om man ser till att man var tvungen o renovera för nästan en mille o lägga akvarie tid åt det na.... då kan jag lika väl köpa en tommt för 300.000kr på 1000m2 o bygga ett nytt hus för tot summa av 2 millar.

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Men budet var uppe i 1 mille o det ger jag inte för ett ruckel iaf. ursäkta LN om jag beklaga mig lite i din tråd här.
    Hihi. Tycker du en mille är dyrt för ett ruckel på 178+110 kvm så är du välkommen hit till Stockholm för att få lite perspektiv på priserna.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Hihihi helt ok Andreas
    Faktum är att det är exakt samma sak här. När vi skulle byta hus så kom vi snart fram till att det var billigare att köpa nytt än köpa beg. och totalrenovera. Tror att det dessutom inte var jobbigare. För att när man renoverar så har alla problem en förmåga att växa.

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    hehe en bonna stad på 25000 invånare som verkar prismässigt ligga i klass med en storstads hus priser..... Det jag kollade på i veckan nu var visserligen stort (178m2 + 110m2 källare men fasen det var hål i taket och ruttna takbalkar på 2 ställen samt råsponten var kass på stor del av taket. Fönster var även kassa och spruckna och detta har vart så i många år så det hade läckt in vatten imällan glasen vilket lett till att fönsterat hade svällt och gick inte o öppna mm så var det på 4 ställen.
    alla golv var dessutom kassa o tapeter var sen kriget o det lukta gubbe... ja det enda som var bra va planlösningen o källaren.... fanns massa platts för akvarium där..... Men budet var uppe i 1 mille o det ger jag inte för ett ruckel iaf. ursäkta LN om jag beklaga mig lite i din tråd här.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...