Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Bra tips Andreas, då måste ja fixa annan lösning på momangen.

    Fördelar med fl.sandfilter är rätt många.
    Filtret matas inte av fiskmaten utan åker rätt igenom.
    Ytan som bakterier kan växa på är enorm.
    Är sanden liten så kan man göra gämförelsen att 1 kg sand = 10 liter biobollar = 50 -100 liter blå filtermatta. Med andra ord så ger mitt 5kg fluidiserande sandfilter mellan 250 - 500 liter blå filtermatta.

    Naturligt vis så behövs inte 500 liter filter i en 375:a som filtret står i men i ett kar på 2400 liter så kommer det att vara effektivt.

    Förutom den stora filterytan så finns det ännu mera betydelsefullt faktum med sanden, o det är att det blir aldrig igensatt (gämfört med biobollar som tappat halva sin växtyta efter 90 dagar, o blå filtermatta så går det ännu fortare).
    Detta gör fl.sandfilter till ett optimalt biologiskt filter.

    Jag kommer naturligt vis inte chansa att lägga alla mynt i samma säck, utan kommer att bygga ytterliggare ett sandfilter o stoppa i den stora baljan.

    Den enda lilla lilla nackdelen är att det är svårt att fåtill bra fluidisering och det är svårt att starta vattenflödet. Det gör att det är lite pyssel att fåtill en optimal lösning. Men ja tror på min variant.

    Lämna en kommentar:


  • Mattias777
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    ---

    Va fina dom verkar va

    Lämna en kommentar:


  • Bilbo
    svarade
    Ursprungligen postat av slarvid
    Vet inget om fl.sandfilter... men, är de bra? Fördelar?
    Bra är de förmodligen eftersom det normalt används i simhallar o dyl. HAde ett tag funderingar på det oxå, men lade ner det pga bristande tid och energi. DEssutom hade jag inte de kontakter som Larry har.

    Lämna en kommentar:


  • slarvid
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Har pulat en vecka på mitt fluidicerande sandfilter, har äntligen börjat fåtill strömningen i röret.

    Hela paketet står i karet, en 1200 liters pump, 5 kg sand, röret är öppet upptill så att vattnet kan stömma ur utan motstånd.
    Har testat en hel del olika sandstorlekar och det verkar som att en blandning av biltemas bläster och råda 0,8-1,2 funkar bäst.

    Meningen är att filtret ska vara väl ingånget till april.
    Filterpaketet ska vara dolt i karet bakom någon slags modul.

    Så att nu väntar 375:an på troffarna som skulle kommit för två veckor sedan.

    Funderingar Någon??????
    Vet inget om fl.sandfilter... men, är de bra? Fördelar?

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Tänk på att du måste ge ynglena gott om gömslen där de kan ta revir. I brist på sten och revir gränser så dödar dom varandra i kamperna som är brutala. Detta börjar redan när de är ett par dagar gamla.
    Grattis larry!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    ---

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Hihihi jo du har rätt ja har oxå sett bättre fiskbilder

    Bygget går segt just nu, det tar minst två veckor till innan ja kan gå in i bygget o börja med elen o isoleringen.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Mina hästnosar "moba" har ja äntligen fått en kull ifrån.

    Ja tömde hannen för några dagar sedan o idag är 12-15 yngel vid liv.
    Har flyttat hanen till ett annat kar o hoppas nu på att en annan hanne ska få honan till lek. Det hade varit kalas att fåtill lite spridning på föräldarna.

    En helt fantastisk nykomling hemma hos mig. Men jag vet inte hur ja får dom till lek. En hanne o hona spelar för varandra mest hela tiden men inget mer. Vad göra?? Har en trist liten kamera som inte gör denna fisk rättvisa men här kommer en bild på en utfärgad hona


    Här är en länk med bilder på gruppen och en bild på småttingarna
    Bilden blev mycket bättre med flytväxterna

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Mina hästnosar "moba" har ja äntligen fått en kull ifrån.

    Ja tömde hannen för några dagar sedan o idag är 12-15 yngel vid liv.
    Har flyttat hanen till ett annat kar o hoppas nu på att en annan hanne ska få honan till lek. Det hade varit kalas att fåtill lite spridning på föräldarna.

    En helt fantastisk nykomling hemma hos mig. Men jag vet inte hur ja får dom till lek. En hanne o hona spelar för varandra mest hela tiden men inget mer. Vad göra?? Har en trist liten kamera som inte gör denna fisk rättvisa men här kommer en bild på en utfärgad hona


    Här är en länk med bilder på gruppen och en bild på småttingarna

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Har pulat en vecka på mitt fluidicerande sandfilter, har äntligen börjat fåtill strömningen i röret.

    Hela paketet står i karet, en 1200 liters pump, 5 kg sand, röret är öppet upptill så att vattnet kan stömma ur utan motstånd.
    Har testat en hel del olika sandstorlekar och det verkar som att en blandning av biltemas bläster och råda 0,8-1,2 funkar bäst.

    Meningen är att filtret ska vara väl ingånget till april.
    Filterpaketet ska vara dolt i karet bakom någon slags modul.

    Så att nu väntar 375:an på troffarna som skulle kommit för två veckor sedan.

    Funderingar Någon??????
    Senast redigerad av LN; 10 februari 2008, 20:22.

    Lämna en kommentar:


  • cichlids4fun
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Låter bra Peter

    Med lite omflyttning av möbler så petar ja istad ett 375:a till nu i helgen så att ja kan ha yellow Nkonde hemma tills det är dax. med lite flyt så kommer det bilder redan på Söndag på troffarna.
    Funkar det i 375:an så tar ja nog även hem gruppen Tropheus röd regnbåge som ja beställt oxå.

    Har bestämt mig för att köra två sorters troffar i stora karet. Funkar det inte så är bara att tömma ner o plocka bort en av grupperna.
    ett par kan du få om du har vägarna förbi.....eller om jag åker till växjö

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jepp

    Hoppas på 40 Yellow Nkonde, hoppas på 5cm storlek.
    O det blir mellan 70-100 Red Rainbow Kasanga, men dom kommer troligen att vara mellan 3-4 cm vid leverans.

    Sen har jag köpt ett tiotal Xenotilapia flavipinnis Kasanga.
    O har sedan innan 10 Callochromis P. maswa.

    Lämna en kommentar:


  • Hank
    svarade
    Fan, det kommer bli mäktigt! Två stora grupper med troffar.
    Yngel eller vuxna?
    Ska bli intressant att följa ditt projekt

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Låter bra Peter

    Med lite omflyttning av möbler så petar ja istad ett 375:a till nu i helgen så att ja kan ha yellow Nkonde hemma tills det är dax. med lite flyt så kommer det bilder redan på Söndag på troffarna.
    Funkar det i 375:an så tar ja nog även hem gruppen Tropheus röd regnbåge som ja beställt oxå.

    Har bestämt mig för att köra två sorters troffar i stora karet. Funkar det inte så är bara att tömma ner o plocka bort en av grupperna.

    Lämna en kommentar:


  • cichlids4fun
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jepp

    Takpannorna är på, panelen är på till mer än hälften. Hoppas att ha allt klart utvändigt om två-tre veckor, men det hänger lite på vädret.

    Jag får hem ett tretti tal (hoppas på 40) Tropheus "yellow" Nkonde på söndag.

    riktigt avis granna firrar det där.


    Ursprungligen postat av LN
    Jepp

    Samtidigt så vill ja testa någe nytt och testet med Neolamprologus Kungweensis funkar inte så bra.
    Det verkar vara en känslig fisk, dessutom så leker den väldigt dåligt.

    ahh.... ge inte upp, ska se om jag kan fixa ett nytt par åt dig, jag har satt mina till lek igen så jag vet inte hur många par jag har kvar

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...