Mina Tanganicodus irsacae "Moba"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Mina Tanganicodus irsacae "Moba"

    En helt fantastisk nykomling hemma hos mig.
    Men jag vet inte hur ja får dom till lek. En hanne o hona spelar för varandra mest hela tiden men inget mer.
    Vad göra??

    Har en trist liten kamera som inte gör denna fisk rättvisa men här kommer en bild på en utfärgad hona
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Nu utgår jag från Eretmodus C. men är det så att de "impar" för varann så är inte leken långt borta,tror jag. Jag har iofs märkt att övermatade /feta honor kan ta lite mer tid för sig att få ut rommen/bli lekmogna. Kanske är det det som deras hanar har stört sig på så att de sen fått pisk...? Du vet va att jag inte haft dt problemfritt med dessa ?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Det där är helt klart den snyggaste varianten av hästnosar... se till att få lek på dom nu så jag kan köpa lite yngel =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Äh, den e säkert lika likblek som duåjag i rätt ljus!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          En helt fantastisk nykomling hemma hos mig.
          Men jag vet inte hur ja får dom till lek. En hanne o hona spelar för varandra mest hela tiden men inget mer.
          Vad göra??

          Har en trist liten kamera som inte gör denna fisk rättvisa men här kommer en bild på en utfärgad hona
          får gratulera till en riktig kanon fin fisk till fisksamlingen. jag har haft mina irsacae i snart 2 år och har aldrig haft några problem med dom som jag hade med tidigare eretmodusar. Irsacaen är mycket snällare och lugnare och hanen är inte lika frenetisk i sitt uppvaktande som eretmodusen är. jag har fått ett 20 tal lekar men jag har nog bara fått 3 lekar som ynglena klarat sig på då ynglena är extremt kännsliga första tiden. Får du lek och ynglena blir färdiga se till o lägg dom i ett kar med en del inredning så de kan söka skydd under stenar o så. Det är något jag märkt ökat delen överlevande yngel på en kull.
          Nu senast så la jag i en kull på 9st i mitt ancistrus lek kar med massa stenar o rötter för o prova bara då jag losat alla i 10 kullar på rad o nu så har alla klarat sig . Sörj även för god syresättning i karet.
          Lycka till med dina små juveler.
          jag har fö en hona i 900 baljan som ruvar i detta nu. ska se om jag kan ta en bild på henne.
          Senast redigerad av Falköping Andreas; 09 november 2007, 21:49.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Ursprungligen postat av ozric
            Äh, den e säkert lika likblek som duåjag i rätt ljus!
            Den är bra mycket snyggare än på kortet
            Måste låna Gusrobs kamera D80 eller var det 80D o plåta helt utan blixt.

            Nåväl de blå prickarna och de oranga banden lyser verkligen upp.
            Dom såg lite grå ut i affären men väl efter några dagar så kom teckningen fram.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              får gratulera till en riktig kanon fin fisk till fisksamlingen. jag har haft mina irsacae i snart 2 år och har aldrig haft några problem med dom som jag hade med tidigare eretmodusar. Irsacaen är mycket snällare och lugnare och hanen är inte lika frenetisk i sitt uppvaktande som eretmodusen är. jag har fått ett 20 tal lekar men jag har nog bara fått 3 lekar som ynglena klarat sig på då ynglena är extremt kännsliga första tiden. Får du lek och ynglena blir färdiga se till o lägg dom i ett kar med en del inredning så de kan söka skydd under stenar o så. Det är något jag märkt ökat delen överlevande yngel på en kull.
              Nu senast så la jag i en kull på 9st i mitt ancistrus lek kar med massa stenar o rötter för o prova bara då jag losat alla i 10 kullar på rad o nu så har alla klarat sig . Sörj även för god syresättning i karet.
              Lycka till med dina små juveler.
              jag har fö en hona i 900 baljan som ruvar i detta nu. ska se om jag kan ta en bild på henne.
              Tack för tipset.

              Är dom frilekande eller leker dom i grottor??
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                En sak med fisken är deras klarblå mun.
                Riktigt läcker o mycke märklig.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • pontus
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 514

                  #9
                  ja det tycer jag med.
                  Passenger on Planet Earth:
                  Pet.macro nsumbu
                  Pet.moshi ikola
                  Pet.Trewavasae
                  Pet.Bulu-Point "Red"
                  Pet.orthognathus tricolor mvuna
                  Pet.Longola
                  Tr.Ilangi
                  Tr.Muzi
                  Tr.Katonga
                  Neo.Leleupi

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Andreas, vilket fångstplats namn har du på dina? Kiku el Moba?
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Andreas, vilket fångstplats namn har du på dina? Kiku el Moba?
                      Kiku om jag inte minns fel. =)
                      (tror det är mina gamla nämligen)
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • herjer
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 19

                        #12
                        Snyggt att dom färgat ut Larry, jag sa ju att dom är en av de snyggaste hästnosarna. Själv har jag odlat massor med hästnosar genom åren och tycker mig ha märkt att när hannen o honan väl fastnat för varandra så är inte leken långt borta. Dom gör ordning och fixar till en plan yta och inom ett par dagar så går honan med munnen full.
                        Bäst resultat att få så mycke av ynglena att överleva har jag faktiskt haft i mitt 720 som jag har hemma. Där har jag jag 3 par VF E cyanostictus "Orange Bangwe" som går med ett gäng Tropheus Regnbågar "kasanga". Jag tömmer aldrig hästnosarna vid lek utan dom får spotta i karet och överallt simmar hästnosyngel i alla möjliga storlekar. Jag har massor med sten ( typ skiffer ) där dom kan gömma sig och även om det är svårt att få 100% av ynglena att överleva vill jag nog säga att jag får fler överlevare hemma än jag får i karen i lokalen.
                        Mvh Johan

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Bra bra. Då fixar jag i lite plana stenar.
                          Kul uppvakningsbeteende har dom, honan är minst lika aktiv som hannen.
                          Rätt olikt andra Tangayikaciklidbeteende.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #14
                            jo det är Kiku jag har robbin och några av de jag köpte kommer från dig det är sannt. Jag tror det var 4 småttingar jag köpte av dig och så köpte jag 4st till av åke kjellander i götet. detta var ca 2 år sedan o då var de runt 3cm i size.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #15
                              Ursprungligen postat av LN
                              En helt fantastisk nykomling hemma hos mig.
                              Men jag vet inte hur ja får dom till lek. En hanne o hona spelar för varandra mest hela tiden men inget mer.
                              Vad göra??

                              Har en trist liten kamera som inte gör denna fisk rättvisa men här kommer en bild på en utfärgad hona
                              Jag blev så impad att jag genast läste på lite till - hade tänkt mig ett par med Hästnosar i mitt 310 litersprojekt (och några victorior i combo) men funderat en del över täta beskrivningar av deras aggresiva beetende här på forumet. Men det gällde ju inte i någon större utsträckning just denna som ju var fantastiskt vacker. Såg att Kent i Nol hade några VF (inte just Momba, men ändå)

                              Två sådan får det bli - tack för inspirationen.Får man undra var du hittade dina?
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...