Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Shit det är ena riktiga bestar man har införskaffat sig... frågan är hur det kommer att sluta för en som mig som bara har hållt snälla fiskar innan... Det där beteendet med tjuvnyp har jag redan fått uppleva då det var exakt så mina tetror gick åt... en tugga här och var och till slut när fisken inte kunde simma längre slängde de sig på den och slukade...

    Dare: papegojor har jag tänkt på också och tjejen blev skitsugen på dem när jag visa bilder, men har bara ett 540 kar och att uppgradera inom en relativt snar framtid känns inte helt realistiskt med tanke på nuvarande plånbokssituation...

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      Ursprungligen postat av oaken
      Haha. Hur tusan lyckas jänkarna inreda sina akvarium så fruktansvärt fult? Annars var väl inte akvariet särskilt stort eller smart inrett heller, så det bidrar väl?
      En fråga jag ställt mig själv otaliga gånger . Känns som det sättet de flesta här verkar prova borde i alla fall göra allt lite lättare/bättre.
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        Ursprungligen postat av oaken
        Haha. Hur tusan lyckas jänkarna inreda sina akvarium så fruktansvärt fult? Annars var väl inte akvariet särskilt stort eller smart inrett heller, så det bidrar väl?
        Ja javlarrrr! Skrattar! Skynda dig att mura igen hela akvariet med moduler.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          Ursprungligen postat av Rivulatus
          Beror ju på hur man vill att de ska ranka i karet. Mina fick spela första fiol ett tag men det gick dåligt med extrem aggressivitet. Nu låter jag dom bli dominerade av mina Theraps lentiginosus och alla håller sig på mattan. Problemet jag har nu är då att den största inte vill färga ut helt men det kan jag ta om det innebär att "han" inte slår ihjäl någon (15-16 cm). Det kommer nog vända tillslut ändå tror jag.. Dom är ju rätt nära släkt med festae så hehe

          Aggressionen verkar komma med att de bli könsmogna och däri ligger många andras (läs amerikaner och tyskar) misslyckade utparningsprojekt. Lyonsi ska ju vara rätt tuff men kolla in denna omuntra hona . Hoppas vi har mer tur!
          När jag ser den här filmen så börjar jag fundera på om inte mina argenteor vore ett lämpligare sällskap.
          Men vi vet ju inte om lyonsin har kommit ned i karet samtidigt som ornatumen. Det kan ju vara så att ornatumen har funnits i karet ett bra tag, att då släppa ned en ny fisk i ett sånt litet kar slutar i princip alltid på samma sätt som visas på filmen.
          Faktum är att jag hade skämts för att visa upp en sån här tragisk film.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            Ursprungligen postat av jinnarparen
            När jag ser den här filmen så börjar jag fundera på om inte mina argenteor vore ett lämpligare sällskap.
            Men vi vet ju inte om lyonsin har kommit ned i karet samtidigt som ornatumen. Det kan ju vara så att ornatumen har funnits i karet ett bra tag, att då släppa ned en ny fisk i ett sånt litet kar slutar i princip alltid på samma sätt som visas på filmen.
            Faktum är att jag hade skämts för att visa upp en sån här tragisk film.
            Kan inte göra annat än att hålla med dig!
            CA

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Ursprungligen postat av oaken
              Haha. Hur tusan lyckas jänkarna inreda sina akvarium så fruktansvärt fult? Annars var väl inte akvariet särskilt stort eller smart inrett heller, så det bidrar väl?
              Knepiga inredare finns det iofs överallt, det där karet var ju en riktig pärla jämfört med karen som en del diskusfantaster "stoltserar" med även här i Sverige, där man ser varken plastväxter eller bottenmaterial. Det är enklare att hålla rent brukar motiveringen vara. :/
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Angående sällskap så har mina pluttar gått väldigt länge med guramis och det har fungerat ypperligt. Jag har även en påfågel i karet också sedan några månader tillbaka, men den ska säljas då den är lite för bufflig och växer på tok för snabbt för mina stackars extremt långsamväxande ornatum.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  När jag ser den här filmen så börjar jag fundera på om inte mina argenteor vore ett lämpligare sällskap.
                  Men vi vet ju inte om lyonsin har kommit ned i karet samtidigt som ornatumen. Det kan ju vara så att ornatumen har funnits i karet ett bra tag, att då släppa ned en ny fisk i ett sånt litet kar slutar i princip alltid på samma sätt som visas på filmen.
                  Faktum är att jag hade skämts för att visa upp en sån här tragisk film.
                  Han hade tydligen fått problem med denna hona som höll på att slå ihjäl sin hane. Det var tydligen ornatumen som var ny och blev hunsad först av lyonsin. Men sen tvärvände det med filmen som slutresultat. Skämmas, tycker du det var en dålig film att visa eller hur menar du? Tyckte den var bra att visa så ingen blir totalt överraskad av att deras ornatum får spel.. För självklart kan ma hålla otroligt aggressiva fiskar med lugna men då ska du ha ett stort akvarium med ordentligt med gömställen/avskärmning!

                  Förutsatt att det är samma fiskar så skulle jag undvika dyra lugnare sällskapsfiskar då risken finns att det vänder när dom bli könsmogna. Är det verkligen bara jag som har aggressiva ornatum???? Isåfall måste jag göra nått verkligen fel och alla andra rätt!?
                  Senast redigerad av Rivulatus; 05 januari 2012, 14:01.
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    Skulle säga skämmas för i den filmen:

                    1 Inredning? Bottensubstrat?
                    2 För litet akvarium för dessa fiskar, vilket också troligtvis medför värre aggresivitet.
                    3 Vissa fiskar håller man inte ihop, och det märker man ju ganska snabbt och förhoppningsvis gör nått åt det.

                    Bara några saker

                    Sen skulle jag säga att Lyonsi absolut inte hör till några av dom aggressivare arterna, tvärt om.
                    Senast redigerad av JockeB; 05 januari 2012, 18:22.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      Ursprungligen postat av Beast
                      Skulle säga skämmas för:

                      1 Inredning? Bottensubstrat?
                      2 För litet akvarium för dessa fiskar, vilket också troligtvis medför värre aggresivitet.
                      3 Vissa fiskarar håller man inte ihop, och det märker man ju ganska snabbt och förhoppningsvis gör nått åt det.

                      Bara några saker
                      Rivulatus; här har du ditt svar.

                      Det jag reagerade mest på var lyonsins situation, vete tusan om den lever nu?
                      Har jag problem med sammansättningen så försöker jag fixa det, jag filmar inte det o lägger ut det på nätet. Det är så jag tycker, nu återgår vi till att snacka om ornatumen istället.

                      Mina verkar trivas rätt bra i det nya stora karet, det röda i ryggfenan syns allt tydligare.
                      Det hade ju varit finemang om det bredde ut sig än mer.
                      Speciellt den stora (nåja 10 cm) försöker ta för sig mer o mer. De är alla väldigt nyfikna och undersöker hela tiden varenda litet skrymsle i karet. Det här kan bli riktigt trevligt.
                      Jag hade tänkt släppa över mina ellioti senare ikväll, tror o hoppas att de kommer att belöna mig med några lekar inom loppet av några veckor, det har annars varit lugnt på den fronten i ett halvt år.
                      Senast redigerad av jinnarparen; 05 januari 2012, 18:15.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Rivulatus; här har du ditt svar.

                        Det jag reagerade mest på var lyonsins situation, vete tusan om den lever nu?
                        Har jag problem med sammansättningen så försöker jag fixa det, jag filmar inte det o lägger ut det på nätet. Det är så jag tycker, nu återgår vi till att snacka om ornatumen istället.

                        Mina verkar trivas rätt bra i det nya stora karet, det röda i ryggfenan syns allt tydligare.
                        Det hade ju varit finemang om det bredde ut sig än mer.
                        Speciellt den stora (nåja 10 cm) försöker ta för sig mer o mer. De är alla väldigt nyfikna och undersöker hela tiden varenda litet skrymsle i karet. Det här kan bli riktigt trevligt.
                        Jag hade tänkt släppa över mina ellioti senare ikväll, tror o hoppas att de kommer att belöna mig med några lekar inom loppet av några veckor, det har annars varit lugnt på den fronten i ett halvt år.
                        Däri lär dom blomma ut ordentligt,
                        frågan är om ett Elliotipar kan hävda sig där sen...
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Ursprungligen postat av Rivulatus
                          Förutsatt att det är samma fiskar så skulle jag undvika dyra lugnare sällskapsfiskar då risken finns att det vänder när dom bli könsmogna. Är det verkligen bara jag som har aggressiva ornatum???? Isåfall måste jag göra nått verkligen fel och alla andra rätt!?
                          Har du dem för sig själv? Mina ornatum är inte särskilt aggressiva, men de är ju ganska små än så länge och de går som sagt med lite annan fisk också, bl.a. en påfågel som har hunnit bli dubbla storleken. Den lilla aggressivitet jag ser är lite småtjafs mellan ornatumarna, i övrigt är de lugna.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            "Indeed. I had pulled the divider on my 125 that had this female another larger female and a male. She was getting the beating so I pulled her and put her in the 75g that you see in the vid. The lyonsi was running the ornatum pretty bad at first...then in no time the ornatum turned and was quickly beating the lyonsi into submission. So I pulled the ornatum...and is now back in the 125 divided with the other 2. The male almost got killed overnight...so I will wait and try again."

                            @Beast: Lyonsi har jag tyvärr inte haft själv (men vill ändra på det), och tog bara av vad folk skriver. Så det var kanske lite en dålig överdrift från min sida.

                            Förstår hur ni menar med filmen nu, inte kul att se på det sättet. Men en "heads up" så ingen får för sig att blanda dom med Scalarer t.ex. . Vad jag läst de flesta har så går vuxna individer med andra stora centralamerikanska och tuffare sydamerikaner. Men hey funkar det så kör på de arter ni vill. Tror dom kan anpassa sig efter situationen.

                            Håller mina 9 ornatum med ett par Theraps lentiginosus , ett par Amphilophus robertsoni , 3 golden nuggets, 9 stycken colombiatetror i ett 1000l+. Funkar jättebra nu men kommer rensa i framtiden iochmed eventuella par bildas.
                            Senast redigerad av Rivulatus; 05 januari 2012, 19:09.
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              Ursprungligen postat av Beast
                              Däri lär dom blomma ut ordentligt,
                              frågan är om ett Elliotipar kan hävda sig där sen...
                              Nej, jag tror inte att de reder ut det sen. Så då får de flytta till ett lugnare kar, vilket troligtvis ornatumen får göra också, min tanke är ju att det är argenteorna som skall gå i det stora.
                              Argentea vs ornatum, det blir nog seger för argentea på tko.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • JockeB
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 2964

                                Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Nej, jag tror inte att de reder ut det sen. Så då får de flytta till ett lugnare kar, vilket troligtvis ornatumen får göra också, min tanke är ju att det är argenteorna som skall gå i det stora.
                                Argentea vs ornatum, det blir nog seger för argentea på tko.
                                Tjaa det kan kanske funka, Argentean är väl mindre än Ornatuem nu va? Kan kanske gå. Ju större kar ju mindre aggressivitet.

                                Jag skulle ju vilja stoppa ihop mina Ornatum med mina Atromaculatum, men det lär nog bara stanna vid en dröm, Atrosarna är ruggigt tuffa + att dom är betydligt större också.
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...