Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    Ursprungligen postat av DaRe
    Den bilden vore kul att se...
    Det var inte denna bild. Men den ar nastan precis som den jag postade.

    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Jo blir de som dem då kan man sk(r)atta sig lycklig!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Misstänker att jag kan ha fått vita-pricksjukan på mina cf ornatum, alla har 2-3 små vita prickar på fenorna...

        aldrig haft detta förut, ska söka lite men tänkte bara kolla här först hur man bör agera... chansen att hitta dessa fiskar igen är ju inte jättestor så jag vill nog försöka rädda dem...

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          Ursprungligen postat av Big_Sal
          Misstänker att jag kan ha fått vita-pricksjukan på mina cf ornatum, alla har 2-3 små vita prickar på fenorna...

          aldrig haft detta förut, ska söka lite men tänkte bara kolla här först hur man bör agera... chansen att hitta dessa fiskar igen är ju inte jättestor så jag vill nog försöka rädda dem...
          Vita prick brukar vara massor med små prickar. Låter mer som att det är svamp.. Salta 1-2dl per 100l vatten så blir det nog bra.

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • december 2002
            • 811

            Oj läste fel, dom ska ju ha fler än tre.. Följ salmbergs råd med salt och avvakta.
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            • Big_Sal
              Användare
              • maj 2010
              • 315

              här kommer en skitdålig video, shit vad grumligt mitt vatten ser ut att vara också!

              kolla på brösfenorna så kan man skymta det lite...

              Kommentar

              • Big_Sal
                Användare
                • maj 2010
                • 315

                Ok ska köra på det först så får vi se... tack för hjälpen...

                Kommentar

                • Big_Sal
                  Användare
                  • maj 2010
                  • 315

                  Så då var det saltat, sex dl salt till 540 liter vatten. Nu är det bara att vänta o se eller? Hur länge bör man ha saltet i? Känner mig som en totalnoob på det här. Ska läsa på en massa i morgon. God natt på er alla och håll tummarna

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    De 2 minsta som också är bråkigast särskilt mot varandra.

                    Svårfotade bråkar alltid längst in i akvariet och kommer jag nära tror de det är käk
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      Ursprungligen postat av Big_Sal
                      Misstänker att jag kan ha fått vita-pricksjukan på mina cf ornatum, alla har 2-3 små vita prickar på fenorna...

                      aldrig haft detta förut, ska söka lite men tänkte bara kolla här först hur man bör agera... chansen att hitta dessa fiskar igen är ju inte jättestor så jag vill nog försöka rädda dem...
                      Det kan faktiskt vara vita prick som du misstänker.
                      Oftast så syns bara några enstaka prickar i början.
                      Behandlar man inte det så blir det betydligt fler prickar inom en vecka, då parasiterna har förökat sig.

                      Så hjälper inte saltet då är det bara att åka iväg till zoobutiken och handla medicin mot vita prick.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        De 2 minsta som också är bråkigast särskilt mot varandra.

                        Svårfotade bråkar alltid längst in i akvariet och kommer jag nära tror de det är käk
                        Alltså det är helt sjukt att de där är från samma batch som mina, dina ser ut att kunna käka upp mina som om de vore pellets

                        Jag har dock börjat se skillnad på könen nu, tror jag. Den ena har betydligt mer mönstrade fenor, mer skimmer, och lite tydligare linjer på sidorna också. Den har också börjat spänna upp fenorna då den är nära den andra som för att göra sig fin. Lovar ju gott, trots den patetiska storleken.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          Snygga fiskar DaRe!

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            DaRe de senaste du fotade verkar ju ha väldigt mycket prickar.. Och den större lite mindre!? Jag tycker mig ana att min störstas prickar börjar mattas ut iochmed att den färgar ut. Hur stor tror du din största är nu?

                            Hoppas verkligen att man åtminstonde får ut ett eller två stabila par i slutändan när man investerat så mycket engagemang i arten. Men det verkar löna sig.
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Fan alltså, jag satt för 5 minuter sedan och tänkte just att min största är väldigt grön , slät och utan prickar just nu. Knasigt att du gjorde ett inlägg om just det. Jo det är väldigt stor skillnad nu, vi får se vad som händer och fötter närmaste 2-3 månaderna.

                              Edit; min största är runt 16 cm
                              Senast redigerad av DaRe; 19 december 2011, 17:23.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                Spännande, har ju bara en så lek för mina dröjer nog men dina verkar ju ha växt jämnt så håller tummarna att du får lek snart! Hanarna verkar ju ha mindre men fler så jag tycker det ser lovande ut för dig. He he kanske blir en extra julklapp? Själv kommer jag köpa skumpa om det bär av eftersom jag tydligen lovat att bjuda på det om dom leker
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...