Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Skumpa! Det var en bra ide! Det kanske man skulle köpa redan när man får reda på vad det är man har eller vilket som kommer först. ;-)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      Ursprungligen postat av jinnarparen
      Det kan faktiskt vara vita prick som du misstänker.
      Oftast så syns bara några enstaka prickar i början.
      Behandlar man inte det så blir det betydligt fler prickar inom en vecka, då parasiterna har förökat sig.

      Så hjälper inte saltet då är det bara att åka iväg till zoobutiken och handla medicin mot vita prick.
      Verkar än så länge som att saltet gjorde susen, vågar inte hoppas för mkt i förtid , men alla fyra verkar vara piggare och äter bättre efter salttillsats...

      Gjorde första vattenbytet idag efter tillsatsen så de har fått gå i "saltvatten" i ca en vecka... Får se vad de tycker om den gradvisa "tillbakagången" till sött nu...

      För övrigt så verkar mina växa rätt så bra, känns som om de alla blivit ca 1 cm längre...

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Liten uppdatering: den dominante i min grupp har stuckit ifrån de andra lite i tillväxt och börjar jaga de andra, funderar starkt på att slänga i lite annan fisk för att minska stressen för de andra, vet att dåre kör med orange heads bland andra, finns det fler alternativ? Gärna lite kaxigare SA eller snäll CA som blir knappt 20 cm som skulle kunna tänkas pallar trycket? Dessa blir ju rätt stora och potentiellt ganska aggro...

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Ok, jag har inte sett mycket aggressioner ännu, men jag tror också det kommer...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Oj förlåt Dare ska det naturligtvis stå i inlägget över och inte dåre... Mobilens rättstavning som ställde till det...
            Men du har ju dem med massa andra fiskar tror det är bra just dom aggro dämpare... Mina fyra går själv efter att ha slaktat alla tetror och guppys, ancistrusarna jag köpte finns kvar men vågar knappt visa sig...

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              hehe, dåre det eller daredevil bara att välja
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                Är det någon som läst nått om lek på dessa förutom Conkels i dammar? Av det jag hittat är dom svårlekta som tusan (kul, he he).. Den som lyckas först i Sverige blir jag skyldig en god öl, för jag har slagit ner på takten nu och vill bara klara alla nu..
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Big_Sal
                  Användare
                  • maj 2010
                  • 315

                  Tror mig vara rätt säker på en hanne hos mig eventuellt två... Dessa har brantare panna än resterande två... Den dominante har även mer blått på gälarna och beter sig allmänt som alfa male men lek lär ju dröja ett bra antal månader för mig i alla fall...
                  Senast redigerad av Big_Sal; 03 januari 2012, 23:52.

                  Kommentar

                  • salmberg
                    NCS Medlem
                    • oktober 2007
                    • 830

                    Flyttade mina till 660l karet. Passade på att mäta den största 14cm. Dom går nu med Elliotti och C.pusilum. Dom är fortfarande mycket skygga i det nya karet.

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      Har nu 8 st (7-10 cm) i mitt stora kar. (22 st malawisar fick flytta på sig igår)
                      Funderar på om inte 6 lekpar T Ellioti hade passat där också?
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Har nu 8 st (7-10 cm) i mitt stora kar. (22 st malawisar fick flytta på sig igår)
                        Funderar på om inte 6 lekpar T Ellioti hade passat där också?
                        Helt rätt, dom kommer säkerligen blomma ut fint i det karet! Och kör hårt med eliottisarna tror det skulle bli ett supersnyggt kar i slutändan. Bilder sen!!
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 315

                          Ser att ni andra kör/planerar att köra ellioti med era... Min fråga är om dessa inte blir lite för tuffa? Vet egentligen inte då jag bara haft ellioti med Satanoperca innan och det gick inte bra alls, de stressade Satanopercorna tynade bort och dog en efter en...

                          Nu lär iofs cf ornatum vara betydligt tuffare än Satanoperca leucosticta men ändå...

                          Jag har funderat mycket på vad jag ska skaffa för fiskar som sällskap till dessa juveler men är väldigt försiktig(kanske för försiktig) Min tanke är att skaffa ciklider, SA eller CA som är jämntuffa med knapp fördel cf ornatum. Vill att de skall få lite att göra men ändå vara bossar i karet. Problemet är att jag inte ha praktisk erfarenhet av allt för många arter så det är skitsvårt. Sen att ingen riktigt vet hur aggro cf ornatum är gör ju inte saken lättare...

                          Är jag helt ute och cyklar och i så fall varför?
                          Några konkreta förslag på sällskapsfirrar?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Jag tror hantlar skulle vara lämpliga. Hoplarchus psittacus kanske.
                            Senast redigerad av DaRe; 04 januari 2012, 19:26.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              Beror ju på hur man vill att de ska ranka i karet. Mina fick spela första fiol ett tag men det gick dåligt med extrem aggressivitet. Nu låter jag dom bli dominerade av mina Theraps lentiginosus och alla håller sig på mattan. Problemet jag har nu är då att den största inte vill färga ut helt men det kan jag ta om det innebär att "han" inte slår ihjäl någon (15-16 cm). Det kommer nog vända tillslut ändå tror jag.. Dom är ju rätt nära släkt med festae så hehe

                              Aggressionen verkar komma med att de bli könsmogna och däri ligger många andras (läs amerikaner och tyskar) misslyckade utparningsprojekt. Lyonsi ska ju vara rätt tuff men kolla in denna omuntra hona . Hoppas vi har mer tur!

                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              • oaken
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 269

                                Haha. Hur tusan lyckas jänkarna inreda sina akvarium så fruktansvärt fult? Annars var väl inte akvariet särskilt stort eller smart inrett heller, så det bidrar väl?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...