Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Nice Salmberg missat att du lagt upp. Gick just och tänkte på hur det gick för alla andra.
    Här är en bild på en trolig hane? @ cirka 16-17cm med mobilkamera tyvärr. Ber om ursäkt för det dåliga bilderna men kan prioritera kamera före fiskar efter jag slutat studera . Ni ser dock att den nog är finare live i alla fall he he
    Senast redigerad av Rivulatus; 03 februari 2012, 20:41.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Stiliga,

      har någon av era ett mer slätt ansikte utan prickar?

      min största som sagt har det och nu han han/hon börjat köra liplock med min hantelhona som har fått en liten skada. Hantlarna har ju inga synliga tänder medan dessa har några vassa spikar. Jag ser tydligt att de är aggressivare nu så jag ska dra ned på mina geophagus nu för att skapa mer utrymme och ro. Även om det medför färre fiskar som aggressionerna kan spridas emellan, jag tror ändå detta blir bättre.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Ursprungligen postat av DaRe
        Stiliga,

        har någon av era ett mer slätt ansikte utan prickar?

        min största som sagt har det och nu han han/hon börjat köra liplock med min hantelhona som har fått en liten skada. Hantlarna har ju inga synliga tänder medan dessa har några vassa spikar. Jag ser tydligt att de är aggressivare nu så jag ska dra ned på mina geophagus nu för att skapa mer utrymme och ro. Även om det medför färre fiskar som aggressionerna kan spridas emellan, jag tror ändå detta blir bättre.
        Alla jag pratat med som äger vuxna djur säger alla att arten kan vara rätt så aggressiv (som festae ungefär), så håll koll och matcha dom så gott ni kan.

        Själv så vågar jag inte chansa och låter mina lents dominera den fotade individen t.ex. som annars ville ta död på allt och alla.. "Ditherfish" avhjälpte det lite också. Men det jag sett enligt mina erfarenheter hittills så är detta en fisk som man kanske inte vill ha som "top dog" i karet..
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          Jag har mina tillsammans med bland annat Argenteor som ju är erkänt bitska och aggresiva. Men Argenteorna får vika ned sig mot ornatumen - med andra ord har jag hittat det perfekta sällskapet till Argenteorna.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Jag har mina 4 med två par zebraciklider som är ganska mkt mindre, båda paren har yngel och det är inte långa stunder ornatumsen får vara nära botten... Min största är för övrigt ca 10 cm och fortfarande så här skarpt randig med kolsvarta fenor, akvariets snygging!

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Skumt att du får en annan teckning på din. Kan du fota lite?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                Ränder har jag sett också (kraftigare när de var mindre). Ränder brukar oftast vara ett sätt att visa dominans och aggressivt beteende hos många sa/ca ciklid-arter. Detta verkar stämma för cf. ornatum också.

                Arten verkar vilja ha en strikt social hirearki och det är säkert en individ som vill visa sin dominans över de andra som du har Big_Sal.
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Big_Sal
                  Användare
                  • maj 2010
                  • 315

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Skumt att du får en annan teckning på din. Kan du fota lite?
                  Får inga bra foton, har filmat och lagt upp, bör finnas några sidor bak i tråden om jag inte missminner mig...

                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Ränder har jag sett också (kraftigare när de var mindre). Ränder brukar oftast vara ett sätt att visa dominans och aggressivt beteende hos många sa/ca ciklid-arter. Detta verkar stämma för cf. ornatum också.

                  Arten verkar vilja ha en strikt social hirearki och det är säkert en individ som vill visa sin dominans över de andra som du har Big_Sal.
                  Ja den är lätt top dog bland ornatumsen men blir utan fight bortjagad av de arga zebraföräldrarna...
                  edit: min näst största gjorde en del motstånd mot zebrorna i början av deras lek men de är ju sjukt envisa så den har gett upp nu... trodde att zebraynglena skulle bli bra godis åt ornatumsen men båda paren har vallat yngel hur de vill nu i drygt en vecka... hoppas inte jag blir med 100 zebraciklider sen bara... hade inte varit det roligaste...

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    Ojoj nu händer det saker i björkarnas stad . Med lite betongkeps satte jag mig sömnig framför karet och vad får jag se om inte de två semi-stora ornatumen (14-15 cm) som hållit ihop ett tag börja på allvar para ut med nafs och "flairing" (vad är ett bra svenskt ord för det?). Har misstänkt dom ett tag med de har inte gjort mer än att befinna sig på samma plats i akvariet oftast + att dom är bara näst störst i skaran så jag trodde någon annan skulle para ut före..

                    Kommer knappast bli lek men sjukt roligt att fått nu förmodligen ett delmål i ett par. Det verkar ha triggats av ett större vattenbyte än normalt som skedde igår

                    Hoppas det här går bra nu men det går rellativt lugnt till ännu *ta i trä*, KUL ha ha

                    Har ingen kamera förrens om en vecka också... tusan

                    edit: rörig post men är lite yr och nervös
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Grymt, får du inte till nåt foto så kanske du kan fixa en liten filmsnutt.

                      Vi får hoppas du får lek hela vägen fram till frisimmare.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Detta randiga utseende är det konstant så nu eller går det fram och tillbaka beroende på humör?

                        Om det är permanent, vad tyder det på? De såg lika ut som övriga innan de visade dessa ränder antar jag? Vore verkligen intressant med fler bilder, jag ser inga antydningar på ränder på mina.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Grymt, får du inte till nåt foto så kanske du kan fixa en liten filmsnutt.

                          Vi får hoppas du får lek hela vägen fram till frisimmare.
                          Försöker med mobilen men direkt jag håller upp kameran så slutar dom. Men det trapas upp med liplocking nu så det är definitivt på gång nu. Synd bara att dom har så låg ranking i karet så det är nog anledningen om dom inte leker / lite för små?.. Men huvudsaken att dom får bli lite utparade så kan jag gör rockader i beståndet.
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Big_Sal
                            Användare
                            • maj 2010
                            • 315

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Detta randiga utseende är det konstant så nu eller går det fram och tillbaka beroende på humör?

                            Om det är permanent, vad tyder det på? De såg lika ut som övriga innan de visade dessa ränder antar jag? Vore verkligen intressant med fler bilder, jag ser inga antydningar på ränder på mina.
                            Den randiga färgen är mer eller mindre konstant, mindre timmarna efter tändning, mer ju längre dagen går. Mest dock vid matning och annat undanjagande... Om man ska gå på blåa fläckar på kinderna har jag nog bara hanar så det är lite jobbigt, hur ser ditt eventuella par ut rivulatus? Några skillnader? Ska se om jag inte kan filma lite faktiskt...

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              Trevligt Rivulatus, jag håller tummarna
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • Big_Sal
                                Användare
                                • maj 2010
                                • 315

                                Här är en dagsfärsk film på mina... Kasst ljus pga flytande stockar, kass mobilkamera och kass vinkel pga brunalger på stora delar av rutorna resulterar i en kass film men man ser ändå skillnad på den dominanta fisken och de andra...

                                Andra fiskar i karet är
                                4 st Amatitlania nigrofasciata , varav 2 har yngel,
                                4 st Brochis splendens
                                6 st Puntius mahecola
                                1 st Ancistrus sp, som fortfarande inte vågar sig ut pga för liten storlek

                                Kommentar

                                Arbetssätt...