Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    ja precis en svag spot med väldigt låg spridningsvinkel så att bara just lekplatsen med närområdet är lite belyst, bara just så att de inte "går och lägger sig" lika direkt som vanligt...

    Som sagt är detta ju bara väldigt lösa spekulationer men det kan vara värt ett försök, inte jättesvårt att fixa detta ju...

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Låter som en intressant och spännande lösning.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Hur går det för din hane och hona Dare nu? Parat ut? Mina har gjort det i dagarna och flyger i formation över hela karet och terroriserar resten förutom robertsonin. Mycket darr av honan men jag tror inte det är karpt läge ännu utan mer för att övertyga hanen om sina intentioner
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          De är utparade sedan länge. Dick blir det inte lek fullt ut. De gräver visar upp sig och är kaxiga mot övriga. Men det stannar där. Kung i karet är aequidens sp. "janero herrera" hanen och kanske är han för dominant för att dessa ska leka färdigt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Såg att mina började gosa lite ca 30 min innan släckning, stängde av timern så att akvariet inte skulle släckas ner och det slutade med ca 2,5 h grävande och dansande och spännande i stället för de 30 min de skulle fått annars. Har ingen spot hemma så nu blir det läggdags både för mig och firrarna.



            Satte kameran på stativ i 20 min för att inte störa, och lekte lite med movie maker för första gången, inget avancerat bara trimmat filmen lite.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Schysst, ja det är väl bara att vänta jag utgår nu ifrån att de inte kräver visst pH eller annat för att komma igång utan bara frsächt vatten och mat,men det vore nog bra att notera vad man har för omständigheter om vi får lek någonstans
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                Äggläggningröret ute på honan men tror att jag har samma dilemma som dig med robertsonin som stör.. Vi får se, håll tummarna
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Jag håller tummarna
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    bytte vatten idag 50%. Och i skrivandets stund avgörs det om dom leker eller om hanen kommer slå ihjäl honan.. Röret helt ute och de simmar ut och in i en grotta men oj vad han har pucklat på henne...Mycket ställningskrig verkar det som. Hejar på tyst från soffan, fegar hon ur så blir det till att ingripa
                    ps. fotbollen är väääldigt ointressant nu hehe ds.

                    edit. Det stämmer verkligen att honorna får riktigt skarpa ränder som festae vid lekbeteendet
                    Senast redigerad av Rivulatus; 10 juni 2012, 21:23.
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Yes. Jag hade den situationen under en vecka i samband med ciklidstämman med det blev inget...
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        Mjo misstänkte det efter jag lugnat ner mig.. Känns som av erfarenhet av andra lekar som det inte riktigt är dax ännu. Men men, får jag ett par är jag nöjd. Plus jag hade hoppats på att det skulle vara riktigt svårt att få lek på dom också, inte bara ge dom rent vatten och mat.

                        edit: nu står dom i vart sitt hörn men honan klarade sig i alla fall
                        Senast redigerad av Rivulatus; 11 juni 2012, 17:01.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Lite bilder för att visa skillnaden mellan min hane och hona. Hanen är prickig
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Lite bilder för att visa skillnaden mellan min hane och hona. Hanen är prickig
                            Grymt snygga fiskar David

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              Dom är riktigt fina Dare, ser ju helt klart bäst ut av dom ex. jag har sett på foto tummen upp
                              CA

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Tackar! Jo de är skönheter. Hannen riktigt gnistrar och honan klargrön. snygga ihop.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...