Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Ursprungligen postat av RobinH
    Jag känner igen den från jägerzoo, med den missbildade ryggfenan. fina färger annars på den.
    Japp han/hon blev snabbt min favorit pga den fenan, det roliga är att fisken i fråga var ett tag sist i rangordning och dominerar nu totalt

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      Angående den randiga färgteckningen så blir min största också svartrandig på en gulaktig botten, men bara när den slåss. Får mig att tänka på en festaehona (om vi bortser från det gula).
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Ursprungligen postat av jinnarparen
        Angående den randiga färgteckningen så blir min största också svartrandig på en gulaktig botten, men bara när den slåss. Får mig att tänka på en festaehona (om vi bortser från det gula).
        Min har lagt ner det där helt... Från att vara ilsket randig konstant i en månad ca till inget alls... Kanske var något som stressade den.... Hmmm

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Min hanne visar upp detta under leken av och till. Han börjar med den klara gröna färgen för att vid/inför spännande framför honan kraftigt visa upp prickiga fjäll och blixtsnabbt bli förbannad och byta färg till klargul med svarta ränder. När han är gul går ingen säker. Jag hade hoppats fånga detta på film, men det går väldigt dåligt. Det går för snabbt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            Ursprungligen postat av DaRe
            Min hanne visar upp detta under leken av och till. Han börjar med den klara gröna färgen för att vid/inför spännande framför honan kraftigt visa upp prickiga fjäll och blixtsnabbt bli förbannad och byta färg till klargul med svarta ränder. När han är gul går ingen säker. Jag hade hoppats fånga detta på film, men det går väldigt dåligt. Det går för snabbt.
            "under leken"?? Har du fått lek på dom? grattis isåfall och glöm inte foto
            CA

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Nu tog jag kanske i men de har definitivt parat ut och hittat en plats för rommen och honans äggläggningrör är mycket synligt. Dock har det sett ut så senaste veckan. Jag hoppas verkligen de tar steget fullt ut. Hannen är väldigt tuff mot honan av och till och då tappar de parbildningen för 5-10 minuter.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                Håller tummarna David! Skulle vara riktigt roligt om vi blev först(?) i Sverige med denna arten. Tror verkligen på att hålla dom i mer "SA biotop" gynnar deras naturliga beteende och förhoppningsvis lek då. Deras hemmamiljö verkar präglas av två större översvämningar på hösten och våren, tror att det eventuellt kan vara en trigger som vad jag vet ingen försöker stimulera?! Sen att floden är i princip brun av lera blir dock svårt att efterlikna i akvarium..

                Men jag tror du har ett vinnade koncept David så jag antar att det är bara är att fortsätta med det du gör för det verkar ju vara rätt . Hejja!!
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  Kul att höra att det händer något hos er andra!

                  Mina bara bråkar, mer och mer tycker jag, och växer som vanligt inte ett jota, de ser visserligen ganska olika ut men jag misstänker nu att de är av samma kön med en som bara är mer dominant. Men men tiden lär väl utvisa hur det står till med den saken.
                  Guramin de gick med har de mumsat i sig men i övrigt har inte mycket hänt de senaste månaderna.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Big_Sal
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 315

                    Kass bild som fan men man ser storleksskillnaderna på mina fyra... Minstingen åt inte under ca 1 månads tid men började igen

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      Dom börjar växa till sig Big_Sal, bra jobbat! Dom blir bara finare med tiden. Kan bara tänka mig hur praktfulla dom kommer se ut vid 25-30 cm . Har fått igång mina matvägrare nu med en ny batch räkmix.

                      Måste nog erkänna att hålla dom med agressiva arter i början var ett misstag. Nu med lite mer lugn i karet är det bättre balans än nånsin.
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Kul att se storleksskillnaden. Mitt par har helt klart dragit iväg mot de andra två som är rätt kuvade vid detta laget och jag funderar på att behålla dem som strykfisk ett tag, lite rädd för att ta bort dem då agressionerna kan gå ut över honan istället.

                        Vad tror ni?
                        Lektendenserna har avtagit och det blir nog en senare period. Jag märker att ett område i akvariet är väldigt populärt av alla tre par jag har Aequidens, Heros och ornatumen gillar samma ställe och min känsla är att ingen kommer till ro på grund av detta. Tips?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Kul att se storleksskillnaden. Mitt par har helt klart dragit iväg mot de andra två som är rätt kuvade vid detta laget och jag funderar på att behålla dem som strykfisk ett tag, lite rädd för att ta bort dem då agressionerna kan gå ut över honan istället.

                          Vad tror ni?
                          Lektendenserna har avtagit och det blir nog en senare period. Jag märker att ett område i akvariet är väldigt populärt av alla tre par jag har Aequidens, Heros och ornatumen gillar samma ställe och min känsla är att ingen kommer till ro på grund av detta. Tips?
                          Alla mina verkar vilja vara på vänstra sidan av karet. Helt klart är rötter de kan stå under mest populärt och vad jag läst frånn andras är det också där paren oftast har sina revir.
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Min hanne. Han är rejält prickig över hela kroppen och vid flört gnistrar det än mer innan det blixtsnabbt slår över och han blir knallgul med svarta ränder för en lilten stund. Häftigt att se, men man vill inte vara firre i närheten när han blir gul/svart. Ettrigt som en bålgeting.

                            På sista bilden missade jag precis en gäspning.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Big_Sal
                              Användare
                              • maj 2010
                              • 315

                              VACKERT! vilken förändring de gått igenom! Hur stora är de nu?

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                Vackert att se, samtidigt som jag blir lite avundsjuk

                                Får inte riktigt fart på mina, växer långsamt även om de äter så mycket de får tag på, de går tillsammans med bland annat stora Fossorochromis rostratus (japp, malawi!!, allt amerikanskt skall bort, även dessa).
                                Det här är en tuff art, min största sätter lekande dovii på plats, trots att den är mindre.
                                Kan vara en hona då det inte syns så mycket prickar på den. Men bålgetingfärgerna visar den rätt ofta.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...