Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Jävligt snygg firre! Den här lystern man ser på dina och Dares fiskar saknar jag på mina lite faktiskt... Era fiskar verkligen LYSER!

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Big Sal: Jag tror mönster och utfärgning kommer med tiden, mina har vuxit extremt långsamt av någon anledning och ser yngre ut än de egentligen är, jag kollade fisksoppatråden och inser att i mars har jag haft dem ett år. Hyfsat märkligt med tanke på storleken, men det är väl så att till slut kommer vattenbytarslarvet och biter en i baken.
      Jag försöker variera kosten mer nu i alla fall, tidigare har jag i princip enbart kört med Tropicals Cichlid Omnivore men nu kör jag mycket med en frysfodermix, tror den heter Tropical Sextet.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        En till bild, en annan kamera, och vi går från överexponering till underexponering... Man ser mönster och prickar tydligare här dock. Svårt att veta om det bara är en dominant och subdominant hona/hane eller om de är av olika kön.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          Bästa videon hittills!! Känns värt att satsa ett par år om man lyckas få fram ett sånt här par. Titta gärna tills 3:55 där andra karet med atros kommer in, också riktigt vackra skapelser.


          Efter det här och sett det här paret så ska jag sluta oroa mig för lek och "riktiga" par innom en snar framtid he he. Kul dock att dom är olekta i akvariesammanhang, även om Conkel har lyckats i dammar i florida (men det är fusk)

          Den här tråden börjar bli lång men jag tycker verkligen denna art är ciklidvärldens "heta potatis"" nu och det är kul att följa en ny art. Första gången för mig som är lite yngre och jag kan tänka mig hur allas hakor föll när saker som dovii etc kom ut i hobbyn på 70-talet!? Nu blir bara nästa mål att få tag på f0 festae och månne atros eventuellt.
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Riktigt snygga. Bra film.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              Ursprungligen postat av Rivulatus
              Bästa videon hittills!! Känns värt att satsa ett par år om man lyckas få fram ett sånt här par. Titta gärna tills 3:55 där andra karet med atros kommer in, också riktigt vackra skapelser.


              Efter det här och sett det här paret så ska jag sluta oroa mig för lek och "riktiga" par innom en snar framtid he he. Kul dock att dom är olekta i akvariesammanhang, även om Conkel har lyckats i dammar i florida (men det är fusk)

              Den här tråden börjar bli lång men jag tycker verkligen denna art är ciklidvärldens "heta potatis"" nu och det är kul att följa en ny art. Första gången för mig som är lite yngre och jag kan tänka mig hur allas hakor föll när saker som dovii etc kom ut i hobbyn på 70-talet!? Nu blir bara nästa mål att få tag på f0 festae och månne atros eventuellt.
              Jaa där har man ju tanken med dessa Bara att hålla dom några år
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                Ursprungligen postat av Rivulatus
                Bästa videon hittills!! Känns värt att satsa ett par år om man lyckas få fram ett sånt här par. Titta gärna tills 3:55 där andra karet med atros kommer in, också riktigt vackra skapelser.


                Efter det här och sett det här paret så ska jag sluta oroa mig för lek och "riktiga" par innom en snar framtid he he. Kul dock att dom är olekta i akvariesammanhang, även om Conkel har lyckats i dammar i florida (men det är fusk)

                Den här tråden börjar bli lång men jag tycker verkligen denna art är ciklidvärldens "heta potatis"" nu och det är kul att följa en ny art. Första gången för mig som är lite yngre och jag kan tänka mig hur allas hakor föll när saker som dovii etc kom ut i hobbyn på 70-talet!? Nu blir bara nästa mål att få tag på f0 festae och månne atros eventuellt.
                Grymt snygga kar och fiskar.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Nu har jag lek på gång.

                  Jag har noterat att den prickige (hanen) visat upp sig för honan ett tag. Honan är klart större dock. Och ikväll såg jag äggläggningsröret och genitalpapillen på hanen tydligt, en del grävda gropar också. Dessa kort är under uppvaktandet.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Och en liten filmsnutt:

                    Senast redigerad av DaRe; 13 mars 2012, 21:59.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      *Håller tummarna*. Har fått ett par också men inga tendenser på lek. Honorna blir så sjukt snygga när de färgar ut i det gröna .

                      ps. Kul att du fick både en hona/hane ds.
                      Senast redigerad av Rivulatus; 13 mars 2012, 22:28.
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Jag ska försöka vara framme nu idagarna jag tror det kan bli rom i alla fall redan i morgon, men vi får se. Har de äggläggningsröret synligt brukar det betyda nåt.

                        Deras lekande har triggat igång hantlarna samt aequidens också så det lär bli kalas detta
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          Filma/fota!!!
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Big_Sal
                            Användare
                            • maj 2010
                            • 315

                            Wow! Vilka färger!

                            Ser riktigt bra ut! Hur är det med aggressionerna gentemot resten? Hur stora är de nu?

                            Lycka till //Salle

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ingen aggression alls mot de andra som jag ser. Kungar i akvariet är Aequidens sp. "jenaro herrera" paret (särskilt hanen). Hantlarna som tidigare var starkast och nära nog käkade upp ornatusen när de kom ligger längst ned. Jag har sett att hantelhonan har en del bitmärken på undeläppen och undrar lite vem hon fightats med, kan vara ornatum. Men inget jag sett.

                              De är nog uppemot 20cm nu, åtminstone honan hanen 3 cm kortare.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Big_Sal
                                Användare
                                • maj 2010
                                • 315

                                fan va najs!
                                Älskar dessutom måtten på ditt kar, påmindes om det otroliga djupet av videon... Min största har tappat den här randiga teckningen och återgått till mer standard, förutom vid de smågräl som uppstår vid matning och så...

                                Annars är det väl bara att vänta och se om man kanske får ett par

                                Kommentar

                                Arbetssätt...