Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Ursprungligen postat av DaRe
    Nu såg jag filmen också och det ser ut dom om jag har 4 hannar. Alla har ordentligt med prickar på gällocken

    Men är det inte mer rimligt att lägga in dem under gephyrum? Utan cf. Vi har ju fler arter som sedermera uppdateras då det blivit fel.
    Det kan ju ändras med tiden så misströsta inte för mycket... Svårt att veta om det är gephyrum så bara för att vara säker så bör ett cf. föras in. Men som sagt det var ju bara ett förslag, för en ciklid är det ju och bör finnas i registret. Namnet är ju mer trivialt väll? Men säkrast nu är väll att kalla det för gephyrum då, även om jag personligen tror i framtiden dom kommer bli klassade som ev. underart till ornatum (eller helt enkelt ornatum). Men det är mer egen teori.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Cichlid-Power
      Användare
      • november 2006
      • 253

      Ursprungligen postat av DaRe
      Läckert.

      Något förslag på handelsnamn till dessa?

      Fishbase:


      Dvs Smaragdciklid. Det var väl passande. Om ni tycker det är ok kan vi väl lägga in det i artregistret?


      Hei David, jeg tror at det ikke er en Apistogramma, den har den ikke rette hodefasong, farver og tegninger syntes jeg heller ikke stemmer med <Apistogramma>?? Min magefølelse sier at det ikke er Apistogramma, men man får jo gi fisken tid til å vokse seg stor, så får vi se hva det blir?? Jeg ville ikke registrere fisken på artregisteret før man vet mere.
      Cichlid-Power

      Kommentar

      • Cichlid-Power
        Användare
        • november 2006
        • 253

        Ursprungligen postat av RobinH
        På dom listorna jag såg så stod det ingen fångstplats!

        Jeg sender med et bilde av C.umbriferum fanget ute i Florencia i Colombia, ellers er det nok C. atromaculatum som jeg fanget uti Choco, bilder av den tror jeg at den er i artregisteret.
        Cichlid-Power

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          Ursprungligen postat av Cichlid-Power

          Jeg sender med et bilde av C.umbriferum fanget ute i Florencia i Colombia, ellers er det nok C. atromaculatum som jeg fanget uti Choco, bilder av den tror jeg at den er i artregisteret.
          Cichlid-Power
          Ser ut som en C.umbriferum.. Trevligt med bilder på vf..

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            Ursprungligen postat av Cichlid-Power

            Jeg sender med et bilde av C.umbriferum fanget ute i Florencia i Colombia, ellers er det nok C. atromaculatum som jeg fanget uti Choco, bilder av den tror jeg at den er i artregisteret.
            Cichlid-Power
            ? vad har det fotot med diskutionen med cf.ornatum att göra?
            CA

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • november 2006
              • 253

              Ursprungligen postat av DaRe
              Jag har mina i mitt 936 liters med mer eller mindre fullvuxna Geophagus just nu. De är väldigt kaxiga måste jag säga. De simmar och spanar på jordätarna och nafsar i ryggfenan uppifrån.

              En annan sak jag tycker mig se är att de är något rosa-orange under mittlinjen på bakre delen av kroppen. Fick en tanke åt atromaculatum, men sedan så har jag läst att gephyrum såg ut som en korsning mellan atromaculatum och ornatum.

              Någon som har bilder på unga atromaculatum?
              Hei igjen David, jeg skal sende deg noen bilder,de er nok ikke fullt utvoksne, men de lekte. Jeg drar til Colombia i slutten av Februar neste år,og atromaculatum er nok en jeg skal prøve å få med igjen Fisken på bildene ble fanget i 1993.
              Cichlid-Power

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                Ursprungligen postat av DaRe
                Här kommer några nya:

                på Bild 3 spänner de upp sig för varandra. Just dessa två är väldigt aktiva på just detta och håller ihop i allmänhet.

                Hei David, som jeg skrev i mitt forrige svar, tror jeg ikke det er Apistogramma, hodeprofil,farver og tegninger stemmer liksom ikke helt, men la dem få tid til å vokse seg større, så får vi se hva det blir.


                Cichlid-Power

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Nu hänger jag inte med, apistogramma?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    Jag hänger inte heller med riktigt nu
                    Vad har umbrifera fotot och atromaculatum fotona med denna diskution att göra?? och Apistogramma??? har jag missat något eller?
                    Fina foto iaf.
                    CA

                    Kommentar

                    • Big_Sal
                      Användare
                      • maj 2010
                      • 315

                      Är detta samma fisk som tråden handlar om? Finns i så fall 4 st på Jägerzoo i Malmö, två stora två små...

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Det är det definitivt
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Cichlid-Power
                          Användare
                          • november 2006
                          • 253

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Nu hänger jag inte med, apistogramma?

                          Som jeg skrev i et av mine siste innlegg, har jeg missforstått, da man ikke bruker samme handelsnavn i de forskjellige landene, er det best å bruke fullt og korrekt vitenskapelig navn slik at man ungår missforståelser.
                          Og om jeg da har forstått riktig handler det om Caquetaia umbrifera (Cichlasoma umbriferum).
                          Og you tube videon er det nok 'Cichlasoma' atromaculatum.

                          Cichlid-Power

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Hehe, jo det är vissa förvirring vad man ska kalla de små liven. Denna tråd handlar om
                            Cichlasoma ornatum eller om det möjligen är
                            Cichlasoma gephyrum
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              Ursprungligen postat av Cichlid-Power

                              Som jeg skrev i et av mine siste innlegg, har jeg missforstått, da man ikke bruker samme handelsnavn i de forskjellige landene, er det best å bruke fullt og korrekt vitenskapelig navn slik at man ungår missforståelser.
                              Og om jeg da har forstått riktig handler det om Caquetaia umbrifera (Cichlasoma umbriferum).
                              Og you tube videon er det nok 'Cichlasoma' atromaculatum.

                              Cichlid-Power
                              Vi pratar om "cichlasoma" Ornatum!?
                              Och dom i videon är inte Atromaculatum, jag har dom och dom har inte den gröna färgen som dessa cf Ornatum har, och inte heller dom blåa prickarna på gällocken. Vilket även dina bilder visar
                              Jag har båda arterna.
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                Ursprungligen postat av Cichlid-Power

                                Som jeg skrev i et av mine siste innlegg, har jeg missforstått, da man ikke bruker samme handelsnavn i de forskjellige landene, er det best å bruke fullt og korrekt vitenskapelig navn slik at man ungår missforståelser.
                                Og om jeg da har forstått riktig handler det om Caquetaia umbrifera (Cichlasoma umbriferum).
                                Og you tube videon er det nok 'Cichlasoma' atromaculatum.

                                Cichlid-Power
                                Caquetaia umbrifera har inget med dessa fiskar att göra.
                                Möjligtvis så skall det vara att de kom in till Sverige som C umbrifera, men det var det alltså inte. Vilket jag är 100% säker på då jag hade umbriferor i samma storlek när jag köpte mina 'ornatum'.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...