Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Oj oj oj vad biffig och fin han är den största, även den lilla om man jämför med mina. Dina ser ut att vara dubbelt så stora som mina.

    De har fortfarande inte kommit igång med maten ordentligt... Mina före detta tetror var nog godare. Var i affären där jag köpte dem och köpte samma foder som de matar med där, enligt killen i affären matar även grossisterna med det här, och det har gått lite bättre. Hoppas att det går framåt med dessa för dina är ju superfina!

    Fodret heter Dr. Bassleer Biofish food förresten och är ett sjunkande granulat som finns i flera storlekar.

    Du har säkert skrivit vad du matar med men har du koll på vad de är mest taggade på att äta?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Jag ger tropical pellets vegetabiliska large och tetra discus sjunkande pellets men också räkor/mysis 1 ggr per vecka.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Shit vilken firre DaRe! Som sagt verkligen en riktig skönhet denna cf. ornatum. Tycker nästan att din ser finare ut än många bilder man ser på de stora i staterna (mer likt den japanska bilden).. Hoppas att de får den gröna färgen som vuxenfärg nu då, och inte den lite mildare blåsvarta teckning som man hittills sett. Hehe med lite fantasi kanske vi fick en variant som inte var tänkt att exporteras ännu . Ofta gör exportörena så att de driver upp ett gäng av en ny art för att sen släppa alla på en gång för att inte påverkas av prisraset då folk börjar själv odla dom. Hehehe tänk om vi råkade få "äkta ornatum"? (Obs livlig fantasi här på förmiddagen).

        Själv är jag lite glad när min "stora" började showa för en av de nya småttingarna, förhoppningsvis är det en hona han hittat då jag är rätt så säker på att det är en hane.. Perfekt med storleken om honorna ska vara så ilska..
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          Finfina bilder på fina fiskar, DaRe.

          För egen del så har jag lyckats få upp en nästan 10 cm, de andra är väl 6-8 cm.
          De har varit väldigt kinkiga med maten, men det verkar som om det börjar släppa nu.
          Så fort jag passerar karet så står de och vill ha mat, så var det verkligen inte förut.

          Det här ser ju ut att kunna bli riktiga pärlor, tur att jag sparade de när jag gav mig in i malawisvängen igen (o den fick ju mig att tappa intresset totalt).

          Någon gång i framtiden så kommer jag också att fota mina, men det dröjer nog 10-15 cm till innan det är dags.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Tackar, jo jag tog korten utan blixt för med blixt försvinner den röda färgen från fenorna.

            Jag har väl 2 nu som börjat färga ut och de är också kaxigare än rtidigare och jagar undan jordätarna av och till men inga hårdhänta tag som det ser ut.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              Ursprungligen postat av DaRe
              Tackar, jo jag tog korten utan blixt för med blixt försvinner den röda färgen från fenorna.

              Jag har väl 2 nu som börjat färga ut och de är också kaxigare än rtidigare och jagar undan jordätarna av och till men inga hårdhänta tag som det ser ut.
              Håller tummarna så att du får ett par! Håll koll på dom när de färgar ut och blir könsmogna när man läst om de dödsfall andra har haft vid utparningen. Men jag tror vi gör mer rätt än jänkarna som håller de två och två istället för att ha lite ditherfish som kanske tar udden av det värsta. Bon chance!
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                Mycket fina firrar DaRe..går från klarhet till klarhet hehe Grattis till dom..
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • salmberg
                  NCS Medlem
                  • oktober 2007
                  • 830

                  Mycket snygg Dare. Är själv helnöjd med mina. Riktiga personligheter. Och det är sånna jag kommer att satsa på i framtiden..

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Tack för det. Jo det börjar bli spännande nu när färgerna tilltar.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Norrland
                      Användare
                      • december 2009
                      • 557

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Tack för det. Jo det börjar bli spännande nu när färgerna tilltar.
                      Wow, undrar om dom blir som på bilden jag postade när dom var till salu på Oahu? Ska bli intressant och och se om nagra manader hur det tar sig.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Hittar inte det inlägget? Var det i denna tråd?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Cronan
                          Användare
                          • juli 2008
                          • 907

                          Han var riktigt fin DaRe

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Hittar inte det inlägget? Var det i denna tråd?
                            Nej. Det var i samband med att höra med er i Sverige i fall ni viste något om arten. Killen sålde fiskrarna under "Super rare cichlid." Och ni bekraftade att det var en ovanlig fisk. Lämnade bud, men killen horde aldrig av sig. Bilden var pa en hona och en hande som var valdigt gröna med röda inslag i täckningen.
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Den bilden vore kul att se...
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • JockeB
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 2964

                                Mycket snygga!
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...