Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #91
    Jag tror mina är lite onödigt feta bara
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • december 2009
      • 557

      #92
      Ursprungligen postat av DaRe
      Jag tror mina är lite onödigt feta bara
      He! He! Bra svar.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #93
        Här är som vanligt en dålig bild.. Men man ser färgerna iaf. den lite olivgröna bakgrunden, fantastiskt vilket färgspektra de har redan dom kan variera sig i otaliga färger från mörklila till olivgröna på en sekund . Trolig hane cirka 7-8cm (Bild). Dom växer otroligt långsamt men jag känner att detta kan vara en av de vackraste fiskar jag hittills hållit när dom blir stora.

        Lite Bling
        Senast redigerad av DaRe; 21 augusti 2011, 00:43.
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #94
          Snyggt! Jo man är ju väldigt förväntansfull. Vi får hoppas att det håller.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #95
            Ett par videor från en annan snubbe:



            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #96
              Lite fler bilder på mina tagna igår kväll
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #97
                Ursprungligen postat av DaRe
                Lite fler bilder på mina tagna igår kväll
                De börjar bli riktigt fina.

                /Jocke

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #98
                  Jo det gröna kommer fram mer och mer...

                  Vöxer gör det och det snabbt. De hamnar rätt ofta i lite smågruff med min ensamma Aequidens sp Janero Herrera. Bara lite jagande från aequidens sida. Vi får se vad som händer när de blivit några snäpp större.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #99
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Lite fler bilder på mina tagna igår kväll
                    Det var ju riktigt fina foto Dare, dom ser hyffst stora ut oxå!
                    Hur många har du?
                    CA

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      4st och det är lite skillnad i storlek. Vet ej könsfördelning ännu.

                      Störst är när 10cm och den minsta 6cm.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        Mina 5st är 5-8cm nu. De går i ett 325l kar men ska flytta dom till ett 540l kar snart.
                        Några förslag på sällskap till dom?

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          Ursprungligen postat av salmberg
                          Mina 5st är 5-8cm nu. De går i ett 325l kar men ska flytta dom till ett 540l kar snart.
                          Några förslag på sällskap till dom?
                          Mina är väl mellan 7-10cm nu och dom går här hemma i mitt 1125 men discus, scalarer, Tapajos orange head och några små festae, funkar klockrent (än så länge) MEN jag har fortfarande tvivel på att det skulle vara äkta Ornatum, mina och även bilderna här visar inte den mera långsträkta kroppen, med en mera markerad bredare mun som typ både Festae och Atromaculatum har, men men jag hoppas ju givetvis ännu, så vi får väl se..
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            Ursprungligen postat av Beast
                            Mina är väl mellan 7-10cm nu och dom går här hemma i mitt 1125 men discus, scalarer, Tapajos orange head och några små festae, funkar klockrent (än så länge) MEN jag har fortfarande tvivel på att det skulle vara äkta Ornatum, mina och även bilderna här visar inte den mera långsträkta kroppen, med en mera markerad bredare mun som typ både Festae och Atromaculatum har, men men jag hoppas ju givetvis ännu, så vi får väl se..
                            Äkta ornatum tror jag väl att det är få som tror att det är. Men om de kommer att likna de större cf. ornatum som man har sett bilder av så duger det bra nog för mig i alla fall.

                            Har själv haft mina på en väldigt sparsam diet ett bra tag, så därför är de inte mer än 5-7 cm, de sällskapar numera med sig själva i ett 540 l kar.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Äkta ornatum tror jag väl att det är få som tror att det är. Men om de kommer att likna de större cf. ornatum som man har sett bilder av så duger det bra nog för mig i alla fall.

                              Har själv haft mina på en väldigt sparsam diet ett bra tag, så därför är de inte mer än 5-7 cm, de sällskapar numera med sig själva i ett 540 l kar.
                              Jo jag håller med, blir dom bara snygga så är jag nöjd
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Det finns nu en del teser att det skulle röra sig om en ny art då den mer liknar Cichlasoma gephyrum än Cichlasoma ornatum , men i en lokal där Cichlasoma gephyrum inte finns. Exakt vilka grunder det är på vet jag inte. Det är uppe för diskussion i USAs motsvarighet till våra ciklidstämmor, ACA 2011. Jag hoppas vi kan få tillgång till den artikeln som hanterar detta och då lägga in den översatt i ett kommande CB nummer.

                                Jag upplever dem rätt tuffa då mina börjar hålla undan för varandra och även i viss mån mot en Aequidens diadema jag har. Jag skulle tippa på att de ändå passar bra med Aequidens, Heros, eller tuffare jordätare.

                                Huvudanledningen att de inte skulle vara ornatum, innan artikeln ovan, har varit att just i det område där ornatum finns är knarkodlingarna som värst, men det är väldigt svårt att få det bekräftat även från de som direkt handlar med fiskarna då fiskarna inte vill uppe annat än att det är "svårfiskade områden". Jag har försökt att leta källor kan jag lova.

                                Personlligen tycker jag att det är väldigt svårt att få tag på bilder på den äkta ornatumen utan att hitta fatt på de kända kraftfullt färgade bilderna från Mr. Seiichi Hamada. På dessa bilder kan man se att de har rött i ryggfenan och med blåa inslag, vilket mina har. Jag tycker också att de mer och mer får en långsträckt kropp med tiden.
                                Senast redigerad av DaRe; 25 juli 2011, 10:30.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...