Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #76
    Ursprungligen postat av Rivulatus
    Har också kollat på de svartvita bilderna men förmodligen är de faktum som de har baserat artbestämningen baserat på för få individer i alla livstadier för att dra en säker slutsats vad som då skulle skilja arterna åt. Morfologin tror jag mer på.. Utan dessa kriterier finns det för många felaktigheter i artbestämningen i mina ögon för att vara säker. Att det däremot finns ett gäng olika underarter som de flesta arter har tvivlar jag inte på. Men dock på att det eg. rör som om två arter (ens underart (gephyrum) ).. Ursprunget på bilden på gephyrum skulle vara intressant och skall också nämna att bilden på ornatumen är en ungfisk dvs. så kan den ytterliggare få andra färger etc. .

    Det som skulle behövas är väll väpnad eskort för någon taxonom som får undersöka de alla populationerna och sammla in bättre typexemplar. Sen tror jag på det . Om man vill dra det ytterliggare till en spets så kan man ju då istället ställa oss frågande till denna bild (men det är vad jag fattat bara vuxenfärgerna):
    Tror dessutom det är lekdräkt, dom ser nog inte ut så där hela tiden, tyvärr
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #77
      Ursprungligen postat av Beast
      Tror dessutom det är lekdräkt, dom ser nog inte ut så där hela tiden, tyvärr
      Du har nog rätt, har sett en film på en hona som blir nästintill identisk med en festae vid lek fast istället för den röda färgen bli sådär gulgrön mellan ränderna (det ska finnas en nära släktskap mellan arterna, och ornatum ska tydligen tillhöra uropthalmuskomplexet dessutom..). Hittar den dock inte i nuläget men fina är dom iallafall
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Gäst

        #78
        Ni verkar ha kommit över en riktigt trevlig firre samt med potential att bli ordentligt snygg! Grattis!
        Jag emotser fler filmer/bilder med stort intresse.
        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #79
          Lite mer om samma firrar:

          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • december 2002
            • 811

            #80
            Så äntligen hittade jag bra info om könsbestämning. Hanarana ska ha mer skarpa färger och framförallt så ska "prickarna" vara mer framträdande hos hanar än hos honorna. Tyvärr kan man nog inte se det förrens de färgat ut helt då med andra ord. Vidare så luskade jag fram att de blir könsmogna lite tidigare än sina kusiner festae, vid 6-7 inches (om det nu är tidigt..).

            Bild 1. Här har ni en bra bild på skillnaderna mellan könen, hanen till höger och honan till vänster.
            Bild 2. Även en bra bild på en hona som visar klart deras släktskap med festae.
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #81
              Lite bilder på nuvarande status:
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #82
                Hmm mittenbilden var ju bara ett virrvarr, nåja den får stanna.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #83
                  Inga dåliga foto! dom har växt till sig lite nu oxå ju..
                  CA

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #84
                    Snygga bilder och fiskar!

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      #85
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Lite bilder på nuvarande status:
                      kul att se DaRe!
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #86
                        Tackar tackar. Det värmer.

                        Jo de växer så det knakar minst sagt. Den största har fått en lite mer putande mun med konkav överdel av huvudet och är väl 8cm eller så.

                        Det börjar synas lite rött på toppen av ryggfenan och svagt grön nyans i fjällen strax bakom huvudet annars en svag gulrosa ton.

                        Ni andra då, hur går det med firrarna?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #87
                          Har samma storlek men lite andra färger tycker jag, mer åt det grön/lila hållet.. Har så förbaskat dålig kamera men ska försöka fixa in lite bilder om jag lyckas ta några bra. En tanke som jag kom på förresten, om gephyrum är en naturlig hybrid mellan ornatum och atromaculatum måste ju båda sistnämda finnas naturligt i rio san juan?!
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #88
                            Ja det låter ju vettigt, men jag undrar om det är en hybrid. Jag har också en känsla av att fångstplatserna är lite oklara. Det vore ju kul att höra Kullander uttala sig om detta då han har haft en del åsikter tidigare.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Norrland
                              Användare
                              • december 2009
                              • 557

                              #89
                              Det såldes F1'or ett tag sedan men fick aldrig tag pa killen. Dom har en enorm lek täckning. Dom blir nästan gröna med blod roda fenor. Kropps formen var mer avlång på exemplaren jag sett bild pa jamfort med dina.
                              Senast redigerad av Norrland; 14 juni 2011, 12:09.
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                #90
                                Vet inte hur fallet är med just ornatum, men en del djur förändrar sin kroppsform efter sin levnadsmiljö så som är fallet med t.ex. Theraps lentiginosus "high body" vs. Vanliga formen som är mer långsgträckt och är veroende på vattenhastigheten.
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...