Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    Ursprungligen postat av Big_Sal
    Efter att jag såg din fisk DaRe så stack jag direkt efter skolan till JägerZoo och köpte alla fyra som fanns där (samma som i videon jag postade innan).

    De är under inkoppning nu, mycket spännande!!!
    Kul med fler som har dom forumet. Var hemma hos en kille och hämtade Ellioti för två år sen,tror det var hos dig. Kan det stämma?

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      Ursprungligen postat av salmberg
      Kul med fler som har dom forumet. Var hemma hos en kille och hämtade Ellioti för två år sen,tror det var hos dig. Kan det stämma?
      Ja det stämmer bra det! Var det de jättesmå ynglena eller relativt stora fiskar du tog?
      HUr gick det med dem finns de kvar?

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Ursprungligen postat av DaRe
        Hehe det gillas!!!

        Bilder!
        Bilder kommer om några dagar, går knappt att se in i karet just nu pga en brun o fin kiselalgmatta som täcker glaset... köpte 2 ancistrus som ska få jobba några dagar tänkte jag

        Men såg att de 4 ornatumsen jag köpte jagade i flock och tog död på en av mina serpatetror, Den är relativt finfördelad vid det här laget...

        förvånad då de inte ens är över 10 cm...

        Har två små och två som är lite större hoppas på jämn könsfördelning
        Senast redigerad av Big_Sal; 02 december 2011, 18:09.

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          Ursprungligen postat av Big_Sal
          Ja det stämmer bra det! Var det de jättesmå ynglena eller relativt stora fiskar du tog?
          HUr gick det med dem finns de kvar?
          Tror det var 3 vuxna och 3 yngel på 4-5cm. Inredde ett 400l kar till dom med lite tetror,levanfödare och nya växter. Tyvärr dog dom en efter en några månader senare. Kommer inte ihåg riktigt vad det var.. Men har ett gäng nya nu i mitt 325l och går mycket bra.

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Ursprungligen postat av salmberg
            Tror det var 3 vuxna och 3 yngel på 4-5cm. Inredde ett 400l kar till dom med lite tetror,levanfödare och nya växter. Tyvärr dog dom en efter en några månader senare. Kommer inte ihåg riktigt vad det var.. Men har ett gäng nya nu i mitt 325l och går mycket bra.
            märkligt, kändes riktigt stabila här hos mig...

            Den här cichlasoma cf ornatum är den CA eller SA? När jag googlar rio san juan, som påstås vara fångstplats för dessa, får jag upp länkar från costa rica, dominikanska rep, och nicaragua... Samtidigt läste jag innan i tråden något om columbia...
            Någon som kan reda ut detta?

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              SA södra Colombia, det finns en karta här:
              Nytt år och mitt 240 står klart för ny fisk. Perfekt start. :) Efter mycket velande hit och dit om jag ska ha ciklider, channor, saltvatten eller annat så har jag kommit fram till att det trots allt blir fler ciklider. Tyvärr har jag ju inte kommit på VAD för ciklid det ska bli... :/ Så min tanke är nu att helt gå ifrån det
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Big_Sal
                Användare
                • maj 2010
                • 315

                Ok då vet jag det.

                Nu har mina cf ornatums äntligen börjat käka lite foder... De har varit mycket försiktiga med maten hittills, de har dock ätit tre guppyhonor och 4 serpatetror under de få dagarna de har varit här,

                Skygga är de inte heller de kommer fram o tittar nyfiket på allt som sker runt karet också...

                Ancistrusarna jag köpte för att käka algerna på rutorna är för små verkar det som för så fort de kommer ut blir de genast trakasserade av ornatumsen. Så de håller till bland mina flytande stockar...

                Gillar verkligen dessa fiskar! Varierar sjukligt mycket i färg!

                edit: får man förresten fråga vad ni har för temp till dessa juveler?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Jag kör 28 grader. De är nog vana vid varmt vatten med tanke på var floden ligger, men vet inte deras känslighet. Går nog även nedåt 25.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Big_Sal
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 315

                    tänkte lägga mig runt 27... kör nu ca
                    25

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      Mina två små rackare växer fortfarande långsammare än i princip allt jag hitills har provat på. De är pigga och alerta men jag tvivlar att de är mer än 6-7 cm. Så nånting har definitivt gått snett. Men jag har petat i ett till filter i karet nu så vi får se om det ger något resultat, kanske har vattenkvaliten varit undermålig, och de matas med en ny pelletssort också, och mer och oftare.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        Ursprungligen postat av FI
                        Mina två små rackare växer fortfarande långsammare än i princip allt jag hitills har provat på. De är pigga och alerta men jag tvivlar att de är mer än 6-7 cm. Så nånting har definitivt gått snett. Men jag har petat i ett till filter i karet nu så vi får se om det ger något resultat, kanske har vattenkvaliten varit undermålig, och de matas med en ny pelletssort också, och mer och oftare.
                        Kolla på temperaturen också, kör på 28 grader och frekventa vattenbyten. Äter dom bra ser jag ingen anledning annars varför dom skulle växa så dåligt? Karets storlek kan ju spela roll också. Kämpa på, det verkar vara en riktigt stilig fisk nu när man ser dom färga ut.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Öser på med lite nytagna bilder
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Å nåra till

                            alla bilder på samma firre utom den sista som är från en av de mindre.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              Riktigt fina foto Dare, mycket stilig ser ut som Han/den har lagt på sig lite oxå.
                              CA

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Jodå han är snabb på maten. Är han för rund kanske? Jag kompenserar lite nu efter att jag var bortrest ett par veckor...
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...