Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Jo det är mycket som känns flytande
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      Ursprungligen postat av Rivulatus
      Det är pratat massa på olika forum om den färgsprakande bilden från Japan som jag postade att den just är photoshopad (extremt också). Jag fattar inte hypen dock över desa fiskar, och då gephyrum inte ens är en egen art utan snarare en underart om än luddig tror jag att vi lägger lite krokben för oss själva.

      Tvärbanden och allt det där är ju olika från tid till tid. När mina honor snear på varandra så ser jag klart och tydligt kompletta linjer utan brott, för att sen återgå till de brutna en minut senare.. Dom har ju ett otroligt färgbeteende vad jag sett och de ser annorlunda ut varje timme (från blek till färgpallet på en minut). Och enbart morfologisk artbestämning håller tyvärr inte idag (iaf om man ser till den mer moderna gentekniken t.ex.). En mer komplett artbesskrivning med alla variablar borde kunna sätta mer utropstecken istället för dessa frågetecken.

      Kort och gott ingen vet exakt men troligtvis rör det sig om geografiska varianter och inte olika arter (vad jag tror i alla fall, men kan ju bli motbevisad såklart). Ser det ut som en ornatum och passar in på beskrivningen (vilket den gör) - så är det en ornatum ! Inte för att det spelar någon roll för fina är dom hur som helst och att basera arter enbart på geografisk härkomst utan att bevisa att dom inte sprider sig håller inte enligt artbegreppet heller.. Fiskarna såldes ju dessutom som umbiferum vilket kanske för misstankarna till att exportören inte var säker på mycket angående dessa firrar som vi hade turen att lägga vantarna på. Alla andra sätter dom som ornatum å varför inte vi också?

      Skrev nyligen en uppsats om släktet Viejas revision (inget för cb bara en massa fakta-rabblande) och det finns många paraleller här till hela den historian. Där akvarister snurrar till faktan om släkten då utan kunskap och ibland hittar på egna namn t.ex. som får fäste i vardagstal.
      cf ornatum brukar dom ju kalla dom!
      CA

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Japp tack, cf. ornatum.

        Men jag tror vi inte behöver undra allt för länge. Detta är ciklidvärldens hetaste potatis nu och jag skulle gissa att det snart kommer en officiell beskrivning på "ornatum-komplexet".
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          En bild på en av mina.

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            Ok sista för denna gång.

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              Det blir bättre och bättre kul att se hur de utvecklas fina fisken RIkard
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Snygga. Ser väldigt lika ut som de jag har. Så de bör vara samma sändning. Inte för att jag trodde annat.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  Riktigt fina bilder. Antar att dom är ännu vackrare live!
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • salmberg
                    NCS Medlem
                    • oktober 2007
                    • 830

                    Tackar för de trevliga komentarerna.. Jag flyttade dom från 325l till 540l för några vecker sen. Tycker nog att det var mer färg på dom innan.

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      Blev lite inspirerad jag med. De är i lite dålig kondition från sommaren då jag slarvat med vattenbytena och så har jag gjort om lite i karet. Vilket har medfört att de har matvägrat, men jag har medicinerat nu (mot tarmflageller) därav det gula tonen.

                      Gillar bild 2, där honorna ska leka allan ballan och den troliga hanen kommer in mitt i smeten "like a boss"
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Stiligt värre, jag har svårt att avgöra könen på dem, några tips som du märker nu?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Stiligt värre, jag har svårt att avgöra könen på dem, några tips som du märker nu?
                          Tack! Inga yttre tecken tyvärr, jag går bara på beteendet. Men om jag har riktigt otur har jag bara en stor hona som leker hane (men rätt så säker). Enda sättet vad jag har erfarit är att ventilera dom och det skippar jag tills jag blir desperat (tolka fritt hehe)
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            Såhär tråkig kan en Söndag bli... Verkligen en prövning för hobbyn för mig nu.
                            Misstaget jag gjorde var att tillsätta en massa fisk och glömma att dom är känsliga. Troligen bukvatten av stress... Utan hane nu.. Kul..
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Tråkigt att höra!

                              Själv tycker jag de växer lite långsamt nu, men jag vet inte om jag bara är otålig. Jag har en som är större än de andra men två av de små är rätt aktiva och kivas med varandra. Den största gör en del utfall och visar att han/hon bestämmer. Jag väljer att säga han förresten då jag tror det är en hanne. Han har mest blå prickar i ansiktet av alla 4 och som sagt störst. Ska se om jag lyckas ta bilder av alla 4.

                              Jag märker att kameran letar sig till den större av dem i första hand. Den ligger nog på cirkus 12 cm nu, ska försöka mäta lite med linjal utanför glaset vid matning.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • RobinH
                                Användare
                                • augusti 2008
                                • 2150

                                Hoppas ni som håller dessa har förberätt ett STORT kar till dom!
                                Såg denna länken där Jeff Rapps skriver att den största han fick hem var 40cm!! en riktig bjässe.
                                http://www.monsterfishkeepers.com/fo...oo!-(1-Viewing)

                                Hur går det för er som håller dom?
                                CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...