Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Jaha, det var ju kul detta. (obs ironi)
    Hade bestämt mig för att göra mig av med de jag har, men nu blir jag ju tveksam.

    Bra bilder och fina välmående fiskar
    Klart du ska behålla dem!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Några till
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        Ursprungligen postat av DaRe
        Några till
        Bra bilder.. Hur stora är dom?

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          Stiliga. Ser riktigt "satta" ut också i kroppen, vilken storlek är det på dom nu? Läste att bästa sättet att könsbestämma dom utan att ventilera är mängden blå fläckar på gällocket och nosen (hanar har mer). Jag hoppas att jag har en hane kvar.. Och nu går dom själv igen så dom får ta igen på dina stiliga djur DaRe
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Jag har försökt mäta dem med linjal utanför glaset men de är livrädda för linjalen, dock uppskattar jag dem som runt 12 cm.

            angående kön, vad skulle ni tippa? Är alla hannar??
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              Ursprungligen postat av DaRe
              Jag har försökt mäta dem med linjal utanför glaset men de är livrädda för linjalen, dock uppskattar jag dem som runt 12 cm.

              angående kön, vad skulle ni tippa? Är alla hannar??
              Ok ser större ut. Könskillnader är ju svårt (en dålig gissing är 2 hanar och 1 hona iaf.). Det läste jag av någon som odlade dom (det med prickarna) men den kan ju lika gärna vara en naturlig variation.. Känns som att hur man än vrider och vänder på det är det svårt att vara säker tills dom är könsmogna.
              Senast redigerad av Rivulatus; 24 oktober 2011, 11:47.
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                Mina är lite mörkare än dina DaRe. Kan kanske bero på att jag har en annan typ av botten än dig. Komigen ni andra vart är era bilder? Skulle vara kul att se hur andra lyckas med dom eller tänker ni vänta tills -booom nu leker dom!? he he

                Förmodad sista hanen spelar spelar "allan ballan" under ett vattenbyte
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Ok ser större ut. Könskillnader är ju svårt (en dålig gissing är 2 hanar och 1 hona iaf.). Det läste jag av någon som odlade dom (det med prickarna) men den kan ju lika gärna vara en naturlig variation.. Känns som att hur man än vrider och vänder på det är det svårt att vara säker tills dom är könsmogna.
                  Det här med prickarna på huvudet är ju faktiskt inte helt ovanligt som en könskaraktär, fast sen är ju frågan hur stora de skall vara för att man skall kunna lita på hur prickiga de är.

                  De ser ju ut att vara betydligt större än 12 cm, är de bara 12 så skulle det innebära att de bara är ca 3 cm större än mina största och jag tycker att de har vuxit otroligt långsamt.

                  Vågskålen väger mer o mer över till att jag behåller de trots allt, dock inte alla 14 st som jag har.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Jag brukar vara dålig på att uppskatta, jag trodde mina G. geayi yngel var 3 cm tills jag fiskade upp dem och de var 5 . Jag ska tejpa fast linjalen på rutan så slipper de bli rädda då jag tar fram den.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      Jag skulle tror dom är bra mycket större.. Glaset förvränger ju lite också. Min döda hane var 14 cm med måttbandet, och jag tycker dina nästan ser större ut!? (skulle gissa på 15 i alla fall)

                      Och jag tycker som sagt du ska behålla dom. Även om dom växer långsamt så växer dom ju. Kanske flytten till ett nytt kar triggar dom. Om en fisk står stilla i växten ett tag så finns det ett fenomen som heter kompensatorisk tillväxt som gör att fisk kan växa ikapp (och om i vissa fall om kontrolgrupp). Dock dåligt utrett på arten Cichlasoma cf. ornatum utan mer på röding och öring

                      DaRe ett tips om dom är skygga, mät ut en mätpunkt framme vid glaset (typ två stenar) så kan du observera hur stor dom är och sen gå fram till karet och mäta i lugn och ro
                      Senast redigerad av Rivulatus; 25 oktober 2011, 10:18.
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        Liten uppdatering.. Största ca 12cm,en på 10cm,en på 8cm och två på 7cm. Går i ett 540l med C.Pusilum.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Mätte mina och största är 15, sedan 13,13,11cm
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Intressant att se skillnaden i tillväxttakt. Mina 2 är uppskattningsvis 6-7 cm och går själva i ett 125 liters.
                            Litet kar (jämfört med er andra), ensidig kost (granulat) och vattenbyten varannan vecka kanske har gjort sitt. De är inte i vägen dock så de får ta den tid de behöver.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Jag matar rätt ordentligt som ni ser på bilderna, saftiga biffar är de. Byter 40-50% i veckan i det karet.Rätt mycket filtermassa (2 BTNmoduler med filtermattekuber och ett lager "glas"stavar och filterstenar) detsamma i ett eheim 2260 filter.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Jag matar rätt ordentligt som ni ser på bilderna, saftiga biffar är de. Byter 40-50% i veckan i det karet.Rätt mycket filtermassa (2 BTNmoduler med filtermattekuber och ett lager "glas"stavar och filterstenar) detsamma i ett eheim 2260 filter.
                                Dom ser verkligen välmående ut tycker jag!

                                Ställde en fråga till en akvarist i Usa som har vuxna "ornatum" om härkomst. Och hans härstammar också från Rio san juan. Detta kanske kan ge lite mer inspiration och inblick i hur dom blir. Otroligt vackra djur.

                                Han beskriver även de vuxna djuren som aggresiva, tåliga och ännu vackrare i verkligheten. (lägg märke till skillnaderna på prickarna vid gällocket, kanske vi knäcker nöten om kön snart?)


                                (finns fler i hans kanal)
                                Senast redigerad av Rivulatus; 30 oktober 2011, 21:47.
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...