Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    De är runt 20cm, men jag är dålig på att uppskatta storlek, jag tycker andra som kollar tycker de är större.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      Den är supersnygg DaRe!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Tackar jo de är asgrymma. Diggar dem stenhårt
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          Hur läckra som helst
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Ursprungligen postat av DaRe
            Min hanne. Han är rejält prickig över hela kroppen och vid flört gnistrar det än mer innan det blixtsnabbt slår över och han blir knallgul med svarta ränder för en lilten stund. Häftigt att se, men man vill inte vara firre i närheten när han blir gul/svart. Ettrigt som en bålgeting.

            På sista bilden missade jag precis en gäspning.
            Fantastisk fisk! Helt otroligt vacker!
            Mina är nog inte ens en decimeter, jag tror jag måste flytta dem till ett större kar, jag har nog aldrig varit med om så långsam tillväxttakt på en så stor art. Det får bära eller brista, nu ska det bli fart på de här!
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Big_Sal
              Användare
              • maj 2010
              • 315

              Nu ser jag att min näst största firre har tagit beslag på ett litet revir och gräver en grop, Verkar dock göra det för sig själv, har inte bildat par eller något liknande. Någon som sett något liknande? skiftar även i färg från megablek till randig till roströd på bara några sekunder.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Härligt att höra!!

                Mina gräver massor men de gör det parvis. Även min hanne växlar färg väldigt snabbt och markant, men inte så mycket nu på några veckor, så vi får se om det komme en ny våg...
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Micke Jarhl
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2277

                  Riktigt fina firrar ni har där bara gratulera!
                  Micke Jarhl Med akvarium!

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    Har äntligen en fullt utfärgad hona men oj vad hanen blev sne på henne direkt hon färgat ut.. Dom börjar spänna sig för varandra mer och mer nu och hoppas dom parar ut innan sommaren. Tänkte göra ett försök till lek i höst om det faller väl ut. Nån som läst om någon som lyckats ännu?

                    Tänkte försöka med att stimulera en regnperiod bäst jag kan i oktober. Men det verkar trixigt = mer skoj! Tänkte prova såhär; 1-2 veckor svältdiet - 1 vecka med ingen mat, låg belysning, osmosvatten och markant ökat flöde. - 1-2 veckor med normal belysning samma flöde, ekextrakt och levande föda / högproteinföda.

                    Ingen vetenskap bara, utan mer vad jag själv skulle tro händer i rio san juan vid regnsäsongen..? Vi får se hur det går.

                    Btw.? Något nytt om namndisskusionen, känns som all bara nämner den som ornatum och gephyrum är ju inte heller en verifierad art så..
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • Big_Sal
                      Användare
                      • maj 2010
                      • 315

                      Ursprungligen postat av Rivulatus
                      Har äntligen en fullt utfärgad hona men oj vad hanen blev sne på henne direkt hon färgat ut.. Dom börjar spänna sig för varandra mer och mer nu och hoppas dom parar ut innan sommaren. Tänkte göra ett försök till lek i höst om det faller väl ut. Nån som läst om någon som lyckats ännu?

                      Tänkte försöka med att stimulera en regnperiod bäst jag kan i oktober. Men det verkar trixigt = mer skoj! Tänkte prova såhär; 1-2 veckor svältdiet - 1 vecka med ingen mat, låg belysning, osmosvatten och markant ökat flöde. - 1-2 veckor med normal belysning samma flöde, ekextrakt och levande föda / högproteinföda.

                      Ingen vetenskap bara, utan mer vad jag själv skulle tro händer i rio san juan vid regnsäsongen..? Vi får se hur det går.

                      Btw.? Något nytt om namndisskusionen, känns som all bara nämner den som ornatum och gephyrum är ju inte heller en verifierad art så..
                      Låter spännande! hoppas det går vägen, du får gärna visa bilder

                      ang namnen vet jag inte, jag kallar dem ornatum i talspråk sammanhang, cf ornatum när jag lägger upp bilder och dyligt...

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Jag ska pocka på Sven Kullander han har lovat att kolla lilte. Jag har varit lite slapp så rutan behöver rengöras och nya bilder ska tas i olika vinklar på hannen och honna som jag tänkte skicka över till honom så får vi se vad han säger.

                        Kanske kan jag ge honom 2 ex att kolla på i laboratoriemiljö dessutom. Jag har ju ett par, de andra agerar mest strykfisk och växer riktigt dåligt dessutom.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          Helt klart bör ju tillskrivas att eventuella likheter med atros bör vara rätt så avlägset och att det i alla fall rör sig om en egen art. Av vad jag trodde ornatum skulle vara så verkar ju de här se ut exakt så man trodde de skulle se ut.

                          Du som har kontakt med honom så kan ju tipsa om de 3 olika varianterna av festae. Kollar man på den Colombianska festaen (ja det finns en sån) så är kastet över bergen inte långt till våra "ornatum" i utseende. Men det där har han säkert koll på!

                          Säkert med att sticka ut hakan så tror jag inte bara de är nära släkt, utan direkta sk. systerarter om man skulle undersöka ämnet närmare.

                          Edit hade tråkigt ikväll och mekade ihop en film över mitt nya "växtfilter"
                          Senast redigerad av Rivulatus; 08 maj 2012, 23:11.
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Big_Sal
                            Användare
                            • maj 2010
                            • 315

                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Helt klart bör ju tillskrivas att eventuella likheter med atros bör vara rätt så avlägset och att det i alla fall rör sig om en egen art. Av vad jag trodde ornatum skulle vara så verkar ju de här se ut exakt så man trodde de skulle se ut.

                            Du som har kontakt med honom så kan ju tipsa om de 3 olika varianterna av festae. Kollar man på den Colombianska festaen (ja det finns en sån) så är kastet över bergen inte långt till våra "ornatum" i utseende. Men det där har han säkert koll på!

                            Säkert med att sticka ut hakan så tror jag inte bara de är nära släkt, utan direkta sk. systerarter om man skulle undersöka ämnet närmare.

                            Edit hade tråkigt ikväll och mekade ihop en film över mitt nya "växtfilter"
                            Awesome! Jag hur många har du? Hur stora är de största/minsta?

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Jag har samma fråga, hur många.

                              Var det en Robertsoni också i förgrunden?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                Hade först 3 som är bla. den stora hanen ni ser (1:35). Körde sedan ner till Jinnarparn och köpte 6 stycken till så 9 totalt. Måste rensa sen men tror det blir svårt att hitta en köpare så måste nog köpa ett till kar .

                                De minsta är kanske kring 11-12 cm och den stora hanen ligger kring 18cm. Men tycker det är svårt att uppskatta... Robertsonin är i alla fall uppmätt till 25 så det kan bli en fingervisning.

                                Japp mitt robertsonipar aka ferdinand agerar polis i karet. Förstör skrytfaktorn med ett biotopkar men han har blivit ett riktigt husdjur för mig som så många ca blir, därför kommer jag aldrig sälja dom.
                                Senast redigerad av Rivulatus; 09 maj 2012, 11:06.
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...