Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Grymma ränder, häftigt. Undrar varför mina inte utvecklar dessa?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      Ursprungligen postat av DaRe
      Grymma ränder, häftigt. Undrar varför mina inte utvecklar dessa?
      Ingen som helst aning, vet alldeles för lite om dessa fiskar för att kunna svara, har en liten miniteori kanske,

      din dominanta fisk var enligt "blåa fläckar på gällocken"-principen en hona väl? Min (och resterande tre, tyvärr) skulle i så fall vara en hane... Kan ju vara så enkelt som så, kan även vara just för att där är tre andra hanar att han känner sig hotat eller något sådant... som sagt rena spekulationer, har ingen erfarenhet av stora ciklider sen innan men vet att på forumen ute i världen jämförs ofta denna med festae... Man kanske kan höra med någon som har haft såna för att kanske dra slutsatser...

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Asch slutade med att nu simmar dom "ihop-isch" (med trasiga fenor och munnar) men jag misstänker att deras rang är för låg för att dom ska vilja ta ett revir.. Ska ta ut lentsen i vår och kanske då har dom modet uppe för att ta ett revir.. Oh well
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          Ursprungligen postat av Big_Sal
          Ingen som helst aning, vet alldeles för lite om dessa fiskar för att kunna svara, har en liten miniteori kanske,

          din dominanta fisk var enligt "blåa fläckar på gällocken"-principen en hona väl? Min (och resterande tre, tyvärr) skulle i så fall vara en hane... Kan ju vara så enkelt som så, kan även vara just för att där är tre andra hanar att han känner sig hotat eller något sådant... som sagt rena spekulationer, har ingen erfarenhet av stora ciklider sen innan men vet att på forumen ute i världen jämförs ofta denna med festae... Man kanske kan höra med någon som har haft såna för att kanske dra slutsatser...
          En orsak kan vara att du håller dom med zebror. Ciklider med stora färgmöjligheter tycker jag vill ta efter någon annan fisks teckning ibland, som t.ex. blått hos den dominante gör att det blir en typ "maktfärg" i ditt fall zebrornas randiga teckning. Ibland önskade man verkligen att man hade en färgbok för att tyda exakt vad fiskarna vill säga med sina skiftande lägen men det blir ju bara spekulationer . Behöver ju inte vara så men det kan ju vara en teori att varför din vill ha ränderna mer permanent.

          Nån som talar fiskiska?
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Ursprungligen postat av Rivulatus
            En orsak kan vara att du håller dom med zebror. Ciklider med stora färgmöjligheter tycker jag vill ta efter någon annan fisks teckning ibland, som t.ex. blått hos den dominante gör att det blir en typ "maktfärg" i ditt fall zebrornas randiga teckning. Ibland önskade man verkligen att man hade en färgbok för att tyda exakt vad fiskarna vill säga med sina skiftande lägen men det blir ju bara spekulationer . Behöver ju inte vara så men det kan ju vara en teori att varför din vill ha ränderna mer permanent.

            Nån som talar fiskiska?
            Jag var lite inne på det också på att det har med zebrorna att göra... ska backtracka och se lite när det hela började och om det sammanfaller med införskaffandet av zebrorna eller inte...

            Hur ser ditt eventuella par ut förövrigt? Ser du några förmodade könsskillnader?

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              Vet inte om jag skulle kalla det ett par ännu men de verkar ha fattat tycke för varandra i alla fall, para ut med lek gör dom nog efter ett par cm till och att jag tar bort lentsen.

              Hanarna växer snabbare för mig och honorna är lite ljusare i färgen tycker jag. Nu har dom inte färgat ut helt men är rätt säker på vad som är vad vid 13-15cm även om dom ska bli ännu finare . Som det ser ut nu har jag 3-4 säkra hanar och två honor.. Skulle vilja haft mer honor dock.
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Big_Sal
                Användare
                • maj 2010
                • 315

                Kindmarkering o sånt är alltså inget du tycker kan tyda på könsskillnad?

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  Såklart, tänkte utöver det vi redan nämnt. Honorna verkar ha mindre fläckar och ljusare grundfärg på mina i alla fall. Fullt utfärgade ska fläckarna i princip helt vara ett enda blå/grönt fält från ögat och fram mot nosen. Men de verkar ha ett väldigt varierande färgspektra så vad som gäller hos mig inte är samma som hos dig. Helt klart ser jag i alla fall att det som verkar vara honor växer mycket långsammare och enligt mig är väldigt sura i humöret
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • Big_Sal
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 315

                    ok då låter det som att jag, som jag förmodade, har 4 hanar...

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      Ursprungligen postat av Big_Sal
                      ok då låter det som att jag, som jag förmodade, har 4 hanar...
                      Det tycker jag du ska vara lugn med att säga redan i den storleken dina verkar ha.. Ha lite tålamod och några centimeter till . Och det kommer nog bli folk med båda kön över så misströsta inte om det är så.
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        Ursprungligen postat av Big_Sal
                        Jag var lite inne på det också på att det har med zebrorna att göra... ska backtracka och se lite när det hela började och om det sammanfaller med införskaffandet av zebrorna eller inte...

                        Hur ser ditt eventuella par ut förövrigt? Ser du några förmodade könsskillnader?
                        Att den har fått ränder är med största sanolikhet inte för att dom går med Zebraciklider, Det är troligtvis ett dominans beteende!
                        På bla. ett engelska forum så finns det några som har dessa för sig själva och där är det oftast en som har randigt mönster och det är den dominanta fisken.
                        CA

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 315

                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Att den har fått ränder är med största sanolikhet inte för att dom går med Zebraciklider, Det är troligtvis ett dominans beteende!
                          På bla. ett engelska forum så finns det några som har dessa för sig själva och där är det oftast en som har randigt mönster och det är den dominanta fisken.
                          Japp det är utan tvekan den mest dominanta firren i karet, men det skumma är att min är den enda som är så och mina fiskar är klart mkt mindre än de andras... det var väl mest det som är skumt...

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            Ursprungligen postat av Big_Sal
                            Japp det är utan tvekan den mest dominanta firren i karet, men det skumma är att min är den enda som är så och mina fiskar är klart mkt mindre än de andras... det var väl mest det som är skumt...
                            Ja men du har kanske något i ditt kar som triggare det betèendet!
                            CA

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Ursprungligen postat av Big_Sal
                              Japp det är utan tvekan den mest dominanta firren i karet, men det skumma är att min är den enda som är så och mina fiskar är klart mkt mindre än de andras... det var väl mest det som är skumt...
                              En av mina är lite randig, inte så markant som din men så pass att den sticker ut från den andra, den är mest dominant också, och båda mina är små, 7-8 cm. Jag ska se om jag kan få fast dem på bild, om inte annat i en filmsnutt med mobilkameran.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                En liten bild. I vissa lägen kan man se svaga ränder även i gluggarna på ränderna man ser här. Helt kolsvarta ränder har jag däremot aldrig sett den få.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...