Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Ursprungligen postat av Beast
    Tjaa det kan kanske funka, Argentean är väl mindre än Ornatuem nu va? Kan kanske gå. Ju större kar ju mindre aggressivitet.

    Jag skulle ju vilja stoppa ihop mina Ornatum med mina Atromaculatum, men det lär nog bara stanna vid en dröm, Atrosarna är ruggigt tuffa + att dom är betydligt större också.

    Ot. Men ruskigt intresserad av höra hur det går med dina atros!?
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      Ursprungligen postat av Rivulatus
      Ot. Men ruskigt intresserad av höra hur det går med dina atros!?
      Köpte ju 10 små typ 4-5cm, och fick den härliga könsfördelningen 8+2 har nu lämnat upp 6 hanar till Kolmårdens Tropikarium, det som hände då var att under tiden jag var o lämna dom så avliva den största hanen den näst största hanen.. Det var ca 2 cm storleksskillnad på dom.
      Hanen jag har nu är ca 20-22cm, honorna ca 18cm.
      Jag la i 2 stora påfåglar (ca 30cm) bara för att lugna ner dom, och det fick önskad effekt, så nu väntar jag bara
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Ursprungligen postat av Beast
        Köpte ju 10 små typ 4-5cm, och fick den härliga könsfördelningen 8+2 har nu lämnat upp 6 hanar till Kolmårdens Tropikarium, det som hände då var att under tiden jag var o lämna dom så avliva den största hanen den näst största hanen.. Det var ca 2 cm storleksskillnad på dom.
        Hanen jag har nu är ca 20-22cm, honorna ca 18cm.
        Jag la i 2 stora påfåglar (ca 30cm) bara för att lugna ner dom, och det fick önskad effekt, så nu väntar jag bara
        Dom har vuxit bra med andra ord, kul. Om du får möjlighet så fota gärna nån hona. Gillar verkligen honorna av atros (speciellt i lekdräkt).. Håll mig i tankarna om du får yngel !

        Så, tillbaka till ornatum!
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • Big_Sal
          Användare
          • maj 2010
          • 315

          Var idag och kollade efter sällskap till ornatumsen... Var sugen på jack dempsey, slutade med 4 st zebror, två lekpar... Vet inte om det var rätt men de är ju ganska kaxiga så vi får se... En rolig grej är att ornatumsen gick i samma kar som zebrorna när jag köpte dem och de var alla lika stora då. Idag när jag kom hem så var alla mina större än zebrorna så de måste ha vuxit på sig lite utan att jag märkt det...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Någon aequidens borde ju fungera rätt bra. Stabila och trygga.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              För att visa på skillnader i ansiktsmönstring på mina 2 största runt 18cm samt 16 cm på den mer mönstrade
              Vi börjar med den ni sett, största med ett slätare ansikte:




              Och så den snäppet mindre som har mer prickar i fejset:


              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                Otroliga djur, sjukt fin art det är (och jättefina bilder)! Vilka lampor kör du i det karet, känner att mitt är för dunkelt.. Har en som börjar färgat ut men gick tillbaka när lentigosusen drev tillbaka det. Nu när jag ser dina bilder måste det vara en hane. Men snart tror jag det vänder he he. Dock dröjjer det innan de små som jag köpte av jinnarparn färgar ut men klara förändringar redan vid 9-11 cm.
                Senast redigerad av Rivulatus; 10 januari 2012, 10:58.
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  Den första måste ju vara en hona!? Kan du posta en bild då den var lite mindre så vi ser hur honorna skiljer sig som unga? De riktigt duktiga kan ju skilja dom tidigt så det ska tydligen finnas skillnader vid tidig ålder/storlek.
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Dessa foton är utan blixt, med blixt blir fiskarna helt olivbruna snarare än gröna. Som fotona visar ovan ser fisken ut.

                    Jag har 4st Phillips 6500K T5 rör med reflektor, armaturerna är kontorsbelysning jag köpte begagnat för 200 spänn st (2st med 2 rör i varje) Längst bak har jag också en gammal gammal brun ramp med 2st T8 lysrör okända märken.

                    Vet inte om jag kan avgöra vilken som är vilken på de gamla bilderna.

                    Jag tänker som du att den fisken med mindre tecken i ansiktet är hona (likt Heros).
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      Riktigt snygga fiskar DaRe! Hoppas det är hane och hona. Skulle vara skoj att se lite lekbilder på dem.

                      Kommentar

                      • Big_Sal
                        Användare
                        • maj 2010
                        • 315

                        Min dominanta fisk har hela dagen idag uppvisat en randig teckning med skarpa kontraster mellan svart och gröngul, ungefär som den bilden som jag tror figurerar i början av denna tråden där även en festae är med... Otroligt arg och vacker fisk... tror det kan ha att göra med att de två zebraparen i karet förbereder sig för att leka...

                        Har försökt att filma/fota men så fort jag står nära karet går alla fiskar in i tigga-mode och glömmer att de är arga/pilska...

                        edit: som på dessa bilder:


                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 315

                          Har lyckats filma den nya färgen någorlunda... Dock ännu skarpare när zebraparen muckar... Har ni andra noterat detta också?

                          Ursäkta dåliga vinklar och smutsiga rutor, anscistrusarna är för fega för att komma ut, plus att det är massor med kräftdjur och maskar som lever inne bland algerna som är trevliga att studera också...

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Oj vilken teckning. Jag har inte sett något liknande hos mina.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Big_Sal
                              Användare
                              • maj 2010
                              • 315

                              Ja jag blev förvånad då mina fiskar antagligen är betydligt mindre än dina... Den största börjar väl nu närma sig ca 10 cm inkl fenor...

                              Kommentar

                              • salmberg
                                NCS Medlem
                                • oktober 2007
                                • 830

                                Min största ca 14cm.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...