Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • oktober 2003
    • 514

    Jag tyckte filmerna visar en tydlig harmoni, men jag kanske har fel ;d
    och man ser ja att fiskarna trivs, och det lär ju finnas mycke ställen för en undan tryckt firre att gömma sig på. blir det för stökigt sätt i en lite grupp P.Trewavasae så blir det lite lungnare lr en stor jädra brichardi hanne ;D
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      Stressnivå? Det där ser ju lugnare ut än mina gamla Goldens. Att ett yngel dör kan bero på vad som helst, det kan ha fastnat mellan ett par stenar, fått en matbit fel i halsen (har hänt en troffe hos mig för längesen som försökte äta upp ett ancistrusyngel), inte fått tillräckligt med mat i konkurrens med de vuxna individerna med mera med mera. Jag skulle inte vara orolig så som de fiskarna ser ut på videon, där är ju grymmt med gömställen ifall någon skulle bli sur på någon annan. Det ser jag normalt som mitt största problem när det är mobbing på gång, inga gömställen så de försöker bakom pumpen och där får de fortfarande stryk för det är så lätt att hitta dem.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        den öppna ytan i karet är i storlek som ett 375 typ. Och med 6 ca revirhävdande hannar så blir det inte mycke platts för honorna att simma på. Ja ibland stenarna då dvs. Jag tror inte de honorna är så glada att tillbringa hela sin tid gömda i ett stenröse för o klara livhanken.... Detta är hur jag ser på vad som försigår på videon men jag vet andra är av en annan åsikt.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Nu är limmningen av modulerna i mitt framtida kiriza kar äntligen färdigt. Ska bara fixa svart film på bak o sido ruter o lyfta det på platts sedan kan jag sätta igång o fylla upp det.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Jag visste inte att BTN-modulerna var ett pussel.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              den öppna ytan i karet är i storlek som ett 375 typ. Och med 6 ca revirhävdande hannar så blir det inte mycke platts för honorna att simma på. Ja ibland stenarna då dvs. Jag tror inte de honorna är så glada att tillbringa hela sin tid gömda i ett stenröse för o klara livhanken.... Detta är hur jag ser på vad som försigår på videon men jag vet andra är av en annan åsikt.
              375l?? där är ca 500kg sten densiteten på sten är uppskattningsvis ca 3kg litern vilket blir ca 166liter alltså 720l-166l=554l hur mycket utrymme tar dina moduler och hur många gömställen ger dom?
              Du måste väll medge att det blir lite intressantare att se på än ett kar utan inredning med en stor klunga fisk vars enda syssla är att vänta på mat
              sen tror jag där är ca 8st hanar som har revir och dom slår inte ihjäl honor dom brukar i regel klara sig om dom leker med hanen

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                Ursprungligen postat av Cutekid
                Hur verkar det med cirkulationen och filtreringen i karet? Jag tycker att det ser ut som att vattnet står ganska still och är smutsigt, men det kan ju vara att rutan är skititg. Hur ofta byter du vatten och vad matar du med?

                Snygga Ikolor, damn.

                Mvh
                Repig ruta hade bytt vatten några timmar tidigare matar enbart med tropikal spirulina super forte vågar inte byta foder för dom är så fina i färgen och har alltid fått samma foder

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av ozric
                  Ja den där Ikola-gr;en verkar ju i det närmsta helt otrolig! Men jag kan inte inte sluta med att förundras över all j-a sten! Och all j-a bös som måste hamna där!? Men det kanske du har löst på ett smart sätt ??
                  Spolar av stenen när jag byter vatten

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    Ursprungligen postat av pontus
                    Jag tyckte filmerna visar en tydlig harmoni, men jag kanske har fel ;d
                    och man ser ja att fiskarna trivs, och det lär ju finnas mycke ställen för en undan tryckt firre att gömma sig på. blir det för stökigt sätt i en lite grupp P.Trewavasae så blir det lite lungnare lr en stor jädra brichardi hanne ;D
                    Har faktiskt funderat på P Ikola tror du det skulle funka?

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      spola av stenen räcker inte långt såvida du inte tar upp all sten och sedan spolar , som rådet av tandläkaren att använda tandtråd för att komma åt alla skrymslen
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Nu är limmningen av modulerna i mitt framtida kiriza kar äntligen färdigt. Ska bara fixa svart film på bak o sido ruter o lyfta det på platts sedan kan jag sätta igång o fylla upp det.
                        Riktigt snyggt Andreas. Ska bli riktigt kul att se när Troffarna kommer i.
                        Vilken sand ska du ha i?
                        Ska du ha i några växter?
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          Jag ska köra med ciklid grus (sand) den är ju rätt ljus samt det blir nog några plast växter.. hehe ja vet plast... men jag vill inte ha riktiga växter i då jag inte vill riskera det hamnar blad i insugen på mudulerna. finns faktist ganska ok hyfsat natur trogna plastväxter Ushh detta skulle jag garvat åt för ett tag sedan men nu så blir det så iaf .
                          Eventuellt kanske att jag sätter i någon sorts valesneria men jag har inte bestämmt än.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            Ursprungligen postat av tezz
                            375l?? där är ca 500kg sten densiteten på sten är uppskattningsvis ca 3kg litern vilket blir ca 166liter alltså 720l-166l=554l hur mycket utrymme tar dina moduler och hur många gömställen ger dom?
                            Du måste väll medge att det blir lite intressantare att se på än ett kar utan inredning med en stor klunga fisk vars enda syssla är att vänta på mat
                            sen tror jag där är ca 8st hanar som har revir och dom slår inte ihjäl honor dom brukar i regel klara sig om dom leker med hanen
                            Ja men jag menade det fria vattenutrymmet i karet. I mitten där fiskarna är. det kan max va 150-160x 40x55 typ.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              Ja men jag menade det fria vattenutrymmet i karet. I mitten där fiskarna är. det kan max va 150-160x 40x55 typ.
                              2meter faktiskt sen blir det på något vis mer platts för för fisken i praktiken, låter kanske lite konstigt teoretiskt sett
                              Sen är det en gammal och väl beprövad metod att hålla tropheus på med riktigt mycket sten
                              Det första riktiga tropheus kar jag såg var sten ända från framrutan upp till överkanten på bakrutan såg faktist väldigt naturtroget och snygt ut

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 1214

                                Jaja du är fullt bestämmd att den typ av inredning är kanoners till troffar så ha det så då. men kom då inte å ställ en massa förfrågningar i troffe tråden om varför det krånglar o fisk dör om du inte vill ta åt dig vad folk säger om vad som kan va fel.....
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...