Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Men seriöst varför är du så jäkla negativ. Fisken mår prima, på bilderna och videosarna ser allting bra ut i mitt tycke. Nä nu tycker jag att du bör sköta dina egna fiskar andreas och låta tezz's underbara akvarium vara.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      Ursprungligen postat av Jonas E
      Men seriöst varför är du så jäkla negativ. Fisken mår prima, på bilderna och videosarna ser allting bra ut i mitt tycke. Nä nu tycker jag att du bör sköta dina egna fiskar andreas och låta tezz's underbara akvarium vara.
      Hehe sorry då om du inte gillade vad jag tyckte. Alla är ju inte av samma åsikt. Jag tycker Tezz kar är as coolt bland det fräckaste jag sett faktisk. Men jag är inte med på att det är det bästa sättet att ha troffar bara då jag anser att det blir för mycke bös och bajs nitrater o skit bland stenarna som troffar inte är så förtjusta i.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Jaja du är fullt bestämmd att den typ av inredning är kanoners till troffar så ha det så då. men kom då inte å ställ en massa förfrågningar i troffe tråden om varför det krånglar o fisk dör om du inte vill ta åt dig vad folk säger om vad som kan va fel.....
        Onödigt. Han kan väl fråga som alla andra om han har problem med sina fiskar. Det kan ju vara vad som helst och inte alls det du tror.

        De svar tezz fått är ju bara spekulationer så det finns ju ingen fakta som han frånser.

        Jag har också sett karet flertalet gånger och jag kan hålla med om att det kanske ser smutsigt ut emellanåt, men jag vet inte om stämningen i gruppen verkar obalanserad faktiskt. Att fiskarna har gömställen i massor pga inredningen kan ju knappast vara fel med en Tropheus grupp. Honor söker ofta skydd i grupper med arter av hårdare karaktär...så med det som bakgrund så torde hans akvarium vara perfekt faktiskt..förutom den eventuella nedsmutsnings nivån (som är spekulativ då det är svårt att se på video utan att se hela karets alla ytor).

        Tätare vattenbyten vore kanske att föredra samt tillskott av nedbrytningsbakterier. Belastningen i karet kan vara för stort och att karet då behöver hjälp med att justera nivåerna.
        Nu vet jag inte hur det hela är uppbyggt med pumpar och annat så det är svårt för mig att avgöra om det är bra eller inte. Vore ok om du, tezz, kunde beskriva lite hur du löst filtreringsfrågan i karet med teknik och annat så att man kan få en helhetsbild.
        Senast redigerad av StefanL; 21 september 2007, 10:28.

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Jaja du är fullt bestämmd att den typ av inredning är kanoners till troffar så ha det så då. men kom då inte å ställ en massa förfrågningar i troffe tråden om varför det krånglar o fisk dör om du inte vill ta åt dig vad folk säger om vad som kan va fel.....
          Har jag ställt någon fråga ??? eller en massa frågor????

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            Måste dina åsikter vara de bästa då andreas? Seriöst att ha 400kilo sten eller en bakruta fylld med moduler, vilket är mest naturtroget? Och vem kan lättast ta bort sin inredning ifall katastrofen faktiskt skulle vara framme?

            Folk tar hand om sin fisk på olika sätt och sålänge det fungerar, varför ändra på ett vinnanade koncept?

            over and out
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              Ursprungligen postat av Malawe
              Onödigt. Han kan väl fråga som alla andra om han har problem med sina fiskar. Det kan ju vara vad som helst och inte alls det du tror.

              De svar tezz fått är ju bara spekulationer så det finns ju ingen fakta som han frånser.

              Jag har också sett karet flertalet gånger och jag kan hålla med om att det kanske ser smutsigt ut emellanåt, men jag vet inte om stämningen i gruppen verkar obalanserad faktiskt. Att fiskarna har gömställen i massor pga inredningen kan ju knappast vara fel med en Tropheus grupp. Honor söker ofta skydd i grupper med arter av hårdare karaktär...så med det som bakgrund så torde hans akvarium vara perfekt faktiskt..förutom den eventuella nedsmutsnings nivån (som är spekulativ då det är svårt att se på video utan att se hela karets alla ytor).

              Tätare vattenbyten vore kanske att föredra samt tillskott av nedbrytningsbakterier. Belastningen i karet kan vara för stort och att karet då behöver hjälp med att justera nivåerna.
              Nu vet jag inte hur det hela är uppbyggt med pumpar och annat så det är svårt för mig att avgöra om det är bra eller inte. Vore ok om du, tezz, kunde beskriva lite hur du löst filtreringsfrågan i karet med teknik och annat så att man kan få en helhetsbild.
              Faktisk så är där inte specielt skitigt ändå jag minskat vatten bytena till varannan vecka (fiskarna är faktiskt finare i färgerna och verkar må bättre sen jag minskade vatten byterna)
              Som filtrering använder jag ett fluval 404 i ena hörnan andra hörnan har jag ett plast galler ca 58x40cm som avgränsar hörnan som är fylld med blå fiter matta samt en pump på 2000lh
              Faktiskt det ända kar jag har som jag är nöjd med filtreringen på (ph aldrig lägre än 7,9)
              Anledningen till att det ser skitigt ut är en fruktansvärt repig ruta samt att jag filmar med mobilen
              karet har gått sen februari och jag har aldrig tvättat filtren flödet är lika bra nu som vid starten

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Ursprungligen postat av tezz
                Faktisk så är där inte specielt skitigt ändå jag minskat vatten bytena till varannan vecka (fiskarna är faktiskt finare i färgerna och verkar må bättre sen jag minskade vatten byterna)
                Som filtrering använder jag ett fluval 404 i ena hörnan andra hörnan har jag ett plast galler ca 58x40cm som avgränsar hörnan som är fylld med blå fiter matta samt en pump på 2000lh
                Faktiskt det ända kar jag har som jag är nöjd med filtreringen på (ph aldrig lägre än 7,9)
                Anledningen till att det ser skitigt ut är en fruktansvärt repig ruta samt att jag filmar med mobilen
                karet har gått sen februari och jag har aldrig tvättat filtren flödet är lika bra nu som vid starten
                Ok. Det kan ju förklara att det ser lite "suddigt" ut och att man luras av att det är skitigt. Tror dock inte att det skulle skada med mer filtreringskapacitet/cirkulation med tanke på hur du byggt upp karet (inga fel utan bara en annorlunda stenuppbyggnad).
                Dina pumpar ger en cirkulationskraft på ca 2850L/h vilket i sig kan duga även om jag själv tycker det är lite i underkant.
                Fluval 404 ger 1300L/h utan filtermaterial men går ned till ca 850L/h med filtermaterial. Du har ett kar där smuts kan stanna en stund i alla gångar och skrevor mellan stenar och det kan i längden missgynna karet.
                Både cirkulationen och filtreringskapaciteten kunde ökas för att få bättre vattenkvalitet.

                Du ser ju bäst hur det ser ut och hur gruppen agerar så det är svårt för mig att avgöra om ditt duger eller inte. Ville bara skapa tanke runt det du diskuterat tidigare och det en del sagt här.

                Sett i det stora hela så är ditt kar ett av de snyggaste troffekar jag sett med en mycket fin grupp Ikolor.

                Vilka övriga värden har du förutom ett stabilt pH på 7,9+?

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  Nej det vet jag inte om jag alltid har svar på saker men... Jag har hållit på med troffar i många år och vad jag kommit fram till under den tiden är att för mycke inredning som samlar bös gör att fisken inte mår lika bra och det blir skit i gruppen till slut. vill man ha det så med mycke sten så visst ha det men det är inget jag skulle göra. jag tycker en sak och en del andra en annan så är det med allt och det är väl det som gör sk hembesök när man kan se andras idéer på saker och lösningar så kul. Sorry men alla tycker inte samma om allt.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    Så längre vattenkvalitén är OK så spelar det ju ingen roll hur mycket skit det är i karet. I ett kar med bra biologisk balans så kan man ha hela botten täckt med slam och skit utan att det påverkar fiskarna och vattnet negativt. Men visst, om balansen rubbas så går det snabbare utför om man har en massa skit som ligger och ruttnar istället för att det bryts ner.

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • pontus
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 514

                      Jag tror oxå jag skulle villa ha lite hårdare filtrering i ett det karet men det är jag det ;D( i ett 540 har jag ~5000l/h) en polare hade ett kar som såg ut något liknande för 15 år sedan, ha använre inne filter med liknande kapacitet och ett stort jädra ytterfilter typ Eheim Ytterfilter 2260 Classic med insugs platta i botten under all sten, resultat kristalklart vatten finfina vattenvärden.
                      mvh/pontus
                      Passenger on Planet Earth:
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.orthognathus tricolor mvuna
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Ok. Det kan ju förklara att det ser lite "suddigt" ut och att man luras av att det är skitigt. Tror dock inte att det skulle skada med mer filtreringskapacitet/cirkulation med tanke på hur du byggt upp karet (inga fel utan bara en annorlunda stenuppbyggnad).
                        Dina pumpar ger en cirkulationskraft på ca 2850L/h vilket i sig kan duga även om jag själv tycker det är lite i underkant.
                        Fluval 404 ger 1300L/h utan filtermaterial men går ned till ca 850L/h med filtermaterial. Du har ett kar där smuts kan stanna en stund i alla gångar och skrevor mellan stenar och det kan i längden missgynna karet.
                        Både cirkulationen och filtreringskapaciteten kunde ökas för att få bättre vattenkvalitet.

                        Du ser ju bäst hur det ser ut och hur gruppen agerar så det är svårt för mig att avgöra om ditt duger eller inte. Ville bara skapa tanke runt det du diskuterat tidigare och det en del sagt här.

                        Sett i det stora hela så är ditt kar ett av de snyggaste troffekar jag sett med en mycket fin grupp Ikolor.

                        Vilka övriga värden har du förutom ett stabilt pH på 7,9+?
                        egentligen säger ju inte antal liter per timma något om hur rent vattnet blir utan det beror ju på hur pass efektivt ditt filter material är
                        Det jag menar är att en filtmatta på 10cm renar bättre än en på 5cm vid samma antal liter genomströmning per timma
                        Alltså hur många liter per timma har egentligen inte någon betydelse

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ursprungligen postat av tezz
                          egentligen säger ju inte antal liter per timma något om hur rent vattnet blir utan det beror ju på hur pass efektivt ditt filter material är
                          Det jag menar är att en filtmatta på 10cm renar bättre än en på 5cm vid samma antal liter genomströmning per timma
                          Alltså hur många liter per timma har egentligen inte någon betydelse
                          En kombo-betydelse har det faktiskt även om jag håller med dig om att det är filtervolymen/filtreringskapaciteten som är viktigast.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Kul och läsa å se hur olika folk resonerar ang. tropheus-vatten. Alla e vi väl överens om att Tropheus ställer ett något högre krav på oss akvarister än tex CA,Malawi el vissa andra Tanganyika-ciklider? Alltså inte bara sammasättningar, gruppantal, pH,Kh osv. Jag personligen har som ambition att minimera avfallsprudukter i burkarna just pga de negativa bakterier som frodas i böset där syresatt vtn inte alltid når fram. I grus, under sten,bakom bakgrunder etc etc. För mkt av sådant tror jag absolut har mer el mindre negativ påverkan på fisken,ÄVEN om det inte syns å ett allroundtest-kit från Sera tex. Och som sagt,tropheus e kanske känsligare än andra för just sånt.
                            Jag tror inte på filterlösningar där man tror att filtren gör all rening utav avfallsprodukterna och att det sen räcker med ett vtn-byte då och då för att dra ner natrat-nivån,utan jag försöker där jag har sk bio-filter att det INTE skall sugas in överbliven mat el skit i onödan. Det har jag särskilda pumpar till som jag sen tvättar vid varje vtn-byte för skiten å allt annat som man inte vill ha i karet skall ut fort som tusan.Rengör gruset gör jag också vid varje vtn-byte för att va på den säkra sidan. Mal-folket har insett det viktiga i detta för att optimera vtnet för odling... Schupke tar även upp detta i ett kapitel i sin troffe-bok.
                            Det samma gäller ,tror jag,vid uppdragning av troffe-yngel. Vissa hävdar ju att Nitrat inte påverkar fisken negativt och det må vara så - kanske (jag tror iofs det). Men böset i vattnet gör det, anser jag, även om vatten-värdena visar sig på rätt sida om acceptabla nivåer.
                            Det är nivåerna av negativa bakterier som påverkar Tropheus dåligt. De kan långsamt acklimatisera sig till det och se ut att trivas men den dan det slår över har man kanske fått trista problem!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Ursprungligen postat av Malawe
                              En kombo-betydelse har det faktiskt även om jag håller med dig om att det är filtervolymen/filtreringskapaciteten som är viktigast.
                              Eller vad som sugs in i filtret!?
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                En sak som är viktig i alla akvarium är syresättningen.
                                Jag känner att syret i vattnet är viktigare för vissa fiskar än andra. o med andra menar jag även Tropheus.
                                O ju mer bös man har i karet ju högre syreförbrukning blir det. Detta för att nerbrytningen kostar syre, och det är ju just det som Tropheus vill ha gott om.

                                I den här tråden disuteras det indirekt.
                                Jag söker länkar till folk som byggt egna oxydatorer och dokumenterat sitt projekt. Om någon har så vore det snällt om ni delar med er :)
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...