Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Det händer ju långt ifrån alla Tropheus grupper så jag tycker det borde synas signaler att något är på gång...och att något stör ordningen i gruppen.

    Jag har aldrig haft Tropheus länge nog för att kunna utvärdera svängningar i stämning mellang gruppmedlemmar, men för mig som lekman ter det sig underligt att de helt plötsligt, utan någon som helst förvarning ger sig ut på en dödsturné.

    Är det ingen som iakttagit något som kan ledas till en förklaring av beteendet?

    Mycket ligger kanske hos individen som är alfahane i gruppen och att man kanske bör iaktta denne betydligt mer än gruppen generellt.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      Ursprungligen postat av Malawe
      Det händer ju långt ifrån alla Tropheus grupper så jag tycker det borde synas signaler att något är på gång...och att något stör ordningen i gruppen.

      Jag har aldrig haft Tropheus länge nog för att kunna utvärdera svängningar i stämning mellang gruppmedlemmar, men för mig som lekman ter det sig underligt att de helt plötsligt, utan någon som helst förvarning ger sig ut på en dödsturné.

      Är det ingen som iakttagit något som kan ledas till en förklaring av beteendet?

      Mycket ligger kanske hos individen som är alfahane i gruppen och att man kanske bör iaktta denne betydligt mer än gruppen generellt.
      Grejjen e den att man måste ju gå till jobbet =) På förmiddagen var allt lungt men när jag kom hem så fanns det bara några stympade stackare som låg o tryckte bakom det ena och det andra.
      Helt utan förvarning vad jag kunde se och jag brukar se små förändringar i beteende.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        exakt så deelay!, så var det för mej med Auratus-gruppen, alltså jag var borta på jobb några timmar sen kaos.., En regel för mej i fortsättningen,Var Alltid ledig från jobb o dylikt i minst ett dygn när det är nyinsättning/förändring av fisk
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          de e just det där plötsliga som jag e lite fundersam över, vad är det som sätter igång beteendet "Nä nu jävlar, nu har de vart lugnt i tre månader, de får vi göra någonting åt". Det är helt slumpmässigt, samma grupp har gått ensamma i ett 375litersakvarium belamrat med sten under en längre period innan jag tog över dem och då var det inga problem iheller. Självklart så gjorde de upp revir under första veckan hos mig men sen var allt lugnt tills för två dagar sedan. Saken är att det är samma hane som har kommandot sen tidigare, han har bara bestämt sig för att bli galen =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Hormonpåverkan, troligen.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              På vilket sätt skulle det vara hormonpåverkan? Fiskarna i fråga är väl runt fem år gamla och könsmogna för länge sedan (Jag fick första lyckade leken på Jonas tyranner för ungefär tre år sen).

              Nyfiken på ditt resonemang.

              Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                En fisks behov av att hålla revir och leka av honor/fortplanta sig etc styrs väl i direkt påverkan utav hormoner!? Vad skulle annars styra detta, tänker jag? Gäller inte det de flesta djur??
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  något som kanske kan inverka är ju temperaturen. gissar att tempen har sjunkit lite i södra sverige nu också. just när tempen hade gått ner lite här uppe fick mina trophar ett lite mindre spel dock klarade jag mig undan dödsfall även om vissa såg ganska slitna ut. Kan det vara så att tropharna leker mer just när tempen börjar sjunka i sjön? el kan det möjligtvis ha med foder tillgången i sjön att göra? lite spekulationer bara.

                  Kommentar

                  • endymion

                    Bild 1: ikola
                    Bild 2: Bright red kalabwehona .... har inte lyckats ta bättre kort på en sån
                    Bild 3: moliro
                    Bild 4: Chaitika ungdjur
                    Bild 5: Körsbär

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      något som kanske kan inverka är ju temperaturen. gissar att tempen har sjunkit lite i södra sverige nu också. just när tempen hade gått ner lite här uppe fick mina trophar ett lite mindre spel dock klarade jag mig undan dödsfall även om vissa såg ganska slitna ut. Kan det vara så att tropharna leker mer just när tempen börjar sjunka i sjön? el kan det möjligtvis ha med foder tillgången i sjön att göra? lite spekulationer bara.
                      Kolla på mina ikolor som dom cirklar vid sina revir hittade ett dött yngel ca 5cm i går http://www.youtube.com/watch?v=e9wxIkRNFqI

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Ursprungligen postat av tezz
                        Kolla på mina ikolor som dom cirklar vid sina revir hittade ett dött yngel ca 5cm i går http://www.youtube.com/watch?v=e9wxIkRNFqI
                        Hur verkar det med cirkulationen och filtreringen i karet? Jag tycker att det ser ut som att vattnet står ganska still och är smutsigt, men det kan ju vara att rutan är skititg. Hur ofta byter du vatten och vad matar du med?

                        Snygga Ikolor, damn.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Ursprungligen postat av endymion
                          Bild 1: ikola
                          Bild 2: Bright red kalabwehona .... har inte lyckats ta bättre kort på en sån
                          Bild 3: moliro
                          Bild 4: Chaitika ungdjur
                          Bild 5: Körsbär
                          Snyggt Albin
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Ursprungligen postat av tezz
                            Kolla på mina ikolor som dom cirklar vid sina revir hittade ett dött yngel ca 5cm i går http://www.youtube.com/watch?v=e9wxIkRNFqI
                            Ja den där Ikola-gr;en verkar ju i det närmsta helt otrolig! Men jag kan inte inte sluta med att förundras över all j-a sten! Och all j-a bös som måste hamna där!? Men det kanske du har löst på ett smart sätt ??
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • pontus
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 514

                              Jag blir riktigt glad när jag kolla på Tezz film snuttar, så jädra rätt inreding för en grupp ikolor, så syggt biotop riktig burk , men jag lär ju oxå fråga hur många kilo gråsten har du i 400?

                              Mvh/Pontus
                              Passenger on Planet Earth:
                              Pet.macro nsumbu
                              Pet.moshi ikola
                              Pet.Trewavasae
                              Pet.Bulu-Point "Red"
                              Pet.orthognathus tricolor mvuna
                              Pet.Longola
                              Tr.Ilangi
                              Tr.Muzi
                              Tr.Katonga
                              Neo.Leleupi

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 1214

                                Ursprungligen postat av pontus
                                Jag blir riktigt glad när jag kolla på Tezz film snuttar, så jädra rätt inreding för en grupp ikolor, så syggt biotop riktig burk , men jag lär ju oxå fråga hur många kilo gråsten har du i 400?

                                Mvh/Pontus
                                Tror hon nämde att det är ca 800 kilo sten. Men man kan ju undra om det är så attans bra inredning då det samlas enorma mängder bös ibland stenarna samt att så många hanar har revir. Med den stressnivån som är i det karet så förstår jag att fisk dör. naaa vill du ha kvar dina underbart fina ikola i liv så tror jag du behöver hitta på något drastiskt annars har du bara ett gäng hyperaktiva hanar kvar snart.
                                Senast redigerad av Falköping Andreas; 20 september 2007, 13:09.
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...