Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ursprungligen postat av deelay
    Dom är ju inte populära... det är en illusion, tyvärr. Nätet får det att framstå som dom vore väldigt populära men det pratas mer om dom än vad det handlas. Jag skulle tro att tex bara rödzebran säljer mer på ett år än alla troffar tillsammans.
    Självklart är det så, men nu syftade jag inte på försäljningssiffror direkt utan på att de blivit mer populära genom informationen, de många olika varianterna och de ganska ingående diskussionerna. Detta har medfört att arten har lyfts fram till en mer eftertraktad position. Hade arten inte diskuterats så mycket och hade inte arten haft sådan mångfald så tror jag inte att den varit lika populär som den är idag. Graden av popularitet går ju givetvis att jämföra med Röd Zebra...men den arten säljs ju ganska bra. Överhuvudtaget så är ju Malawi ganska stort i försäljningssiffror mot t ex Tanganyika och där är väl de vanligtvivs mer starka färgerna en stor bidragande orsak.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      personligen trodde jag att intresset för Tropheus skulle öka med Schupkes tropheus-bok, kanske inte mycket men lite, kanske naivt tänkt men nu har det gått typ 3 år och...
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        Ursprungligen postat av Mikael W
        Instämmer. Roger Perssons artiklar och bilder hörde till även mina absoluta favoriter på 90-talet. Han var också mycket duktig på att odla troffar. Men han drog nog ner på detta sedermera.
        -visst var det så, grymma artiklar och en härlig tid
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • aldo
          Användare
          • december 2006
          • 175

          Var det inte Roger Persson som tog fram en special räkmix till Tropheus.
          Vad hände med den, finns den att köpa?

          Jimmy

          Kommentar

          • steveharris
            Användare
            • september 2003
            • 243

            RPs räkmix har varit uppe i tråden tidigare och då sades det att den fortfarande är hemlig....
            Patrik

            Kommentar

            • Guy_P
              Användare
              • april 2002
              • 301

              Ursprungligen postat av specmats
              Ja det låter ju extremt och jag fick intrycket av det var en hel del "spänningar", köpte mkt vf tanganyika av åled på den tiden och var alltid helnöjd, tycker det var trist att åled lade ner tanganyika men det har kanske sin förklaring i det du nämner
              Bara så du vet, Arnold har börjat med Tanganyika igen, både odlat och vildfångat. Däremot kommer han inte sälja Malawi
              Guy

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Ursprungligen postat av aldo
                lägger upp ett par Kasakalawe.

                /jimmy
                DET DÄR ÄR BRA KASAKALAWE!! Jävlarimej!!
                Skulle betala duktigt för en grupp av Bärnsten med samma kaliber som den på första bilden där!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  Jävligt snygga kasakalawe. Den första ser ju nästan ut som en ilangi

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Inlägg i diskussionen om hur malawi och tanganyika säljer.
                    När BTN-böckerna om malawi- resp. tanganyikaciklider kom ut första gången för lite drygt 10 år sedan då sålde dessa ungefär lika bra.
                    När 2:a upplagan av dessa kom för några få år sedan så är det en enorm skillnad - malawi säljer 3-4 ggr mer än tanganyika. Samma tendens är det för övrigt i flera andra länder som t.ex. Tyskland.

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 7334

                      Hög tid att tråden stängs och återupptas i denna tråd

                      Troffetråden 2007 - del2
                      För att dela upp tråden och göra den mer överskådlig startas nu en del 2. Troffetråden 2007 - del1 finns här. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54709
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Hur ligger den jämförelsen i relation med att akvarieintresset ökat över lag (om den nu gjort det). Tänker att det tar nog några år innan man "hittar hem" till Tanganyika från sk sällskapskar vidare till Malawi osv... Tanganyika är iaf i mina trakter mer poppis nu än när jag började med dem för ca 10 år sedan. Och då tyckte jag även Malawi var mer poppis än vad de är nu.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...