Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    i dagsläget blir det de där 101 dalmatiner-firrarna, mest underbara jag varit med om var att se omvandlingen från små prickiga gullepluttar till de ståtliga fiskar det blev till slut. Just omvandlingen är så himla rolig att se med prickar som går ihopa och bandet som formas.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      Nja, Dalmatinervarianten är vacker och som vuxna är de kanonfina. Men den där omvandlingen när de är i slyngelåldern tycker jag inte är någon höjdare.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        Jag har också lite bilder på troffar.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Fritte
          Användare
          • januari 2006
          • 44

          hmmm... kan dom vara från en av lagrets jätteburkar måntro......

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Ursprungligen postat av Fritte
            hmmm... kan dom vara från en av lagrets jätteburkar måntro......
            Helt omöjligt!...
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Fritte
              Användare
              • januari 2006
              • 44

              har alltid funderat på hur stora dom burkarna är....... men aldrig kommit ihåg å fråga.... bland det coolare att titta på när troffarna simmar precis framför stenröset, blir ju helt fantastiskt djup i det då...... va e d för troffar förresten?

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                Ursprungligen postat av Fritte
                har alltid funderat på hur stora dom burkarna är....... men aldrig kommit ihåg å fråga.... bland det coolare att titta på när troffarna simmar precis framför stenröset, blir ju helt fantastiskt djup i det då...... va e d för troffar förresten?
                ser ut som bärnsten

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  det är bärnsten med en del andra tanga. lite mer krut på ljuset där fram så skulle dom vara mer represantiva
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    Det är en hane som har ticks där. Han trycker ner huvudet i sanden och plockar med sig en ordentlig mängd sand, simmar upp till ytan och släpper den, sen simmar han i cirklar ner under gruset. Ser roligt ut. Det är sanden på sista bilden.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • steveharris
                      Användare
                      • september 2003
                      • 243

                      Jonas

                      Gällde ditt "inte köpa troffarlöfte" bara 2006?? I såfall är det bara att gratulera att du kommit på bättre tankar....
                      Patrik

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        jadå, kan ju inte lova hur länge som helst. Ska fan känna mig glad att jag hållt mig såhär länge.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • BJC
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 166

                          Tips önskas!
                          Jag har en troffe med uppsvälld buk som inte äter och är allmänt tillbakadragen. Kruxet är att jag har svårt att fånga upp just den fisken ur akvariet utan att ta ut varenda fisk och all inredning. Jag har Flagyl hemma som jag hade tänkt använda, men jag undrar om jag kan ha i Flagylen i akvariet tillsammans med all fortfarande frisk fisk och filtermaterial, (ca 30 liter som ryms i en modul)? Eller ska jag medicinera enbart den sjuka fisken? Tar filtermaterialet skada av Flagyl? Ska jag undvika att medicinera och bara vänta? Ska jag använda nåt annat preparat? Många frågor, men jag hoppas få lite tips för det här har jag aldrig drabbats av tidigare trots många år med troffar!

                          Kommentar

                          • Kristian Hennig
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 76

                            Ang. Flagyl- der strides de lærde som det heter på norsk
                            Jeg har en bvs runde nå, og har prøvd med Aquafuran (Kraftig dose), Flagyl i mat - dette tok ikke knekken på det. Tok ut 3 fisk i går. Etter mange timer på nettet skal jeg prøve en ny runde med Flagyl i vannet ( 1 tbl 500mg pr 50 l ) og en god dose med nifurpirinol samtidig. Vi får se hvordan det går! Lykke til BJC - dette er noe dritt!!
                            tropheus.org

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              Jag har medicinerat Flagyl direkt i huvudakvariet flera gånger. Det knäcker inte de goda filterbakterierna. Nackdelen är att det är ett dyrt sätt att medicinera på om man har stora akvarium. Å andra sidan stressar det fisken mindre vilket nog inte är betydelselöst i sammanhanget.
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Tryck ner pumpar och värmare så kan man minska vattenvolymen betänkligt
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...