Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJC
    Användare
    • juni 2006
    • 166

    Tack för snabba svar!

    Då provar jag med att medicinera hela akvariet med Flagyl.
    Senast redigerad av BJC; 15 mars 2007, 09:18. Anledning: fel ordval

    Kommentar

    • Kristian Hennig
      Användare
      • augusti 2006
      • 76

      Har tidligere prøvd og medisiner kun med flagyl i karet, det hjalp ikke den gangen, tror det er lurt og bruke nifurpirinol (aquafuran, furanol etc. ) samtidig. Tilfelle det er andre bakterier som trengs og bli tatt av dage.. Sukkeret i flagyl tablettene kan gi disse en boost som tidligere nevnt i en annen tråd her..
      tropheus.org

      Kommentar

      • palm
        Användare
        • augusti 2006
        • 114

        Ursprungligen postat av LN
        Tryck ner pumpar och värmare så kan man minska vattenvolymen betänkligt
        Hej

        Om man nu har ett stort kar å vill minska vattenvolymen för medicinering utan att flytta tekniken. Varför inte tappa ur vatten och ställa i uppfyllda vattendunkar i karet så vattenivån är som vanligt.
        Exempel: 300L kar där du ställer i 4st 25L dunkar blir 200L medicineringsvolym.
        /Palm
        325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
        +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          Ursprungligen postat av Kristian Hennig
          Har tidligere prøvd og medisiner kun med flagyl i karet, det hjalp ikke den gangen, tror det er lurt og bruke nifurpirinol (aquafuran, furanol etc. ) samtidig. Tilfelle det er andre bakterier som trengs og bli tatt av dage.. Sukkeret i flagyl tablettene kan gi disse en boost som tidligere nevnt i en annen tråd her..
          finns inte emtrylvet att köpa i norge.
          som jag fattade när emtrylvet togs bort i sverige så var det eu bestämmelse, men norge är väl inte med i eu så emtryl finns väl kvar i norge

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Ursprungligen postat av palm
            Hej

            Om man nu har ett stort kar å vill minska vattenvolymen för medicinering utan att flytta tekniken. Varför inte tappa ur vatten och ställa i uppfyllda vattendunkar i karet så vattenivån är som vanligt.
            Exempel: 300L kar där du ställer i 4st 25L dunkar blir 200L medicineringsvolym.
            /Palm
            Kul ide faktiskt
            Kanske den stressar fiskarna dock med dunkarna stående i karet mera än lägre vatten nivå.
            Fisken har ju trotts allt varit med om "låg" vattennivå vid vattenbytena. men tänkvärt är det ju helt klart
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Kristian Hennig
              Användare
              • augusti 2006
              • 76

              Ursprungligen postat av malawijanne
              finns inte emtrylvet att köpa i norge.
              som jag fattade när emtrylvet togs bort i sverige så var det eu bestämmelse, men norge är väl inte med i eu så emtryl finns väl kvar i norge
              iflg min vetrinærvenninne kan kun emtryl bestilles ved særskilte behov (fisk har ikke særskilte behov visst nok, jeg er uenig ) emtryl er visst kreftfremkallende... om det er for dyr eller mennesker vet jeg ikke..
              tropheus.org

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                Ursprungligen postat av Kristian Hennig
                iflg min vetrinærvenninne kan kun emtryl bestilles ved særskilte behov (fisk har ikke særskilte behov visst nok, jeg er uenig ) emtryl er visst kreftfremkallende... om det er for dyr eller mennesker vet jeg ikke..
                men om du har fjäderfär eller svin så kan du fortfarande få tag i emtrylvet i norge.
                det är väldigt stor skillnad i pris på emtrylvet och flagyl.
                så försök att få veterinären att skriva ut emtrylvet för det blir mycket billigare. mvh janne

                Kommentar

                • Kristian Hennig
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 76

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  men om du har fjäderfär eller svin så kan du fortfarande få tag i emtrylvet i norge.
                  det är väldigt stor skillnad i pris på emtrylvet och flagyl.
                  så försök att få veterinären att skriva ut emtrylvet för det blir mycket billigare. mvh janne
                  det kan være,. mener flagylen(10x500mg) koster rundt 70 kr pk.. Skal få ny resept i dag, så skal gjøre det jeg kan for og få emtryl til grisene mine


                  Hvordan er deres erfaringer ang overlevelseratio når troffene har fått bvs ? dør alle eller har dere vært heldige?
                  tropheus.org

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av Kristian Hennig
                    det kan være,. mener flagylen(10x500mg) koster rundt 70 kr pk.. Skal få ny resept i dag, så skal gjøre det jeg kan for og få emtryl til grisene mine


                    Hvordan er deres erfaringer ang overlevelseratio når troffene har fått bvs ? dør alle eller har dere vært heldige?
                    ja det jag skrev om fjäderfän och grisar, det skrev jag för att du kanske kunde gå till någon bonde i norge som har emtrylvet till sina svin eller hönor mvh janne

                    Kommentar

                    • Kristian Hennig
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 76

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja det jag skrev om fjäderfän och grisar, det skrev jag för att du kanske kunde gå till någon bonde i norge som har emtrylvet till sina svin eller hönor mvh janne
                      hehe! det er ikke bønder rundt hvert hjørne her i oslo men det er kansje sånn i sverige ?!
                      tropheus.org

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        Ursprungligen postat av H.E.J.
                        Tropheus Brichardi Namansi II "Fiery fry"
                        Dom var fina! annorlunda på nått sätt som ja gillar med Brichardi typerna
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          Ursprungligen postat av Kristian Hennig
                          hehe! det er ikke bønder rundt hvert hjørne her i oslo men det er kansje sånn i sverige ?!
                          Nej Kristian. Inte ens i Sverige har vi bönder runt hörnet i Oslo.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • Kaasa
                            Användare
                            • april 2004
                            • 34

                            Emtryl.

                            Emtryl får du ikke tak i her heller....
                            2 år etter forbudet i Sverige ble det også forbudt i Norge.
                            Jeg vet noen som kjøpte opp restene da forbudet kom.

                            Mvh Roger

                            Kommentar

                            • Kristian Hennig
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 76

                              Ursprungligen postat av Kaasa
                              Emtryl får du ikke tak i her heller....
                              2 år etter forbudet i Sverige ble det også forbudt i Norge.
                              Jeg vet noen som kjøpte opp restene da forbudet kom.

                              Mvh Roger
                              "noen" hehe roger
                              tropheus.org

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                Ursprungligen postat av Kaasa
                                Emtryl får du ikke tak i her heller....
                                2 år etter forbudet i Sverige ble det også forbudt i Norge.
                                Jeg vet noen som kjøpte opp restene da forbudet kom.

                                Mvh Roger
                                du menar inte att christer, också var i norge och köpte upp all emtryl.mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...