Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Murago är helt klart en undervärderad art. Skrivs sällan om den arten, men enligt mig så är det en av de finaste arterna. Alltid haft en svaghet för just Murago.

    Kambwimba har jag inte haft, men väl Kasanga och de var kanonfina. Var dock hos Göran Åstebro och såg hans kanonfina grupp Kambwimba och måste erkänna att de nog är vackrare än Kasanga. Toppfin troffe!

    Ilangi har jag sett "live" hos en aquakompis som odlar troffar och de var grymt snygga och stora.

    Pemba är jag svag för i "black-gruppen". Kasakalawe är grymt snygg art och väldigt poppis för tillfället. Dubbar är ju alltid snygga...en klassisk art som aldrig tycks tappa popularitet..förrän nu när de inte tas hem VF vad jag förstått. Kachese...Mmm...helt fantastiska färger om man får en fin grupp.

    Förutom dessa "moori-varianter" så har jag haft ett par Tropheus brichardi, mpwimbe som jag verkligen kan rekommendera. Ser kanske inte mycket ut för världen med en fläck på kinden och i övrigt brunaktig...men hua vad den arten ger ett vackert intryck. Om jag inte missminner mig så har Cutekid här på forumet haft sådana och han har tagit förträffliga foton på sina fd troffar.
    Senast redigerad av StefanL; 16 oktober 2007, 16:26.

    Kommentar

    • fredrik-tern
      Användare
      • juli 2007
      • 75

      är det någon som har en grupp tropheus ´kampere´ som är vuxna som kan skicka in någon bild så jag vet hur mina kommer att se ut.

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        Ursprungligen postat av Oden70
        har ingen av ovan men håller med steveharris om att vara öppen för anndra förslag. Lås inte upp dig på en speciel firre utan se vad du hittar. Alla e snygga på sitt sätt. Själva har jag blivigt hel såld på Murago och det e en firre som jag inte har (ännu). Men som någon sa så e en black variant rätt säkert kort.. Såg att det finns Katonga i din närhet till salu för ett bra pris här på köp och sälj, kolla in dom för det e en super nice firre...
        Jo, Katongan känner jag till de e jag som säljer Katonga-gruppen.

        Jag är öppen för de flesta moori-varianter bara de har relativt ljusfärgsättning, men individerna skall naturligtvis vara färgstarka. Har funderat på Murago och Chaitika, men aldrig sett dessa irl. Black varianterna går bort, gillar de inte.
        //Robert

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          vad tycker du om de röda då? (du köpte ju Chimba av mej)
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            Ursprungligen postat av RobbanG
            Jo, Katongan känner jag till de e jag som säljer Katonga-gruppen.

            Jag är öppen för de flesta moori-varianter bara de har relativt ljusfärgsättning, men individerna skall naturligtvis vara färgstarka. Har funderat på Murago och Chaitika, men aldrig sett dessa irl. Black varianterna går bort, gillar de inte.
            Det e synd att du bor 60 mil bort annars så hade jag tagit dina katonga på direkten. Vad säger du om tropheus moorii sumbo? Muragon e inte den lättaste firren att få tag på men den e grymt fin. Vet att det kommer 2 grupper Vf till Sverige denna veckan och yngel finns i Malmötrakten. Chaitikan e grymt fin men har hört att den kräver 2 vattenbyten i veckan för att behålla färgen, men det e hörsägen . Har en annan som jag tycker e grymt fin och det e tropheus moorii Mbita.Om Mbitan e fin har du ett brett spektrum av färgnyanser i den samt en grymt blå rygg fena..
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Mats; Jo, Pierre & Kenneth`s Kambwimba är riktigt riktigt bra! Jag tog ju lite yngel av dem - glömde bort det...
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                Ursprungligen postat av Oden70
                Det e synd att du bor 60 mil bort annars så hade jag tagit dina katonga på direkten. Vad säger du om tropheus moorii sumbo? Muragon e inte den lättaste firren att få tag på men den e grymt fin. Vet att det kommer 2 grupper Vf till Sverige denna veckan och yngel finns i Malmötrakten. Chaitikan e grymt fin men har hört att den kräver 2 vattenbyten i veckan för att behålla färgen, men det e hörsägen . Har en annan som jag tycker e grymt fin och det e tropheus moorii Mbita.Om Mbitan e fin har du ett brett spektrum av färgnyanser i den samt en grymt blå rygg fena..
                Vet inte riktigt hur Mibitan ser ut. Sumbo ser ut att påminna lite om Golden Kazumba, kanske egentligen är samma. Frågan ärdock finns de att få tag på i Sverige?

                Specmats: jag köpte precis en liten grupp Moliro så någon Chimba blir det nog inte.

                Jag har ingen brådska, kul att höra vad andra har för synpunkter och erfarenheter. Tänkte sälja Katongan först. Kollar på dem just nu, har aldrig sett dem färga ut så mycket. Det är visserligen ganska känsliga för dålig vatten kvalitet och färgar alltid ut bättre i början av veckan. Tror dock att de färgar ut bättre sedan de delar karet med Moliron.
                //Robert

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  Vet att det finns f1 murago på öland iaf.

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    Lite nya bilder.. (Jag vet att karet är repigt som fan, men...)

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Skriv gärna vad det är för art Björn.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ja gissar på Chaitika
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Detta är en Chaitika...och de är inte så lika...

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            Katoto har han skrivit att det är tidigare i tråden.

                            Kommentar

                            • fredrik-tern
                              Användare
                              • juli 2007
                              • 75

                              jag behver lite filter tips. jag hur en sump till mitt kar som har ca 100-150 liter
                              vatten i sig när jag kör cirkulationspumpen. jag har enbart filtervadd i en liten bit av den, vad tycker ni jag ska fylla resten med? karet är borrat i ena sidan och i avrinningen har jag ca 6 liter biobollar så det är som ett droppfilter.
                              lite tips o ideer är inte fel jag har gärna för mycket filter. jag har även ett nitrat filter med svavelkulor kvar från mitt saltkar, vad tror ni om att koppla in det eller ska jag fylla det med aktivt kol?

                              mvh fredde

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Högerklickar man på fotot så står det "Kalambo".

                                Detta är en rätt fin Tropheus...skulle inte ha något emot en grupp av dessa tillsammans med t ex Tropheus, duboisi. En känsla av att det skulle bli rätt cool mix.

                                Senast redigerad av StefanL; 16 oktober 2007, 21:00.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...