Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristian Hennig
    Användare
    • augusti 2006
    • 76

    Ursprungligen postat av Oden70
    E det någon som har koll på "kiku" ??? E det samma firre som Lunangwa eller det e fel? Hur e den trophen när den kommigt upp i size?? Menar färgen och dess estetiska tilltalning. E intresserad av allmäna bedömningar av denna art då jag eventuelt skall införskaffa denna troffe i min samling! Om någon har schysta foto på den så lägg upp en länk så jag kan kolla!
    Det er mye usikkerhet ang. de forskjellige variantene fra Lunangwa. Sånn jeg ser det, har fiskene mange likhetstrekk, men jeg har til dags dato ikke sett en gruppe (på nett, bøker og live) som har den røde flekken på samme sted, samme øyenfarge osv.. Det sier meg at det er store variasjoner innenfor denne varianten.

    Iflg Schupke dreier det seg om to varianter fra Lunangwa. Lunangwa (Kiku) og Lunangwa south.. Lunangwa south skal være renere i kroppsfargen (Rød-sort- som en livua) med gul-orange øyne, og uten den markante røde flekken på brystet. Kikuen har derimot den markante røde flekken på brystet, men har mye brunt og beige i kroppen. Øynene skiller seg ikke merkverdig ut fra resten av fargene på kroppen og hodet.

    Jeg selv har er også fasinert av denne varianten siden jeg for første gang så den tegnet i Schupke's Tropheus bok.. Jeg har vært på utkikk etter denne tropheusen en stund, så gleden var stor da jeg så den hadde blitt importert i tyskland. Gjennom en meget dyktig svensk importør fikk jeg tak i denne gruppen for tre uker siden. Iflg importøren i tyskland var dette første gangen de hadde fått tak i lunangwa south. Jeg har i en tid lett over alt på nettet etter lunangwa troffer, og det er ikke tvil om at lignende fisk har blitt exportert fra sjøen før, men etter min personlige mening hadde jeg ennå ikke sett en variant som har hatt i både pose og sekk, med gule øyne og knall rødt merke..

    Når jeg fikk se fisken hos importøren i tyskland må jeg innrømme at skuffelsen var nær., men når fikk jeg studert fiskene litt mer, og så da at her var det potensiale, da fiskene gikk uten belysning, uten sand og i et lokale som var overbefolket av mennesker.. Jeg tok sjangsen på at dette kom til og bli bra.. Nå hadde vi tross alt kjørt 100mil i bil for og få sett denne importøren(ikke importøren, men fiskene hans..

    Nå har jeg som tidligere nevt, hatt fiskene i tre uker, og jeg har aldri vært så fornøyd med en tropheus gruppe før. Fiskene er utrolig kvikke og er nesten plagsomt "tamme".. Når jeg siphonerer etter skit har jeg 10 troffer gressende etter alger på hendene mine.. Fargene varerer endel, der det som vanlig er de dominante som viser de sterkeste fargene. Jeg har sett at de gule øyene er sterkest hos hanner, mens hunnene har sterkere rødfarge på brystet. Kort fortalt vil jeg si at det er snakk om en Livua med det røde merket på brystet,istedet for kinnet, og med gule øyne mot livuas røde. Som andre red varianter, snur de fort om på fargen. Er min forlovede med inn for og se på fiskene, aner de forandring, og da blir de med ett mørkere enn når kun jeg er der.. Hun skjønner ikke mye av min fasinasjon for disse fiskene. De nye ikolaene mine, derimot likte hun godt

    Da jeg er for slapp, og ennå ikke har fått betalt medlems avgift må jeg poste linken til photobucket albumet mitt for og få vist noen bilder av lunangwaene mine.. Disse bildene er tatt 12 timer etter de kom til meg, så de er ikke helt rettferdige for fiskene. De er rødere nå, og merkene har blitt større og klarere.

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Når det gjelder størrelsen på disse, er de fra 7-13 cm..

    Som sagt, jeg syns denne varianten er drittfin, og anbefaler alle å skaffe seg disse Men jeg ville ha sett fiskene først, for jeg har sett mange bilder på forskjellige kiku\lunangwa grupper fra statene fks, og disse synes jeg har vært for mørke og brune, uten den store "piffen" ,, da etter min mening, man må jo alltids synes at sine egene fisk er de fineste

    Nå ble det mye tekst, så jeg tror jeg må gi meg nå.. Blir for mye for en nordmann dette..

    Mvh,
    Kristian
    Senast redigerad av Kristian Hennig; 13 oktober 2007, 01:37.
    tropheus.org

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533



      längs ner på sidan är en bild på ett av mina gamla kiku-ungdjur (6cm stort). Även en gammal artikel jag skrev för länge sedan =)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • fredrik-tern
        Användare
        • juli 2007
        • 75

        hur ligger n´konde i pris

        Kommentar

        • Stephan E
          Användare
          • februari 2005
          • 307

          Är detta "skickligt" fotograferat eller har de fått in den blå färgen i tropheus

          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            snygg bildstöld där också om inte ägaren har godkänt det, den i den övre bannern har varit med i ciklid.se's fototävling. Där är även en del andra välkända bilder som jag känner igen från svenska fotografer. Kolla in det om du känner på dig att du har lagt upp troffebilder. Såg en som såg ut att vara tagen av cutekid på de där kabimba, och en Ikola är tagen av Fredrik H.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              Ursprungligen postat av Stephan E
              Är detta "skickligt" fotograferat eller har de fått in den blå färgen i tropheus

              http://www.tropheus.ro/nou/index.php...id=4&Itemid=37
              Huvudet på Nkonde är ju rödlila till lila så det kan nog uppkomma blå nyanser via kameran.
              //Robert

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                Ursprungligen postat av Jonas E
                snygg bildstöld där också om inte ägaren har godkänt det, .

                En av bilderna är en som jag tagit. (har inte godkänt heller)
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Robbe
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 527

                  Ursprungligen postat av fredrik-tern
                  hur ligger n´konde i pris
                  N´konden är oxå en av mina drömmfiskar men tyvärr så verkar den i stort sett omöjlig att få tag på just nu.
                  Vet inte om någon av dom få som har N´konde i Sverige har yngel på dom,kolla i så fall med dom.
                  Kan väl tippa på att dom tar bra betalt för dom
                  Annars så finns det ju både Linangu och Musanga som är ganska lika och även Ilang som helt plötsligt är relativt lätt att få tag i vildfångade av.

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    Av dom tr grupper jag sett till salu i sverige har ingen varit lika fin som den som visas här.
                    Prismässigt har det legat 100-150kr dyrare än en ikola .
                    Men en snygg fisk om den ser ut på bilden men gör den inte det så är det väldigt tråkig

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Jag tycker de flesta Tropheus..och även de flesta andra arter..ser riktigt tråkiga och dåliga ut i butik. Så det är grymt svårt att avgöra ibland vad det är för kvalitet på fiskarna. Man får givetvis gå på färg, kroppsform och aktivitet när man väljer ut de fiskar man vill köpa...men det är inte lätt för en "lekman" att se eller tänka på alla faktorer.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Som sagt, Örebro kan troligen ta hem mer Nkonde och de är,konstigt nog,ngt billigare än Musanga. Nkonde kostade som nyhet 525 :- st för att nåt år därpå gå för "bara" 300 spänn stycket.
                        Som jag också nämt förr, jag var i väg två ggr för att kolla och ev köpa Nkonde då senast de hade dem hemma (AM- Örebro alltså) men de hade då inte färgat och såg lite slöa ut så det bidde inget. Nu har jag en ungfisk grupp på ca 40 från 3 grupper som jag "jobbar med".
                        Det är ju lite av charmen med Nkonde annars, och andra sydliga Moorii också vad jag förstått. De behöver gå ett tag i optimal trivsel för att man skall få se hela dess potential.Men personligen vill jag vara säker på att få hem GUL fisk om jag betalar för det så att man inte behöver nacka dem senare. Har nackat en del dyra VF Nkonde för att de fömodligen var "Chilambo". Och det e ju lite trist...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          Ursprungligen postat av bmwpower
                          Av dom tr grupper jag sett till salu i sverige har ingen varit lika fin som den som visas här.
                          Prismässigt har det legat 100-150kr dyrare än en ikola .
                          Men en snygg fisk om den ser ut på bilden men gör den inte det så är det väldigt tråkig
                          Jag tycker i och för sig att i prinicp alla troffar ser sämre ut än de på de kanonfoton som visas här på forumet.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            Tror iofs inte att det e fiskarna som ser tråkigare ut live än på foto. Det e ju så att böcker och många foto får med alla detaljer och små färgskiftningar som det mänskliga ögat inte "hinner" uppfatta live... Så fisken e den samma bara att foto fångar detaljerna som vi missar... Hur många e vi inte som drägglat över foto på arter och tänkt.... - HONOM SKALL JAG HA!! och sedan blivigt besvikna på att vi inte hittat just den arten med dom finnna färgerna irl. Om vi alla kunde fotat som tex Stiffe så skulle vi sett att en del fiskar e finare än vi trott... Missuppfatta inte detta och tro att alla fiskar e fina för det vet vi ju att så inte e fallet! Men som många vet så "ljuger" bilder ibland eller rättare sagt visar oss hur "dåligt" ögat ser igentligen... Om jag minns rätt från Illustrerad vetenskap och den artickel som jag läste där så har ögat inte mer än ca 2 miljoner pixlar om man mäter det med en kameras linns men jag minns inte till 100% om det var just 2 milj pixlar... Men vi ser kasst igemförelse med en kameras optik!
                            Senast redigerad av Oden70; 15 oktober 2007, 17:41.
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              får väl skaffa Leica-glasögon då!, skämtåsido, intressant med jämförelsen med öga vs optik..
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Oden70
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 869

                                Ursprungligen postat av specmats
                                får väl skaffa Leica-glasögon då!, skämtåsido, intressant med jämförelsen med öga vs optik..
                                Nu skall vi vara medvetna om att det inte e så enkelt med ögats funktion, MEN vi kan alla vara överens om att man inte får samma perfekta bild av en firre med ögat som med en kamera
                                Petrochromis is da shit8)8)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...