Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Trodde ni höll koll på vad folk har för fisk hemma =) Det är iallafall Tropheus moorii, Kalambo.

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      Ursprungligen postat av RobbanG
      Vet inte riktigt hur Mibitan ser ut. Sumbo ser ut att påminna lite om Golden Kazumba, kanske egentligen är samma. Frågan ärdock finns de att få tag på i Sverige?

      Specmats: jag köpte precis en liten grupp Moliro så någon Chimba blir det nog inte.

      Jag har ingen brådska, kul att höra vad andra har för synpunkter och erfarenheter. Tänkte sälja Katongan först. Kollar på dem just nu, har aldrig sett dem färga ut så mycket. Det är visserligen ganska känsliga för dålig vatten kvalitet och färgar alltid ut bättre i början av veckan. Tror dock att de färgar ut bättre sedan de delar karet med Moliron.
      E svårt att beskriva Mbitan men gillar den själva. När det gäller Sumbon så håller jag inte med om att det eventuellt e samma firre som G.Kasumba. Påminner om var anndra men olika färger. Och jo den finns i Sverige, Mig veterligen finns 2 Vf grupper i skåne . En som jag själva har och en som en kompis har. Har fått en hög yngel på dom så får se hur dom blir..
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        Sorry, fan va klantigt. I klass med salos målvaktstavla 2002. Men katoto och kalambo är väl i samma "hood" ungefär?

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Ursprungligen postat av RobbanG
          Har funderat på att införskaffa en ny troffe-grupp på 25-30 indívider, funderar på Ilangi, Nkonde, Golden Kazumba eller Röd regnbåde. Ni som har någon av dessa arter kan ni inte berätta varför jag ska satsa på den.
          Vill man ha fina fiskar som färgar på bra mest hela tiden så skulle jag sattsa på kambwimba då de gör jusst så. Tar man ilangi så tycker jag det oftast är bara ett fåtal som färgar riktigt bra och resten går i mörkare färg och ser inte alls så roliga ut. jag har sett pierres kambwimba och även göran Å och fy satan va fina de bägge grupperna är.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            Ursprungligen postat av Oden70
            E svårt att beskriva Mbitan men gillar den själva. När det gäller Sumbon så håller jag inte med om att det eventuellt e samma firre som G.Kasumba. Påminner om var anndra men olika färger. Och jo den finns i Sverige, Mig veterligen finns 2 Vf grupper i skåne . En som jag själva har och en som en kompis har. Har fått en hög yngel på dom så får se hur dom blir..
            Gjorde snabb googling och på bilderna om dök upp påminde Mbitan om G Kazumban.
            //Robert

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Vill man ha fina fiskar som färgar på bra mest hela tiden så skulle jag sattsa på kambwimba då de gör jusst så. Tar man ilangi så tycker jag det oftast är bara ett fåtal som färgar riktigt bra och resten går i mörkare färg och ser inte alls så roliga ut. jag har sett pierres kambwimba och även göran Å och fy satan va fina de bägge grupperna är.
              tackar. Det sådana kommentarer jag vill höra om hur grupperna färgar ut osv.
              //Robert

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Ursprungligen postat av fredrik-tern
                jag behver lite filter tips. jag hur en sump till mitt kar som har ca 100-150 liter
                vatten i sig när jag kör cirkulationspumpen. jag har enbart filtervadd i en liten bit av den, vad tycker ni jag ska fylla resten med? karet är borrat i ena sidan och i avrinningen har jag ca 6 liter biobollar så det är som ett droppfilter.
                lite tips o ideer är inte fel jag har gärna för mycket filter. jag har även ett nitrat filter med svavelkulor kvar från mitt saltkar, vad tror ni om att koppla in det eller ska jag fylla det med aktivt kol?

                mvh fredde
                Jag tycker att du kan koppla in ditt nitratfilter. Om du därigenom lyckas att minska vattenbytande så är det ju bra. Det som kan hända isåfall är att fosfaterna ökar men kör du med torr mat så tillsätter du mindre fostat än om du kör med fryst. Resten av sumpen hade jag kört blå filtermatta. Börja med en skiva 20 ppm och sen ett par skivor 10ppm. Låter lite lowtech men eftersom du verkar ha bra biologiskt dropp filter så kan du koncentrera dig på att få bort böset ur vattnet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  Ursprungligen postat av Björn
                  Trodde ni höll koll på vad folk har för fisk hemma =) Det är iallafall Tropheus moorii, Kalambo.

                  Mvh
                  Björn
                  Där ser man hur mycket ja kan om Tropheus
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Vill man ha fina fiskar som färgar på bra mest hela tiden så skulle jag sattsa på kambwimba då de gör jusst så. Tar man ilangi så tycker jag det oftast är bara ett fåtal som färgar riktigt bra och resten går i mörkare färg och ser inte alls så roliga ut. jag har sett pierres kambwimba och även göran Å och fy satan va fina de bägge grupperna är.

                    det spelar ingen roll vilken sort man väljer om hela gruppen skall färga ut eller inte. det är mer kvaliten på vatten och antal fiskar osv inte sort. jag har haft ilangi och hela gruppen gick utfärgade.

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 563

                      Ursprungligen postat av akva99
                      det spelar ingen roll vilken sort man väljer om hela gruppen skall färga ut eller inte. det är mer kvaliten på vatten och antal fiskar osv inte sort. jag har haft ilangi och hela gruppen gick utfärgade.
                      Jo, vsst är det så men vissa varianter verkar vara mer känsliga än andra. Mina Katonga tex väldigt känsliga för dåligt vatten. Färgar dessutom ut bättre med ganska mycket salt (inte bara NaCL utan även med lite andar salter) och högt ph 8.5-9.
                      //Robert

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        Ursprungligen postat av akva99
                        det spelar ingen roll vilken sort man väljer om hela gruppen skall färga ut eller inte. det är mer kvaliten på vatten och antal fiskar osv inte sort. jag har haft ilangi och hela gruppen gick utfärgade.
                        Jaja. Det kanske kan va så då. Men att få tag på ilangi som verkligen är sådan topp kvalité är inte alltid lätt o kostar dessutom mycket. Köper man där emot en kambwimba som ligger mer ok i pris nivå och som är ett mer säkert kort på o få fina ex utav. Vad gäller nkonde som du skrev om att du var sugen på så får jag hålla med Ozric i hans beskrivning av den arten.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          Ursprungligen postat av RobbanG
                          Gjorde snabb googling och på bilderna om dök upp påminde Mbitan om G Kazumban.
                          Om jag skulle beskriva Mbitan snabbt så skulle jag villja säga så här: En kasakalawe liknande täckning på kroppen men men gul fläck, lite lite rosarödgrön på huvud sidorna eller hyfsat likt Katotons huvud och med en metalic blå ryggfena som chatikan fast med röda inslag. Fångas på nästan samma platts som chituta, kasakalawe och katoton så dom e från samma område. Inte långt från dessa arters fångstplatts fångas även Isanga så därför likheterna tror jag.. Men det e en klart underskattad troffe!! En av mina guldklimpar i karen..
                          Senast redigerad av Oden70; 17 oktober 2007, 18:30.
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            vore intressant att få reda på hur stora el små dessa små områden är och vad man kan uppskatta av hur mycket det finns av respektive variant,om det är begränsat så kan man kanske uppskatta hur mycket ser man på några dar, 3, 30, 300 eller 3000? eftersom dessa lokala varianter är just lokala borde det vara ganska enkelt att få ett "ungefär" om antalet, I exempelvis vänern,vättern,östersjön finns inventering av de flesta arter som lax,gädda mfl arter..men dessa tropheus i sitt lokala bestånd som kanske är några kilometer eller är det mkt mer, finns det inga siffror! hmm..strange
                            Senast redigerad av specmats; 18 oktober 2007, 13:03.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              en liten trött tankesåhär jättesent en vardagkväll: Kanske tropheus inte biter på fluga eller spinnare eftersom de käkar alger, så sportfiskarna har det svårt att fånga in dem för statistiken
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • tege
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 2753

                                Ursprungligen postat av Jonas E
                                en liten trött tankesåhär jättesent en vardagkväll: Kanske tropheus inte biter på fluga eller spinnare eftersom de käkar alger, så sportfiskarna har det svårt att fånga in dem för statistiken
                                Vem har sett en sportfiskare i dom trakterna, i så fall måste det vara en förvirrad engelsman.
                                På nät eller snarare i nät fastnar det mesta beroende på maskstorlek.

                                Men å andra sidan, vad betyder en gul fläck om man är hungrig och utsvulten
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                                Kommentar

                                Arbetssätt...