Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • januari 2004
    • 563

    Kul att se lite filmer på troffar i RL.

    Det kan ju ge en annan förståelse till deras beteende.
    //Robert

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      Ursprungligen postat av Oden70
      Får väl lyfta på hatten för dom som vill ha ovanliga troffar i sina baljor! Och Pelle har verkligen gjort ett bra inköp!!! MEN. Det verkar som om det finns vissa människor på denna sidan som tycker att ovanliga firrar e = snygga firrar! och kan tyvär inte hålla med. Finns "hyffsat nya arter" som ser för djävliga ut men tydligen så gör deras ovanlighet att dom i vissa människors ögon blir "GRYMT FETA"!! Håller mig hellre till Vanliga arter och har fin fisk i karen än ovanliga "mindre snygga" arter .. Men som sakt! Skall ta en tur till Tomellila snart och kolla in Pelles redbelly och se om dom e "Fetare irl" ser lovande ut på foto så det blir nog givande....
      Vad är nu detta för dravel?
      Först så skriver du att Pelle gjort ett bra inköp(utan att du inte ens sett dom) sen skriver du vidare att vissa här verkar att gilla allt som är nytt och ovanligt men att det håller inte du med om det,men vad jag vet så är Red Belly extremt ovanliga,eller?
      Ändå så anser du att Pelle gjort ett bra inköp??
      Vad är det du vill få fram med ditt inlägg om jag får fråga?
      Vilka nya arter är det som du anser att vissa människor här tycker är GRYMT FETA(som du utrycker det)som du själv inte tycker är så speciella?
      Sen är det väl upp till var och en att tycka vad man vill eller?
      Tex tycker jag att alla nya troffe arter är GRYMT FETA och det hoppas jag att jag kan fortsätta att göra utan att behöva bli påhoppad för det
      Jag tycker för övrigt att när det handlar om att någon skaffat sig nya arter här på denna tråd så lyser avundsjukan igenom i vissa inlägg kring just detta(där passa jag på att sticka ut hakan lite grann).
      Senast redigerad av Robbe; 02 oktober 2007, 17:57.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        Ursprungligen postat av RobbanG
        Kul att se lite filmer på troffar i RL.

        Det kan ju ge en annan förståelse till deras beteende.
        Ja på filmerna lever dom (alla hannar?) ganska solo, förmodligen med stora revir på några meter, har sällan sett att dom "stimmar" på film,på några bilder har ja sett större grupper men det kanske bara är honor å ungfisk!?, Jag får faktiskt intrycket av att en del Mbunas lever i mycket tätare samexistens än Tropheus..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          Ursprungligen postat av Robbe
          Vad är nu detta för dravel?
          Först så skriver du att Pelle gjort ett bra inköp(utan att du inte ens sett dom) sen skriver du vidare att vissa här verkar att gilla allt som är nytt och ovanligt men att det håller inte du med om det,men vad jag vet så är Red Belly extremt ovanliga,eller?
          Ändå så anser du att Pelle gjort ett bra inköp??
          Vad är det du vill få fram med ditt inlägg om jag får fråga?
          Vilka nya arter är det som du anser att vissa människor här tycker är GRYMT FETA(som du utrycker det)som du själv inte tycker är så speciella?
          Sen är det väl upp till var och en att tycka vad man vill eller?
          Tex tycker jag att alla nya troffe arter är GRYMT FETA och det hoppas jag att jag kan fortsätta att göra utan att behöva bli påhoppad för det
          Jag tycker för övrigt att när det handlar om att någon skaffat sig nya arter här på denna tråd så lyser avundsjukan igenom i vissa inlägg kring just detta(där passa jag på att sticka ut hakan lite grann).
          Redbellyn e en grym firre! Och ja, Pelle har gjort rätt som handlade den..För det e trotts allt den som handlar som bestämmer vad han vill ha och tycker e grymt fett E inte riktigt så jag menar! E ju så att EN DEL "nyare" arter påminner en hel del om gammla, verkar som om dom ibland döps om för att bli mer attraktiv, och då e "denna nya art" inte grymt fet!! Sedan e det faktiskt med nya arter presis som med gammla att det e från grupp till grupp och från kar till kar hur "grymt feta" dom blir. Och e inte den firren som e ny snygg i det karet dom går i eller just den gruppen så behåller jag hellre en gammal grupp som e snygg. Jag tycker också om nya arter OM dom e snygga annars e jag inte intresserad av att handla dom själva. Men för den sakens skull säger jag inte att gammla arter alltid e snygga! Samma sak där. 1 xempel: Har sett 3 grupper Golden Musanga varav 1 vag Grymm en var sådär och en var skit... Så kan jag inte få en snygg grupp så hoppar jag, för dom skall vara både nya och grymt feta och inte bara nya.. Och du! passa på att stick ut hakan hur mycket du vill, för det e ju din uppfatning som du skall följa.. Detta e mitt tycke och som du själva skriver e det upp till var och en att tycka som dom vill
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            Två Körsbärs foton på en av mina hanar som nu börjar bli vuxen
            Någon som sett andra Körsbär med den extra fläcken som han har under hakan?
            Dom flesta av mina hanar har det men inga honor
            Senast redigerad av stiffe; 02 oktober 2007, 20:28.
            mvh Stefan

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Ursprungligen postat av stiffe
              Två Körsbärs foton på en av mina hanar som nu börjar bli vuxen
              Någon som sett andra Körsbär med den extra fläcken som han har under hakan?
              Dom flesta av mina hanar har det men inga honor
              Kanske e en Red Belly!??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Stephan E
                Användare
                • februari 2005
                • 307

                Ursprungligen postat av stiffe
                Två Körsbärs foton på en av mina hanar som nu börjar bli vuxen
                Någon som sett andra Körsbär med den extra fläcken som han har under hakan?
                Dom flesta av mina hanar har det men inga honor
                Lite urvalsodling på dessa körsbär så har du en helt knallröd fisk.
                Otroligt snygga hur som helst!
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  Ursprungligen postat av Stephan E
                  Lite urvalsodling på dessa körsbär så har du en helt knallröd fisk.
                  Otroligt snygga hur som helst!
                  då får han döpa om dem till jordgubbe eller nåt, för meningen med körsbär som antyds med det namnet är ju just att körsbär ska ha två fläckar liksom körsbär som växer 2 och 2, när det är sammanväxt på detta sätt tycker jag man har urvalsodlat på defekter på tok för långt och då är det heller inte längre någon körsbär.......

                  enligt mitt tycke......
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    Ursprungligen postat av specmats
                    några filmer på troffar i sjön,

                    (vet ej om det har visats förut-men jag tror inte det)
                    Kul att se när killen fångar fiskarna för hand i sjön, medan en själv får kämpa som ett svin med dubbla håvar i ett akvarium... Visst dom har nät men ändå.

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 953

                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      då får han döpa om dem till jordgubbe eller nåt, för meningen med körsbär som antyds med det namnet är ju just att körsbär ska ha två fläckar liksom körsbär som växer 2 och 2, när det är sammanväxt på detta sätt tycker jag man har urvalsodlat på defekter på tok för långt och då är det heller inte längre någon körsbär.......

                      enligt mitt tycke......
                      Att fläckarna är sammanväxta är för att det fortfarande är ungdjur, men dom börjar bli vuxna och banden dras mer och mer isär (dom är runt 7 cm nu).
                      Där går en hane som är lite större och hans fläckar är skit snygga(alltså som körsbär brukar se ut) + att han har kvar den där extra fläcken under hakan, men så klart håller han sig undan och är extremt svårfotad.
                      Det där med att det skulle vara urvalsodlat på defekter på tok för långt är helt fel i detta fall eftersom det är f1r
                      Senast redigerad av stiffe; 03 oktober 2007, 06:55.
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Ursprungligen postat av Rembrandt
                        Kul att se när killen fångar fiskarna för hand i sjön, medan en själv får kämpa som ett svin med dubbla håvar i ett akvarium... Visst dom har nät men ändå.
                        Jag hoppas att han återställde den stenformation som han röjde bort.

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          Ladda upp ett par filmer åt Ozric på en nkonde red kashese fight samt en film ur hans kiriza kar som är redigt röj i för tillfället.
                          Adult kiriza tank! 375 litersOwner of fishes Ozric Nyköping

                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            Ursprungligen postat av stiffe
                            Att fläckarna är sammanväxta är för att det fortfarande är ungdjur, men dom börjar bli vuxna och banden dras mer och mer isär (dom är runt 7 cm nu).
                            Där går en hane som är lite större och hans fläckar är skit snygga(alltså som körsbär brukar se ut) + att han har kvar den där extra fläcken under hakan, men så klart håller han sig undan och är extremt svårfotad.
                            Det där med att det skulle vara urvalsodlat på defekter på tok för långt är helt fel i detta fall eftersom det är f1r
                            Ok Stiffe det förtäljde ju inte bilderna tyckte de såg fullvuxna ut , men mitt svar var ju till stephan som tyckte att man skulle odla dem helröda.....
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • Stephan E
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 307

                              Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              Ok Stiffe det förtäljde ju inte bilderna tyckte de såg fullvuxna ut , men mitt svar var ju till stephan som tyckte att man skulle odla dem helröda.....
                              Var menat som ett skämt det där!! har tyvärr inga smileys så det kan lätt misstolkas. Snygga firrar hur som helst.
                              Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                              Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                              Kommentar

                              • Oden70
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 869

                                Här kommer en länk ang. Stiffes körsbär, skulle detta kunna vara samma "stamm" som dina Stiffe... http://www.akwafoto.pl/fotoreport/tr...bulu_point.php
                                Senast redigerad av Oden70; 04 oktober 2007, 00:14. Anledning: Tillägg
                                Petrochromis is da shit8)8)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...