Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • januari 2004
    • 563

    Ursprungligen postat av Oden70
    Tror iofs inte att det e fiskarna som ser tråkigare ut live än på foto. Det e ju så att böcker och många foto får med alla detaljer och små färgskiftningar som det mänskliga ögat inte "hinner" uppfatta live... Så fisken e den samma bara att foto fångar detaljerna som vi missar... Hur många e vi inte som drägglat över foto på arter och tänkt.... - HONOM SKALL JAG HA!! och sedan blivigt besvikna på att vi inte hittat just den arten med dom finnna färgerna irl. Om vi alla kunde fotat som tex Stiffe så skulle vi sett att en del fiskar e finare än vi trott... Missuppfatta inte detta och tro att alla fiskar e fina för det vet vi ju att så inte e fallet! Men som många vet så "ljuger" bilder ibland eller rättare sagt visar oss hur "dåligt" ögat ser igentligen... Om jag minns rätt från Illustrerad vetenskap och den artickel som jag läste där så har ögat inte mer än ca 2 miljoner pixlar om man mäter det med en kameras linns men jag minns inte till 100% om det var just 2 milj pixlar... Men vi ser kasst igemförelse med en kameras optik!
    ok, jag upplever alltså fisken irl via mina ögon vilka är sämre än en kamera. På vilket sätt upplever jag då fisken på fotot då denna ser mycket ut bättre där än irl.
    //Robert

    Kommentar

    • steveharris
      Användare
      • september 2003
      • 243

      Jag har sett de grupper ni pratar om här live och kan intyga att de ser grymt bra ut, minst lika bra som på fotona tycker jag......
      Patrik

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        Ursprungligen postat av Oden70
        Nu skall vi vara medvetna om att det inte e så enkelt med ögats funktion, MEN vi kan alla vara överens om att man inte får samma perfekta bild av en firre med ögat som med en kamera
        Detta är väldigt subjektivt tror jag, alla ser saker och uppfattar saker på väldigt olika sätt, det gäller både syn och hörsel.
        Jag har sett en del fiskar i situationer som jag senare försökt fånga på bild men det blir alldrig lika bra som när det sker i burken... lite svårt att förklara.
        Jag håller med dig till stor del så missförstå mig rätt =)
        Vissa fiskar blir lätt bra på bild medans vissa alldrig blir lika bra på bild som i burken, iaf så har det varit så för mig i vissa fall.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          [QUOTE=RobbanG;704988]ok, jag upplever alltså fisken irl via mina ögon vilka är sämre än en kamera. På vilket sätt upplever jag då fisken på fotot då denna ser mycket ut bättre där än irl.[/QUOTE

          Jag menar, att den korta stund som en fisk "spänner" upp sig på e många gånger för kort tid för att ögat skall hinna med att fånga ALLA detaljer. Dessa kan du fånga på ett foto och då ser du dena "korta" stund på fotot. Det innebär att du har längre tid på dig att studera och ta till dig syn inntrycket på bilden. Detta medför att du hinner se alla detaljer och det höjer oftast syn inntrycket! Så jag säger att fisken inte e fulare live utan att fotot frammhäver det mer än irl. Sen skall man inte glömma att rätt blixtsättning höjer färgspektrat på fotot. Detta e min personliga åsikt och ingen exakt vetenskap som jag vill påstå att ALLA skall hålla med om..
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            Ursprungligen postat av steveharris
            Jag har sett de grupper ni pratar om här live och kan intyga att de ser grymt bra ut, minst lika bra som på fotona tycker jag......
            vet inte vart du hittade att jag pratar om grupper här? jag pratar om fisk i allmänhet..
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              roligt o se att även en mästerfotograf som du deelay har sånna problem. Vet att många happlisar från malawi färgar lite som dom vill typ som när jordens dragningskraft är i kvadraten av diagonalens kofisient o solen står i 28graders vinkel mot grannens ytter tak... Na kanske inte riktigt så illa.
              Jag tycker iaf att de bilder du visar är grymme o man får se malawi i ett perspektiv man inte sett tidigare så var inte blyg o posta bilder nicke ALLA bilder är bättre än de 99% av normala svennisar kan åstakomma.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • januari 2007
                • 869

                Ursprungligen postat av deelay
                Detta är väldigt subjektivt tror jag, alla ser saker och uppfattar saker på väldigt olika sätt, det gäller både syn och hörsel.
                Jag har sett en del fiskar i situationer som jag senare försökt fånga på bild men det blir alldrig lika bra som när det sker i burken... lite svårt att förklara.
                Jag håller med dig till stor del så missförstå mig rätt =)
                Vissa fiskar blir lätt bra på bild medans vissa alldrig blir lika bra på bild som i burken, iaf så har det varit så för mig i vissa fall.
                Förstår vad du menar, men jag pratar inte om vissa situationer som man försöker hitta, utan pratar uteslutande om estetiska saker som färg och form.. Men det e väl saker som du änndå redan vet
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  Ursprungligen postat av deelay
                  Detta är väldigt subjektivt tror jag, alla ser saker och uppfattar saker på väldigt olika sätt, det gäller både syn och hörsel.
                  Jag har sett en del fiskar i situationer som jag senare försökt fånga på bild men det blir alldrig lika bra som när det sker i burken... lite svårt att förklara.
                  Jag håller med dig till stor del så missförstå mig rätt =)
                  Vissa fiskar blir lätt bra på bild medans vissa alldrig blir lika bra på bild som i burken, iaf så har det varit så för mig i vissa fall.
                  Sedan e det som du säger, vissa fiskar kan ha en grym färg i burken, MEN det e precis som just deras färgspektra inte går att fånga på foto. Har själva en Tropheus Sumbo som har nice grön/röd färg i karet MEN kan fan inte fånga det på foto då dom har en tendens att bli rostbruna..
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    jag kan hålla med om att när man ser en fisk live så är det helt underbart, men när man tittar på foto är fisken ju helt stilla så man kan titta lite extra på hur de där prickarna ser ut, skimret i ryggfenan och vartenda enskilt fjäll. Det är detta som gör att vissa kanske kan uppfatta fisken som vackrare på bild än i verkligheten. Men de har bara inte tagit sig tiden åt att sitta helt stilla vid akvariet tillräckligt länge. Mitt 720 står precis bakom en ganska låg soffa (jag har höjt akvarieställningen med en liten specialare) så jag kan ligga och titta på fiskarna utan att de blir alldeles hispiga och tror att det är käk
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 563

                      Har funderat på att införskaffa en ny troffe-grupp på 25-30 indívider, funderar på Ilangi, Nkonde, Golden Kazumba eller Röd regnbåde. Ni som har någon av dessa arter kan ni inte berätta varför jag ska satsa på den.
                      //Robert

                      Kommentar

                      • steveharris
                        Användare
                        • september 2003
                        • 243

                        Nu har jag ingen av de varianter du nämner Robban men jag tror att du ska hitta den gruppen som är bäst/snyggast och inte låsa fast dig vid en av dom. Titta runt lite och välj den du gillar bäst, oavsett vilken av dom det blir. Ska man däremot beställa hem en av dom blir det lite knivigare.....
                        Patrik

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          Ursprungligen postat av steveharris
                          Nu har jag ingen av de varianter du nämner Robban men jag tror att du ska hitta den gruppen som är bäst/snyggast och inte låsa fast dig vid en av dom. Titta runt lite och välj den du gillar bäst, oavsett vilken av dom det blir. Ska man däremot beställa hem en av dom blir det lite knivigare.....
                          Har kollat runt lite och alla har ju sin tjusning. Svårt att se alla varianter irl och i lite större storlek. Vore mest kul att höra vad folk tycker som har dessa som favo-troffe. Varför har de denna som en favorit när ovannämnda varianter är relativt lika?
                          //Robert

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Själv har jag bara egen erfarenhet utav Nkonde av de du nämner. Men en svinbra sådan är bland det finaste JAG vet bland Mooriisarna medans så fort de faller ner under medel,dvs med bleka skallar och gråtråkigt blekgul och transparenta ryggfenor är det inte lika kul längre. Tyvärr verkar detta inte vara helt ovanligt bland avkommorna.(Shit,detta kanske säger mer om mig som odlare...!?) Kanske är jag för petig men jag tycker ju bara vad jag tycker...

                            Det samma gäller väl för övriga varianter också, gissar jag. Bra Ilangi är nog bland det finare man kan ha,enligt mig, medans av vad jag sett av Kazumba är de bara ett sämre alternativ till röda el orange Kachese.

                            Men om gruppen "bara" skall fylla en visuell funktion i ett "show-kar" i tex vardagsrummet och skall synas från hela rummet hade inte jag valt nån av dessa varianter. Nkonde och förmodligen övriga kan som sagt vara svinsnygga men det kan också gå perioder när de bara färgar till 50% och bara några hanar trycker på och då blir det nog lätt att "den där känslan" som man jagade innan "investeringen" börjar falna,eller hur jag nu skall uttrycka mig.
                            Naa,till det ändamålet tycker jag att nån Black-variant funkar bättre.Personligen är jag supernöjd med mina nya Bemba. Tog mig ca 5 år att hitta denna variant av den kaliber som jag vill ha dem i och nu när jag har dem i hamn,sas, känns det superbra! Tillochmed frugan verkar nöjd....

                            Är det odlat eller VF du funderar kring? Om det varit yngel el ungfisk så hade iaf jag tagit minst 50st och gallrat bort några om nåt år. Brukar oftast va några som drar ner helhetsintrycket....
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              av dom troffar du nämner tycker jag kanske att Red Rainbow Kambwimba är den snyggaste, kanske lite orättvist med tanke på att det är den enda jag har haft men jag har sett fina vf grupper av alla dessa med undantag för Golden Kazumba (tror jag), och när jag var hos Pierre (ozric vem det är) som hade 2 stora vf grupper av Red Rainbow och Ilangi minns jag att just Red Rainbow var i mitt tycke den snyggare, kanske den finaste tropheusgrupp ja har sett irl
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Oden70
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 869

                                Ursprungligen postat av RobbanG
                                Har funderat på att införskaffa en ny troffe-grupp på 25-30 indívider, funderar på Ilangi, Nkonde, Golden Kazumba eller Röd regnbåde. Ni som har någon av dessa arter kan ni inte berätta varför jag ska satsa på den.
                                har ingen av ovan men håller med steveharris om att vara öppen för anndra förslag. Lås inte upp dig på en speciel firre utan se vad du hittar. Alla e snygga på sitt sätt. Själva har jag blivigt hel såld på Murago och det e en firre som jag inte har (ännu). Men som någon sa så e en black variant rätt säkert kort.. Såg att det finns Katonga i din närhet till salu för ett bra pris här på köp och sälj, kolla in dom för det e en super nice firre...
                                Petrochromis is da shit8)8)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...