Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THORLEIF
    Användare
    • april 2007
    • 406

    de var da rigtig fine...dem kunne godt gå i akvariet mit
    mvh
    Carsten.
    Dansk Tanganyika Forum:
    http://www.tago.dk/forum/
    Lake Tanganyika på Facebook:
    http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
    Video fra Tanganyika-søen
    http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      Ursprungligen postat av specmats
      ja såg oxå på Musanga Yellow och dom var fina, dom vildfångade har ofta så fin form, lite sugen på Caramba gruppen men det är kanske för få..tror inte att det är fler än 15-20 djur
      Jag har 5 ungdjur(4cm)från den gruppen som du kan få att komplettera med ifall du skaffar carambas.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        Lite bilder på Musanga från Danmark. En riktigt läcker tropheus vars hanar blir nästan vita i kroppen och tegelröda i huvudet när de är i full gång.













        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          Ursprungligen postat av deelay
          Jag har 5 ungdjur(4cm)från den gruppen som du kan få att komplettera med ifall du skaffar carambas.
          hmm..ja kanske det,hehe, ska skaffa mbunas eller troffar om cirkus 2 veckor, ja har ju ditt nr
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Som vanligt bra fotat Cutekid! Jag skulle i och för sig kunna ha i princip vilken VF troffe-variant som helst,bara den har den där specifika VF-outlooken. Men får jag välja så tar jag helst en variant med mer färger!

            Ang. Nkonde så kan Örebro troligen ta hem den igen nu,för dem som e sugna...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              Enligt mitt tycker så är musangan en av dom få troffarna som faktiskt ser eleganta ut... en clean stilren burk med sånna kan jag mycket väl tänka mig, kiriza osv blir ju lite som troffarnas svar på rödzebra, golden osv, mycket färg med inte direkt stilrent eller elegant.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • pontus
                Användare
                • oktober 2003
                • 514

                Ursprungligen postat av ozric
                Tack!
                Ang Musangan va jag i Örebro förra helgen och kollade in dem. Men enligt mig är Musanga ,iaf denna gr, bara ett sämre alternativ till gul Nkonde. Min åsikt förstås.
                kan inte annat en att hålla med, dom på leasing va då inte mycket att hänga i gran(elle stoppa i akvariet), jag har sett fler grupper och tycker att dom genomgående är plattare än yellow nkonde
                mvh /pontus
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  personligen gillade ja Musanga-gruppen och som deelay skriver så ger dom ett elegant nästan minimalistiskt intryck, smaken är ju delad
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    Fina bilder...

                    Man blir sugen...

                    Hur länge har någon på detta forumet lyckats hålla liv i en vf troffegrupp? 5 år? 10 år? innan buken tagit dom?

                    Har bara en känsla av att många vf dör bort efter hand.
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      Har för mig att nån hade en vf grupp chipimbi som var 13 år om jag inte minns fel?

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        "Elegant,stilrent, minimalistiskt". Hmm, jag fattar ärligt inte vad ni menar...
                        Att det typ kan va mer "stilrent" med en GUL rödzebra eller? Tänker på vissa bilder på nätet där Musangan verkligen är GUL, det är väl SÅ man vill ha gruppen när iaf VISSA exemplar är så!? (därav rödzebra-liknelsen)
                        Skämt åsido, nu funderar jag på å spara avkommor av Nkonden (om jag nu får några...) som JAG inte tycker duger. Det kanske finns intresse av fisk av flera orsaker...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          Ursprungligen postat av ozric
                          "Elegant,stilrent, minimalistiskt". Hmm, jag fattar ärligt inte vad ni menar...
                          Att det typ kan va mer "stilrent" med en GUL rödzebra eller? Tänker på vissa bilder på nätet där Musangan verkligen är GUL, det är väl SÅ man vill ha gruppen när iaf VISSA exemplar är så!? (därav rödzebra-liknelsen)
                          Skämt åsido, nu funderar jag på å spara avkommor av Nkonden (om jag nu får några...) som JAG inte tycker duger. Det kanske finns intresse av fisk av flera orsaker...
                          Sånt här är ju ett känsligt ämne eftersom det handlar ju om människors smak osv, det är ju alldrig kul att någon säger "usch vad smaklösa tavlor du har, bara massa äckliga färger i olika kombinationer som inte alls harmoniserar"

                          Men det är ju kul att du tog upp just rödzebran... kan det bli värre än denna färgmatade gris? en rätt matad callainos pearl är ju tex mer elegant isf.
                          Det har ju blivit så att inom ciklid hobbyn, en fisk är fin om den är röd... vem fan kom på att en röd fisk är finare än en orange fisk, det är nog mer en fix ide.
                          Det är ju bara färgen vi pratar om nu men linjer och form måste ju passa till färgen tycker jag annars blir det ju lätt som med rödzebra, golden osv som oftast är färgstarka men horribla i övrigt när dom fått några år på nacken hemma hos folk.

                          kanske lite fel tråd för detta men men =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            Ursprungligen postat av deelay
                            Sånt här är ju ett känsligt ämne eftersom det handlar ju om människors smak osv, det är ju alldrig kul att någon säger "usch vad smaklösa tavlor du har, bara massa äckliga färger i olika kombinationer som inte alls harmoniserar"

                            Men det är ju kul att du tog upp just rödzebran... kan det bli värre än denna färgmatade gris? en rätt matad callainos pearl är ju tex mer elegant isf.
                            Det har ju blivit så att inom ciklid hobbyn, en fisk är fin om den är röd... vem fan kom på att en röd fisk är finare än en orange fisk, det är nog mer en fix ide.
                            Det är ju bara färgen vi pratar om nu men linjer och form måste ju passa till färgen tycker jag annars blir det ju lätt som med rödzebra, golden osv som oftast är färgstarka men horribla i övrigt när dom fått några år på nacken hemma hos folk.

                            kanske lite fel tråd för detta men men =)
                            Kan bara hålla med dig! Musangan var klockren i det karet den gick. Mkt elegant och lagom diskret. Jag är väl lite tvärtemot men jag älskar brichardi varianterna(Har i dagsläget 2 varianter men kommer att skaffa flera)

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Ursprungligen postat av deelay
                              Enligt mitt tycker så är musangan en av dom få troffarna som faktiskt ser eleganta ut... en clean stilren burk med sånna kan jag mycket väl tänka mig, kiriza osv blir ju lite som troffarnas svar på rödzebra, golden osv, mycket färg med inte direkt stilrent eller elegant.
                              Ja tycker det är en himla tur inte alla är av din åsikt för då skulle hobbyn snart dö ut. Folk som inte är super fantaster och tycker en normal regnbåge är trist o färglös o fattar inte hur man kan ha sån skit... ja du vad skulle komenteren bli om man hadde musanga ja det skulle jag inte kunna hitta på ett sånt ord en gång.
                              Senast redigerad av Falköping Andreas; 10 oktober 2007, 22:30.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Ja tycker det är en himla tur inte alla är av din åsikt för då skulle hobbyn snart dö ut.
                                Läs den meningen en gång till... den tar ut sig sjäv =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...