Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    man lär sig av sina misstag...........När jag inredde mitt 720-troffekar till mina Ikola så gjorde jag ett stort sammanhängande stenrös. Och dom verkade aldrig trivas. Nu har jag istället gjort tre stenrösen och vilken skillnad alla simmar omkring och är jätteaktiva och äter jättebra. Sen har jag fått tre dominanta hannar som har tagit varsitt stenrös i besittning.
    Att möblera om stressar ofta fiskarna vilket kan leda till mass död så var försiktig

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      Vad grundar du det på tezz? Tror den risken är minimal då man möblerar ett akvarium, byter vatten osv ganska ofta.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        Ursprungligen postat av tezz
        Att möblera om stressar ofta fiskarna vilket kan leda till mass död så var försiktig
        Tycker också att den teorin verkar lite knepig. Det stressar fiskarna givetvis men dom dör inte. Skulle du dö om jag byggde ett nytt hus till dig?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Vad grundar du det på tezz? Tror den risken är minimal då man möblerar ett akvarium, byter vatten osv ganska ofta.
          Dom gammla reviren försvinner så dom blir tvugna att skaffa sig nya vilket skapar onödigt bråk och dom blir stressade
          Sen blir väl dom flesta fiskar stressade om man är och rotar runt i karet och därför bör man undvika det

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            Ursprungligen postat av Robin
            Tycker också att den teorin verkar lite knepig. Det stressar fiskarna givetvis men dom dör inte. Skulle du dö om jag byggde ett nytt hus till dig?
            Ja jag tror jag hade blivit stressad om du börjat riva mitt hus hade inte du det?
            Trophus+stress=död i värsta fall
            Senast redigerad av tezz; 10 februari 2007, 19:38.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              Händer med största säkerhet ingenting om man möblerar om. Flytta några stenar kan man inte likna o riva ett hus. Om de blir så stressade av att det möbleras om i ett akvarium så är det ju ett under att de klarat att bli fångade i en sjö på andra sidan jorden och sedan bli fraktade för att sedan komma till ett akvarium där de riskarar att dö av att några stenar flyttas. Om de stressas under en längre tid och flyttas mellan flera akvarium då är risken stor det händer något. Ofta är det säkert flera grejer som spelar in som vattenkvalite, mat, hur bra gruppen fungerar osv.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                Ursprungligen postat av tezz
                Ja jag tror jag hade blivit stressad om du börjat riva mitt hus hade inte du det?
                Trophus+stress=död i värsta fall
                Men du fick ju ett mycket finare hus!

                Se det så här.. du bor i en del av en stad med mycket kriminalitet i.. Jag (gud) bygger helt nya hus och bekämpar brottsligheten. Skulle du dö av stress då? =)
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av Robin
                  Men du fick ju ett mycket finare hus!

                  Se det så här.. du bor i en del av en stad med mycket kriminalitet i.. Jag (gud) bygger helt nya hus och bekämpar brottsligheten. Skulle du dö av stress då? =)
                  Ja av förvåning

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    Det sägs att Troffar är så känsliga, men är dom verkligen det? Jag har bökat runt ganska rejält i akvarierna och de har inte påverkats i negativ mening. Och om det är så att en ommöblering gör att revirerna blir mer jämnt fördelade och att det blir lugnare i burken så är ju det att föredra. Att Troffar har fått ryktet av sig att vara känsliga har med foder att göra, och det kan man ju lätt kalibrera med tiden, d.v.s man lär sig vad just ens egna troffegrupper behöver och när.

                    Och att Gud lattjade med fiskar i Bromma var en nyhet för mig. Har funderat hela mitt vuxna liv på hur det låg till på den fronten. Tack Robin, nu behöver jag inte tänka på det något mer.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      Faktum är att jag har haft dödsfall av olika anledningar med alla fiskar jag haft förutom just troffar. Byt ditt vatten, mata med rätt mängd av ett bra foder och dom mår prima är min erfarenhet. Förutom magproblemen som många får så verkar det vara en väldigt tålig fisk. Fast det har väl lite att göra med hur gruppen är också. Just nu har jag 18 vuxna körsbär och ser inte en tillstymmelse till mobbing eller andra aggressionsproblem. De leker hela tiden och är den mest harmoniska grupp jag haft hittills.

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        Personligen litar jag inte på en fungerande tropheusgrupp. Min kompis hade en fungerande bärnstensgrupp som lekte och åt bra hela tiden. Vattenbytena sköttes bra och plötsligt blir de sjuka, varför blir de sjuka så där när allt har funkat perfekt under ett halvår? likadant med min duboisigrupp som funkar klockrent igen men helt plötsligt blev ett par sjuka och dog oförklarigt.

                        Mvh/ BB

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          Tänkte visa några bilder på mina nyköpta F1 Ikolor ska ta hem dom till nästa helg

                          Kommentar

                          • aldo
                            Användare
                            • december 2006
                            • 175

                            Jag har haft sjukdom tre gånger under den tid jag haft tropheus. Samtliga tillfällen har symtomen varit uppsvullnad buk. Det enda gemensamma jag kan relatera till är tillsättning av ny fisk till befintlig grupp. Symtomen har visat sig först fyra veckor efter att jag tillfört fisken.
                            Jag har aldrig kunnat koppla sjukdomen till maten.

                            Intressant att höra om det finns fler som sett det sambandet eller har andra erfarenheter. Själv tror jag att det är vanligare än att dom blir sjuka av maten.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              Ursprungligen postat av aldo
                              Jag har haft sjukdom tre gånger under den tid jag haft tropheus. Samtliga tillfällen har symtomen varit uppsvullnad buk. Det enda gemensamma jag kan relatera till är tillsättning av ny fisk till befintlig grupp. Symtomen har visat sig först fyra veckor efter att jag tillfört fisken.
                              Jag har aldrig kunnat koppla sjukdomen till maten.

                              Intressant att höra om det finns fler som sett det sambandet eller har andra erfarenheter. Själv tror jag att det är vanligare än att dom blir sjuka av maten.
                              Vilka är det som dött dom ny tillsatta eller?

                              Kommentar

                              • aldo
                                Användare
                                • december 2006
                                • 175

                                Dom flesta individer i båda grupperna har drabbats.

                                Snygga Ikolor. Lycka till med dom.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...