Ursprungligen postat av Matz Karlsén
Troffetråden 2007 - del1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Vad grundar du det på tezz? Tror den risken är minimal då man möblerar ett akvarium, byter vatten osv ganska ofta.Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzAtt möblera om stressar ofta fiskarna vilket kan leda till mass död så var försiktigMvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av Bright_BlueVad grundar du det på tezz? Tror den risken är minimal då man möblerar ett akvarium, byter vatten osv ganska ofta.
Sen blir väl dom flesta fiskar stressade om man är och rotar runt i karet och därför bör man undvika detKommentar
-
Ursprungligen postat av RobinTycker också att den teorin verkar lite knepig. Det stressar fiskarna givetvis men dom dör inte. Skulle du dö om jag byggde ett nytt hus till dig?
Trophus+stress=död i värsta fallSenast redigerad av tezz; 10 February 2007, 20:38.Kommentar
-
Händer med största säkerhet ingenting om man möblerar om. Flytta några stenar kan man inte likna o riva ett hus. Om de blir så stressade av att det möbleras om i ett akvarium så är det ju ett under att de klarat att bli fångade i en sjö på andra sidan jorden och sedan bli fraktade för att sedan komma till ett akvarium där de riskarar att dö av att några stenar flyttas. Om de stressas under en längre tid och flyttas mellan flera akvarium då är risken stor det händer något. Ofta är det säkert flera grejer som spelar in som vattenkvalite, mat, hur bra gruppen fungerar osv.Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzJa jag tror jag hade blivit stressad om du börjat riva mitt hus hade inte du det?
Trophus+stress=död i värsta fall
Se det så här.. du bor i en del av en stad med mycket kriminalitet i.. Jag (gud) bygger helt nya hus och bekämpar brottsligheten. Skulle du dö av stress då? =)Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av RobinMen du fick ju ett mycket finare hus!
Se det så här.. du bor i en del av en stad med mycket kriminalitet i.. Jag (gud) bygger helt nya hus och bekämpar brottsligheten. Skulle du dö av stress då? =)Kommentar
-
Det sägs att Troffar är så känsliga, men är dom verkligen det? Jag har bökat runt ganska rejält i akvarierna och de har inte påverkats i negativ mening. Och om det är så att en ommöblering gör att revirerna blir mer jämnt fördelade och att det blir lugnare i burken så är ju det att föredra. Att Troffar har fått ryktet av sig att vara känsliga har med foder att göra, och det kan man ju lätt kalibrera med tiden, d.v.s man lär sig vad just ens egna troffegrupper behöver och när.
Och att Gud lattjade med fiskar i Bromma var en nyhet för mig. Har funderat hela mitt vuxna liv på hur det låg till på den fronten. Tack Robin, nu behöver jag inte tänka på det något mer.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Faktum är att jag har haft dödsfall av olika anledningar med alla fiskar jag haft förutom just troffar. Byt ditt vatten, mata med rätt mängd av ett bra foder och dom mår prima är min erfarenhet. Förutom magproblemen som många får så verkar det vara en väldigt tålig fisk. Fast det har väl lite att göra med hur gruppen är också. Just nu har jag 18 vuxna körsbär och ser inte en tillstymmelse till mobbing eller andra aggressionsproblem. De leker hela tiden och är den mest harmoniska grupp jag haft hittills.Kommentar
-
Personligen litar jag inte på en fungerande tropheusgrupp. Min kompis hade en fungerande bärnstensgrupp som lekte och åt bra hela tiden. Vattenbytena sköttes bra och plötsligt blir de sjuka, varför blir de sjuka så där när allt har funkat perfekt under ett halvår? likadant med min duboisigrupp som funkar klockrent igen men helt plötsligt blev ett par sjuka och dog oförklarigt.
Mvh/ BBKommentar
-
-
Jag har haft sjukdom tre gånger under den tid jag haft tropheus. Samtliga tillfällen har symtomen varit uppsvullnad buk. Det enda gemensamma jag kan relatera till är tillsättning av ny fisk till befintlig grupp. Symtomen har visat sig först fyra veckor efter att jag tillfört fisken.
Jag har aldrig kunnat koppla sjukdomen till maten.
Intressant att höra om det finns fler som sett det sambandet eller har andra erfarenheter. Själv tror jag att det är vanligare än att dom blir sjuka av maten.Kommentar
-
Ursprungligen postat av aldoJag har haft sjukdom tre gånger under den tid jag haft tropheus. Samtliga tillfällen har symtomen varit uppsvullnad buk. Det enda gemensamma jag kan relatera till är tillsättning av ny fisk till befintlig grupp. Symtomen har visat sig först fyra veckor efter att jag tillfört fisken.
Jag har aldrig kunnat koppla sjukdomen till maten.
Intressant att höra om det finns fler som sett det sambandet eller har andra erfarenheter. Själv tror jag att det är vanligare än att dom blir sjuka av maten.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar