Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Ja det är tråkigt när man inte kan göra fisken rättvisa, utan blixt blir det bara en jäkla oskärpa tyvärr men då kommer färgen med. Den var snygg och färgen ser mkt bra ut DanneK.

    Dubbarna är VF. Bland de sista som togs in. Får faktiskt lite skuldkänslar av att ha VF maswa då deras situation i naturen ser dyster ut pga av oss akvarister men om inte jag hade haft dem så hade någon annan haft dem men annars är jag riktigt nöjd med dem.
    Tack

    om du får yngel av dom eller skulle bli less på gruppen hör gärna av dig. En vf f1 f2 f3 grupp av masawa ligger högst upp på min önske lista. (Farsan odlade dubbar när jag var liten och har själv haft dubbar som ung skulle hemskt gärna vilja ha en grupp igen tycker att masawan är snyggast av dom. (lite info om varför jag är så fäst vid just dubbar förutom att jag tycker att dom är snygga)).
    Senast redigerad av Danne_K; 13 september 2007, 22:56.

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      Enda kruxet är att det lilla vi akvarister tar upp är bara någon enstaka procent av all fisk som tas upp ur sjön. så om vi planterar in liiiite fisk så kommer någon lokalbefolkningsbo bara att grilla den som snack ett tag senare i många fall.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av THORLEIF
        ja jeg kender det alt for godt 2 af mine kompisser er der nede ligenu!jeg skulle have været med men havde inte penge til det istedet må jeg gå at passe deres akvarier.....

        mvh
        Carsten.
        jobbigt. är verkligen en dröm resa att få fara ner och se allt på plats. Får väll se om det blir av att man far någon gång i framtiden har tänkt ta och lära mig dyka först i varje fall. Om man får blodad tand under resan som vi gör nu i mars så är nog chansen/risken stor att det blir tanganyika nästa. Det är ju ändå där mitt intresse är som störst.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Enda kruxet är att det lilla vi akvarister tar upp är bara någon enstaka procent av all fisk som tas upp ur sjön. så om vi planterar in liiiite fisk så kommer någon lokalbefolkningsbo bara att grilla den som snack ett tag senare i många fall.
          Vore bra om man får dom att inse att ldet ligger i deras intresse att låta bli ovanliga fiskar som tex masawan och att det även gynnar dom i ekonomiskt längden.
          Senast redigerad av Danne_K; 14 september 2007, 00:27.

          Kommentar

          • Robbe
            Användare
            • februari 2003
            • 527

            Vem fan bryr sig om det tror du,dom äter för att överleva
            Spelar nog ingen roll för dom om dom stoppar en sällsynt troffe i munnen för den mätar lika bra/dåligt som en mer vanlig variant

            Kommentar

            • Rauken
              Användare
              • januari 2007
              • 310

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Enda kruxet är att det lilla vi akvarister tar upp är bara någon enstaka procent av all fisk som tas upp ur sjön. så om vi planterar in liiiite fisk så kommer någon lokalbefolkningsbo bara att grilla den som snack ett tag senare i många fall.
              Måste vara ett ilandsproblem att ha chips i akvarium???
              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                Ursprungligen postat av Robbe
                Vem fan bryr sig om det tror du,dom äter för att överleva
                Spelar nog ingen roll för dom om dom stoppar en sällsynt troffe i munnen för den mätar lika bra/dåligt som en mer vanlig variant
                Lite borde dom ju bry sig i varje fall. är ju trots allt lite av deras och deras barns framtid att göra. finns ju andra små ciklider även andra trophar om dom nu vill ha just trophar att knapra i sig.

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  Jag förstår precis hur ni tänker, men jag tycker ändå att det på något vis känns som att "vi vet bättre än dom". Många människor som lever kring de stora afrikanska sjöarna kämpar dagligen för sin överlevnad. Tror ju knappast att dom har möjlighet att selektivt välja vilken fisk dom ska äta och vilka dom ska slänga tillbaka. När vi fiskar med nät här i Sverige är ju fisken oftast redan död när den plockas upp. Skulle det vara annorlunda i Afrika?
                  Människan är en egoistisk varelse och jag tror det är svårt att övertyga folk, oavsett ursprung, att svälta/lida mer än nödvändigt för att andra generationer ska kunna tjäna en hacka på några fiskar. Jag hade inte gått hungrig och riskerat min familjs hälsa för att mina barnbarn ska kunna tjäna lite extra kosing på att exportera gäddor till Afrika.

                  Att börja tala om mångfald och artbevarande med en afrikan som måste äta för att överleva tror jag tyvärr är ganska lönlöst.

                  Jag vill med detta inlägg inte på något vis förkasta vikten av mångfald och bevarandet av densamma. Men verkligheten är inte alltid lika vacker som vi vill se den...

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    Ursprungligen postat av Björn
                    Jag förstår precis hur ni tänker, men jag tycker ändå att det på något vis känns som att "vi vet bättre än dom". Många människor som lever kring de stora afrikanska sjöarna kämpar dagligen för sin överlevnad. Tror ju knappast att dom har möjlighet att selektivt välja vilken fisk dom ska äta och vilka dom ska slänga tillbaka. När vi fiskar med nät här i Sverige är ju fisken oftast redan död när den plockas upp. Skulle det vara annorlunda i Afrika?
                    Människan är en egoistisk varelse och jag tror det är svårt att övertyga folk, oavsett ursprung, att svälta/lida mer än nödvändigt för att andra generationer ska kunna tjäna en hacka på några fiskar. Jag hade inte gått hungrig och riskerat min familjs hälsa för att mina barnbarn ska kunna tjäna lite extra kosing på att exportera gäddor till Afrika.

                    Att börja tala om mångfald och artbevarande med en afrikan som måste äta för att överleva tror jag tyvärr är ganska lönlöst.

                    Jag vill med detta inlägg inte på något vis förkasta vikten av mångfald och bevarandet av densamma. Men verkligheten är inte alltid lika vacker som vi vill se den...

                    Mvh
                    Björn
                    jo men fiskarna ger ju faktiskt redan idag jobb och drar dit turister som spenderar lite pengar. så tycker att det bör ligga i deras intresse att bevara dom fiskar som faktiskt ger dom endel inkomster. Jag är lite osäker på hur pass dåligt det är ställt just vid sjön. finns det så lite fisk i sjön att det är anntingen dubbarna el svälta? Då är ju frågan hur är det ställt med fiskbestånden som helhet i sjön? är isf alla fiskar i sjön på gränsen till utrotning? eller är dubbar bara extremt lätt fångade?

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      Jag har aldrig varit nere vid sjön, så jag har egentligen ingen aning. Men jag TROR att vi ska skilja på de som fångar fisk för att äta och dom som fångar fisk för att exportera. Dom pengarna som kommer in från turister och akvarister tror inte jag når till lokalbefolkningen. Bor man i en hydda längst sjön tror jag inte man har så mycket kontakt med turister som slänger pengar omkring sej.

                      Ang. äta dubbar eller svälta så ber jag dej att åter läsa mitt förra inlägg. Läs delen om att selektivt välja fiskart.

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        Ursprungligen postat av Björn
                        Jag har aldrig varit nere vid sjön, så jag har egentligen ingen aning. Men jag TROR att vi ska skilja på de som fångar fisk för att äta och dom som fångar fisk för att exportera. Dom pengarna som kommer in från turister och akvarister tror inte jag når till lokalbefolkningen. Bor man i en hydda längst sjön tror jag inte man har så mycket kontakt med turister som slänger pengar omkring sej.

                        Ang. äta dubbar eller svälta så ber jag dej att åter läsa mitt förra inlägg. Läs delen om att selektivt välja fiskart.

                        Mvh
                        Björn
                        visst nog är det kanske så att många som bor i sina hyddor inte får del av pengarna men företagen som fångar fiskar har ju ändå ganska många anstälda från lokalbefolkningen. Sen så turister som är där måste ju ändå äta och vill kanske ofta ha med sig sovenirer osv hem vilket också genererar en inkomst för lokalbefolkningen. Visst fastnar fiskarna i nät och är redan döda är det ju inte så mycket att göra åt saken. men är det tex så att dom sitter och metar kan det ju vara ide att upplysa dom om läget så kanske dom tänker om. Jag vet int hur illa ställt det är där nere jag förstår dom om det är så illa att det är svälta el äta denna lilla fisk. Finns ju större fiskar i sjön som jag tycker borde vara mer atraktiva. och om det nu är så illa ställt med dubbarna bör det ju vara ganska långt mellan dom så tycker att det bör vara väldigt liten del av fiskarna som dom får upp som är dubbar. (el är det så att det är över drivet detta med att dom börjar vara väldigt få kvar. kan det vara ett knep för att höja priser?)

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          sen så är det ju som så "money talks" lyckas man få fisken mer värd levande i sjön än vad den är som chips så finns det ett intresse i att bevara den. Sen är ju nästa fråga hur ska man göra så att lokal befolkningen får en större del av kakan. Kanske skulle det gå att när man har med turister på båtarna att gå i land i byarna runt fångst ställena och låter turister spendera pengar där då kommer ju då lite mer pengar till godo dessa. Men finns säkert hur mycket som helst att göra för att göra så att dessa får större del av inkomsterna.
                          Senast redigerad av Danne_K; 14 september 2007, 12:49.

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            En liten fråga Björn vad tycker du att man ska göra?

                            Glömde skriva tidigare detta tidigare. självklart är det första man ska göra att stopa exporten av dessa fiskar för våra ända mål.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              skulle vara intressant att få se inventeringslistor på tropheus i sjön, kanske omöjligt men ja har en känsla av att även sk vanliga tropheus varianter är mycket sparsamt förekommande, inte alls som en del arter från malawi som finns på flera lokaler i tusental
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • THORLEIF
                                Användare
                                • april 2007
                                • 406

                                Ursprungligen postat av Robbe
                                Vem fan bryr sig om det tror du,dom äter för att överleva
                                Spelar nog ingen roll för dom om dom stoppar en sällsynt troffe i munnen för den mätar lika bra/dåligt som en mer vanlig variant
                                det ville jeg ikke sige!de ved at ex.golden kalambo er sjældne og de får en bedre pris ved at sælge dem til en exportør og derfor flere penge til at leve for!

                                mvh
                                Carsten.
                                Dansk Tanganyika Forum:
                                http://www.tago.dk/forum/
                                Lake Tanganyika på Facebook:
                                http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                                Video fra Tanganyika-søen
                                http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                                Kommentar

                                Arbetssätt...