Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Ursprungligen postat av Robbe
    Tack för att du benade upp detta Lars .
    Mycket intressant läsning från en som varit på plats.
    Lite coolt med dom där golden Kalambona som kom från dom där kunniga fiskarna,det måste ha varit rena högvinsten för dom.
    Men jag bara funderar över hur många andra,som inte är lika kunniga eller som inte har möjlighet att ta sig så långt,som istället ätit golden Kalambo t ex.
    Man bör dock inse att de två Golden Kalambo som kom till Toby var två som fastnat i näten strax innan näten vittjades. I annat fall hade de varit döda efter något halvt dygn i nätet. De som redan var döda har de ju ätit upp.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      Ursprungligen postat av LN
      Lars Andersson. Det där är är ju en komplett kanonartikel till CB.
      Bara för dig att klippa ut och sända in till redaktor@ciklid.se
      Dom behöver verkligen mera artiklar
      Håller med. Får se om jag kan strukturera ihop något. Vill inte lova dock. Det som ligger närmast till hands är en redogörelse för den vetenskapliga expedition, egentligen insamlingsresa, som jag fick följa med på i januari i år till Malawi. Väldigt kul att som assistent klippa fenor till DNAprov, märka och katalogisera fisk i hundratal varje dag. Jag har samlat på mig bildmaterialet för att kunna hållla föredrag men det går ju att använda som underlag till en artikel. Snacka har jag inga problem med men att skriva en artikel ... Vi får se.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Ursprungligen postat av Lars Andersson
        Håller med. Får se om jag kan strukturera ihop något. Vill inte lova dock. Det som ligger närmast till hands är en redogörelse för den vetenskapliga expedition, egentligen insamlingsresa, som jag fick följa med på i januari i år till Malawi. Väldigt kul att som assistent klippa fenor till DNAprov, märka och katalogisera fisk i hundratal varje dag. Jag har samlat på mig bildmaterialet för att kunna hållla föredrag men det går ju att använda som underlag till en artikel. Snacka har jag inga problem med men att skriva en artikel ... Vi får se.
        Jodå jamenar kan jag som är halvblind, tondöv och stavar somm en krata få till ett par artiklar så kan du
        Gör en på prov men textmaterialet ovan som inte är för djup och bifoga några bilder. Langa in den till redaktören så kanske du får mersmak och gör en riktigt avancerad artikel sennare.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • THORLEIF
          Användare
          • april 2007
          • 406

          Ursprungligen postat av Lars Andersson
          Håller med. Får se om jag kan strukturera ihop något. Vill inte lova dock. Det som ligger närmast till hands är en redogörelse för den vetenskapliga expedition, egentligen insamlingsresa, som jag fick följa med på i januari i år till Malawi. Väldigt kul att som assistent klippa fenor till DNAprov, märka och katalogisera fisk i hundratal varje dag. Jag har samlat på mig bildmaterialet för att kunna hållla föredrag men det går ju att använda som underlag till en artikel. Snacka har jag inga problem med men att skriva en artikel ... Vi får se.
          kommer der måske et foredrag i danmark også

          mvh
          Carsten
          Dansk Tanganyika Forum:
          http://www.tago.dk/forum/
          Lake Tanganyika på Facebook:
          http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
          Video fra Tanganyika-søen
          http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            Jahapp en liten oväntad vändning blev det i mitt tanganyikakar denna veckan. De väldigt snälla pemborna har nu börjat att slå ihjäl varandra en efter en. Det har gått hur bra som helst sen jag fick dem men nu har det såklart slått slint. Sugen på o bara ta skiten o slänga dem i golvet just nu o sen köpa 2000 neontetra ochj några hundra pansarmalar till mitt 720.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              ja vet känslan, som när min nyskaffade vf grupp av M.Auratus slogs sönder å samman av en "galen" hanne, 10 stycken hannar rök på en några timmar!!
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                Ursprungligen postat av Jonas E
                Jahapp en liten oväntad vändning blev det i mitt tanganyikakar denna veckan. De väldigt snälla pemborna har nu börjat att slå ihjäl varandra en efter en. Det har gått hur bra som helst sen jag fick dem men nu har det såklart slått slint. Sugen på o bara ta skiten o slänga dem i golvet just nu o sen köpa 2000 neontetra ochj några hundra pansarmalar till mitt 720.
                beklagar verkligen är lite nyfiken på din inredning. Du har ingen bild?

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  en stenhög i mitten, en stor växt. ignet speciellt. funkat i 3 månader nu
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    ok låter ju inte så dumt. om det är en större grupp kan du ju testa kasta ut all inredning och hoppas på att dom skiter i reviren kan hjälpa.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      hehe det är det som är problemet, 12 troffar i ett 720. Funkat bra hittills =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Men då var det väl väntat?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          Varför skulle det vara väntat?

                          Först fungerar allt skitbra i 3-4 månader och sen helt plötsligt en dag flippar en fisk. De borde kunna fungera såhär, särskilt när det är 30 andra fiskar i karet.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            Han kanske tyckte att det var dags att ta eget revir för en gång skull. Om en tropheus hane i naturen har ett revir på ca 3x3 meter så kan man ju räkna ut resten själv. Synd att det inte fungerade i längden. Vad gick det för mer fisk i karet?

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              Ursprungligen postat av Jonas E
                              Varför skulle det vara väntat?

                              Först fungerar allt skitbra i 3-4 månader och sen helt plötsligt en dag flippar en fisk. De borde kunna fungera såhär, särskilt när det är 30 andra fiskar i karet.
                              eftersom att du har så mycket annan fisk där så skulle jag nog chansa på att plocka inredningen och sen sitta och kolla vad som händer. ev om det bara är en som är agresiv plocka ut han å låta han gå i en annan tank tills vidare

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                Jag slängde ner 5 st körsbärsmoori innan sommare i mitt 860hemma, dom 5 gick tillsammans i en butik och det såg lungt och fint ut, samma sak var det hemma, allt gick bra.
                                Efter ca 10veckor flippa en av dom och gnagde av fenorna på några av dom andra så jag fick ta bort dom innan det skulle vara helt slut.
                                Dom va bara 5-6cm...
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...