Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Ursprungligen postat av Speedcat
    Har du några som hellst grunder till dina så kallade inavelsproblem????
    Min frågeställning var enligt nedan!

    "Att köpa så många av en och samma föräldragrupp har ju både fördelar och nackdelar. Personligen så skulle jag nog försöka hitta yngel av samma variant från en annan odlare för att slippa risken med inavel i kommande led."

    Många har olika åsikter om detta men personligen försöker jag köpa yngel från 2 ställen när jag köper större grupper.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      Ursprungligen postat av Speedcat
      Har du några som hellst grunder till dina så kallade inavelsproblem????
      Pa jobbet har vi problem hos de gamla laboratoriepopulationerna av Pundamilia. De leker inte lika ofta och har stora problem med tumorer i munnen. Pundamilia nyererei som fangades far nagon gang i borjan pa 90-talet ar nu sa svarodlad att den nog kommer att do ut. De ar helt klart vekare an de nya som ar odlade fran vildfangad fisk. Det bara sprutar yngel fran vara F1or. P. red head ar ocksa ratt knepig (de ar svara att fanga och det ar en ratt gammal laboratoriepopulation). Sma kullar relativt sallan. Jag har korsat dem med P. pundamilia och avkomman ar extremt stark och leker ofta med enorma kullar. De nya populationerna ar snyggare an de gamla.

      Det finns till och med mycket starka resultat som visar att guppys fruktsamhet sjunker pga av fler och fler (nya) mutationer fixeras. Sa aven om man skoter sin inavelslinje och tar bort "skit" sa maste man fortsatta med detta. Ny "skit" dyker upp hela tiden. Det ar bara stark selektion som kan "rena" (purge) sma populationer fran skadliga gener.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Speedcat
        Användare
        • juni 2005
        • 80

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Pa jobbet har vi problem hos de gamla laboratoriepopulationerna av Pundamilia. De leker inte lika ofta och har stora problem med tumorer i munnen. Pundamilia nyererei som fangades far nagon gang i borjan pa 90-talet ar nu sa svarodlad att den nog kommer att do ut. De ar helt klart vekare an de nya som ar odlade fran vildfangad fisk. Det bara sprutar yngel fran vara F1or. P. red head ar ocksa ratt knepig (de ar svara att fanga och det ar en ratt gammal laboratoriepopulation). Sma kullar relativt sallan. Jag har korsat dem med P. pundamilia och avkomman ar extremt stark och leker ofta med enorma kullar. De nya populationerna ar snyggare an de gamla.

        Det finns till och med mycket starka resultat som visar att guppys fruktsamhet sjunker pga av fler och fler (nya) mutationer fixeras. Sa aven om man skoter sin inavelslinje och tar bort "skit" sa maste man fortsatta med detta. Ny "skit" dyker upp hela tiden. Det ar bara stark selektion som kan "rena" (purge) sma populationer fran skadliga gener.

        Okej ola säger du det så är det nog så

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av Speedcat
          Okej ola säger du det så är det nog så
          Fast jag tror ju att det mesta som skylls pa inavel (daliga farger, krokta ryggar och fenor, ofullstandiga gallock) oftast beror pa daliga forhallanden som yngel.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Speedcat
            Användare
            • juni 2005
            • 80

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Fast jag tror ju att det mesta som skylls pa inavel (daliga farger, krokta ryggar och fenor, ofullstandiga gallock) oftast beror pa daliga forhallanden som yngel.
            Joo precis..
            Sen kanske inte den "inavel" händer i dom första 10 leden...??!!!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              Ursprungligen postat av Speedcat
              Joo precis..
              Sen kanske inte den "inavel" händer i dom första 10 leden...??!!!
              Tja, en hel del som t ex albinism borde framst komma hos F2 faktiskt (dvs nar syskon parar sig). Rent hypotetiskt sa kommer man mycket langt om man gor en riktigt rejal utrensning i F2 generationen och endast odlar pa toppexemplaren nar det galler halsa, utseende och beteende. Sedan borjar "muller's ratchet" ticka och da ar det som du skriver ratt manga generationer det handlar om. Nar man inavlar sa forvandlar man i princip firrarna till en asexuallt forokande population, men det blir lite variation som man kan selektera pa dvs ta alltid bort allt som inte verkar 100% OK.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                För egen del tror jag att felet är att alla yngel sparas i naturen hade dom klenare med dåliga gener rensats bort naturligt
                Därför låter jag mina honor vara och tömmer istället ur karet när det börjar bli förmycket fisk

                Kommentar

                • pontus
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 514

                  hej , att utvals odla i flera led är mer lr mindre att inavla, om man har vf-föreldra grupp tar en genaration ner till f1, tar dom finaste djuren och odlar på dom till f2 och plockar dom finaste av dom, då har du försämrat genpolen. då har syskon korsats, inte helt säkert men högst troligt om man inte har en 7 helvetes stor förldra grupp. Och när folk har defecta grupper 1 hanne o 39 honor då vet du när du köper att det är samma pappa till era yngel, jag köper själv inte sånna yngel på grund av att jag tycker det är onaturligt, om man har sånna grupper så håller man om man är seriös med sin odling fler sånna grupper, lr har fler hannar som man rullar på,
                  som sagt det är min syn på det,alla tycker inte lika. hoppas att någn inte blir arg nu ;D

                  MVH/ Pontus
                  Passenger on Planet Earth:
                  Pet.macro nsumbu
                  Pet.moshi ikola
                  Pet.Trewavasae
                  Pet.Bulu-Point "Red"
                  Pet.orthognathus tricolor mvuna
                  Pet.Longola
                  Tr.Ilangi
                  Tr.Muzi
                  Tr.Katonga
                  Neo.Leleupi

                  Kommentar

                  • Robbe
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 527

                    Ursprungligen postat av pontus
                    . Och när folk har defecta grupper 1 hanne o 39 honor då vet du när du köper att det är samma pappa till era yngel, jag köper själv inte sånna yngel på grund av att jag tycker det är onaturligt, om man har sånna grupper så håller man om man är seriös med sin odling fler sånna grupper, lr har fler hannar som man rullar på,
                    som sagt det är min syn på det,alla tycker inte lika. hoppas att någn inte blir arg nu ;D

                    MVH/ Pontus
                    Hur vet du,bara för att där är 15 hanar,att inte alla dom hanarna kommer från samma pappa sen innan då?
                    Och bara för att du har 15 hanar så kanske det bara är en som leker av honorna och då har du ju ändå alla ynglen samma farsa.
                    Som du resonerar så är det ju bara folk med vf grupper som är seriösa nog att sälja yngel och helst då bara dom med många hanar där man kan bevisa att mer än en hane lekt av honorna(hur man nu gör det).
                    Jag vet flera odlare som inte har mer än ett par hanar till många honor och som drar upp enormt fina yngel och då menar du att du inte skulle köpa från dom?
                    Då köper du väl inte heller yngel från butiker då eftersom där brukar man ju aldrig få reda på var dom kommer ifrån,eller?
                    Hoppas att du inte blir arg nu ;D
                    Senast redigerad av Robbe; 28 augusti 2007, 21:00.

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av stiffe
                      Här kommer några
                      När du fotar så får du en annan med en sketen ixus 400 att framstå som rena dyngan i jämförelse... men så klart min utrustning är ju bara 6x11cm stor o passar i fickan hehe. kanon bilder som alltid stiffmaister!
                      Senast redigerad av Falköping Andreas; 28 augusti 2007, 23:12.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • pontus
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 514

                        Ursprungligen postat av Robbe
                        Hur vet du,bara för att där är 15 hanar,att inte alla dom hanarna kommer från samma pappa sen innan då?
                        Och bara för att du har 15 hanar så kanske det bara är en som leker av honorna och då har du ju ändå alla ynglen samma farsa.
                        Som du resonerar så är det ju bara folk med vf grupper som är seriösa nog att sälja yngel och helst då bara dom med många hanar där man kan bevisa att mer än en hane lekt av honorna(hur man nu gör det).
                        Jag vet flera odlare som inte har mer än ett par hanar till många honor och som drar upp enormt fina yngel och då menar du att du inte skulle köpa från dom?
                        Då köper du väl inte heller yngel från butiker då eftersom där brukar man ju aldrig få reda på var dom kommer ifrån,eller?
                        Hoppas att du inte blir arg nu ;D
                        om jag skulle köpa djur o avla på så skulle jag vara grymt GRYMT pitig med att få den fördeling jag vill ha och den kvalitet jag vill ha, och nej jag tror inte att jag skulle köpa för ändamål att odla på av någon som får fina yngel och har en sådan defect grupp. och ja om jag skulle odla för att sälja vidare skulle jag använda VF föräldra grupper,(om man anser sig själv som seriös odlare så använder man nog oavkortat dom finaste avels djuren man kan få tag på lr?) jag skulle inte vilja göra mina köpare besvikna, men alla är ju olika, jag skulle kunna tänka mig köpa f3or med okänt ursprung från vilken konstig grupp som helst , bara för att dom är fina.men skulle jag få yngel på dom skulle dom inte bli dyra.jag köper fisk från mäniskor jag har förtroende för så det tyckte jag va en konstig fråga.
                        MVH/Pontus
                        Passenger on Planet Earth:
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.orthognathus tricolor mvuna
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          ja nu är det ju så att de flesta här är entusiaster med seriösa avsikter får man hoppas..men ändå tycker jag att det är viktigt att disskutera, kanske ännu viktigare, de eventuella problemen med inavel med Tropheus. Tropheus som akvariefisk blir alltmer populär även om det har varit en lite svackande kurva i sverige så tror iaf jag att intresset växer generellt..Jag vill inte se ex. Duboisi helt defekta I ZOO-affärer (en hel del är det idag i detaljerade akvariebutiker), och mitt inlägg tidigare med deformerade Auratus kan vara den sorgliga morgondagen för "populära" Tropheus varianter
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            Ursprungligen postat av specmats
                            ja nu är det ju så att de flesta här är entusiaster med seriösa avsikter får man hoppas..men ändå tycker jag att det är viktigt att disskutera, kanske ännu viktigare, de eventuella problemen med inavel med Tropheus. Tropheus som akvariefisk blir alltmer populär även om det har varit en lite svackande kurva i sverige så tror iaf jag att intresset växer generellt..Jag vill inte se ex. Duboisi helt defekta I ZOO-affärer (en hel del är det idag i detaljerade akvariebutiker), och mitt inlägg tidigare med deformerade Auratus kan vara den sorgliga morgondagen för "populära" Tropheus varianter
                            Jag är övertygad att anledningen till defekta fisk är just att alla yngel sparas och att det daltas med dom (alltid perfekta vattenverden medicinering direkt vid minsta tecken på sjukdom osv)
                            Kolla bara på mäniskan vi blir känsligare och nya sjukdomar dyker upp hela tiden

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Tror jag har missat nåt här... Tror att det är vanligt att man ropar "inavel!" så fort en fisk el grupp skiljer sig negativt från mängden men vem är att avgöra att det beror på just inavel!?
                              Alla som odlar har ett ansvar att se till att en art,variant el linje dras upp på "rätt" sätt,under rätt förutsättningar. Det är vi alla överens om, eller hur!? Men det innefattar ju även att vi köper "rätt" fisk att odla på! Visst!? Lite som det Pontus är inne på tror jag...
                              Vad som är mer sorgligt är då att det den senaste tiden (åren) har kommit in MKT och billiigare Tropheus som bla har inneburit att kvaliten generellt har sjukit (iaf enligt min bedömning). Har blivit mer Tropheus att välja bland vilket iofs är bra, men ribban verkar ha sänkts på hur vi vill att de skall se ut / vilken kvalitet de skall ha.
                              Det tycker jag verkar mer illavarslande än räddslan att det skulle dyka upp inavlade troffar i handeln!
                              Håller fö med om detta..

                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Fast jag tror ju att det mesta som skylls pa inavel (daliga farger, krokta ryggar och fenor, ofullstandiga gallock) oftast beror pa daliga forhallanden som yngel.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                Ursprungligen postat av pontus
                                hej , att utvals odla i flera led är mer lr mindre att inavla, om man har vf-föreldra grupp tar en genaration ner till f1, tar dom finaste djuren och odlar på dom till f2 och plockar dom finaste av dom, då har du försämrat genpolen.
                                Nar det galler daliga gener sa har du forbattrat genpolen genom att gora daliga gener "synliga" och oppna for urval! Men du har minskat pa variationen. Om du daremot saknar urval sa kommer du pga genetisk drift (slumpvisa anlag fixeras i "populationen") garanterat fa skitfisk om du inavlar i flera generation.Problemet ar att det inte ar sa himla latt att selektera mot allt daligt. En losning ar att gora som Tezz samt att forstas ta bort allt som inte ar 100% OK (annu enklare ar forstas att alltid odla pa VF).

                                Efter detta sa maste det ligga ett hogt selektionstyck for att inte nya mutationer ska fixeras.

                                Nu lamnar jag troffetraden for den har gangen. Starta en inavelstrad (eller oppna en gammal) om ni vill fortsatta diskuttera populationsgenetik med mig
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...