Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Snygga .. nyinköpta?
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      Ursprungligen postat av Cutekid
      Snygga .. nyinköpta?
      Nej inte jag men en polare köpte ett gäng yngel av dom (55st). Och enligt han som sålde dom så skall ynglena bli bättre än föräldrarna tom.....
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Nej inte jag men en polare köpte ett gäng yngel av dom (55st). Och enligt han som sålde dom så skall ynglena bli bättre än föräldrarna tom.....
        Kanonfina och riktigt maffiga troffar. Sedan är det ju ett riktigt bra säljargument att säga att ynglen kommer bli bättre...

        Kommentar

        • Stephan E
          Användare
          • februari 2005
          • 307

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Nej inte jag men en polare köpte ett gäng yngel av dom (55st). Och enligt han som sålde dom så skall ynglena bli bättre än föräldrarna tom.....
          Riktigt fina Bemba!

          Att köpa så många av en och samma föräldragrupp har ju både fördelar och nackdelar. Personligen så skulle jag nog försöka hitta yngel av samma variant från en annan odlare för att slippa risken med inavel i kommande led.
          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            Känns som att inavelproblemet på Tropheus inte är så stort. Väldigt många som har VF och F1 tycker jag det känns som. Men om man kan så klart man ska köpa från olika i den mån det är möjligt.

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              Ursprungligen postat av Cutekid
              Har du några bilder på dem där du inte har dragit upp kontrasten så mkt?

              Mvh
              Här kommer några
              mvh Stefan

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                Ursprungligen postat av Stephan E
                Riktigt fina Bemba!

                Att köpa så många av en och samma föräldragrupp har ju både fördelar och nackdelar. Personligen så skulle jag nog försöka hitta yngel av samma variant från en annan odlare för att slippa risken med inavel i kommande led.
                Kör du på en grupp av 50st och du har 25 av var så kan lova att du kan plocka yngel i 100 generationer innan du kommer se några inavelstendenser över huvud taget men kör man där emot från ett ursprungspar och blandar yngel från den kulll o sedan blandar syskon från den kullen o kanske gör så 10ggr så börjar problem uppstå..... så jag anser detta med inavelsprat är en stor överdrift och totalt irelevant.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  Ursprungligen postat av stiffe
                  Här kommer några
                  Helt sjukt snygga tropheusbilder
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Kör du på en grupp av 50st och du har 25 av var så kan lova att du kan plocka yngel i 100 generationer innan du kommer se några inavelstendenser över huvud taget men kör man där emot från ett ursprungspar och blandar yngel från den kulll o sedan blandar syskon från den kullen o kanske gör så 10ggr så börjar problem uppstå..... så jag anser detta med inavelsprat är en stor överdrift och totalt irelevant.
                    Håller inte med om det första då jag tror att det är 2-4 hanar i exemplet som står för de 50 st ynglena. Om vi säger att 25 st av ynglena är hanar och det blir max 6 st av dessa som kommer att komma till lek så blir inavelskoefficienten så småning om ruskigt hög om gruppens avkommor bibehålls tillsammans utan nytt blod.
                    Att frågan om inavel skulle vara en stor överdrift och irrelevant känns för mig helt främmande. Max 6-10 generationer sedan in med nytt blod i gruppen om det är möjligt.

                    Många olika åsikter om detta tydligen.
                    Senast redigerad av Stephan E; 28 augusti 2007, 11:29.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Här kommer iaf något av det fetaste jag sett iaf. vissa hade tyvär om man kan klaga fått svart i rygg fenan då de får det när de blir äldre.
                      Bemba köpte jag 2st i går hade en ensam som går ihop med mina dubbar tyckte lite synd om han
                      Det fanns bara två i butiken tänkte att odsen va 70-30 på att han skulle slå ihjäl nykomlingarna men otroligt nog så lever dom fortfarande och det verkar funka kanon bra

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        Ursprungligen postat av Stephan E
                        Håller inte med om det första då jag tror att det är 2-4 hanar i exemplet som står för de 50 st ynglena. Om vi säger att 25 st av ynglena är hanar och det blir max 6 st av dessa som kommer att komma till lek så blir inavelskoefficienten så småning om ruskigt hög om gruppen bibehålls intakt utan nytt blod.
                        Att frågan om inavel skulle vara en stor överdrift och irrelevant känns för mig helt främmande. Max 6-10 generationer sedan in med nytt blod i gruppen om det är möjligt.

                        Många olika åsikter om detta tydligen.
                        det är ju tur man inte är religiös för det om något skulle betyda att vi va inavlade till max kain måste ju till och med varit tvungen att krypa på sin egen mor

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 307

                          Ursprungligen postat av tezz
                          det är ju tur man inte är religiös för det om något skulle betyda att vi va inavlade till max kain måste ju till och med varit tvungen att krypa på sin egen mor
                          HEHE!!

                          Tycker bara att man ska försöka hålla genbanken i hyffsat skick och vid större köp av yngel så kanske man skulle försöka få in nytt blod.
                          Finns ju många otroligt duktiga odlare som kör med tex 2-3 hanar i en grupp på 40 individer. Absolut inget fel med detta men man bör vara medveten om problemet som köpare och "problemen" brukar ju vanligtvis komma i senare led. Man drabbas med andra ord inte personligen.

                          Det intressanta är ju att när mutationerna kommer så blir det en raritet och kostar hur mycket som helst.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • Speedcat
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 80

                            Ursprungligen postat av Stephan E
                            HEHE!!

                            Tycker bara att man ska försöka hålla genbanken i hyffsat skick och vid större köp av yngel så kanske man skulle försöka få in nytt blod.
                            Finns ju många otroligt duktiga odlare som kör med tex 2-3 hanar i en grupp på 40 individer. Absolut inget fel med detta men man bör vara medveten om problemet som köpare och "problemen" brukar ju vanligtvis komma i senare led. Man drabbas med andra ord inte personligen.

                            Det intressanta är ju att när mutationerna kommer så blir det en raritet och kostar hur mycket som helst.
                            Har du några som hellst grunder till dina så kallade inavelsproblem????

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 563

                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              Kör du på en grupp av 50st och du har 25 av var så kan lova att du kan plocka yngel i 100 generationer innan du kommer se några inavelstendenser över huvud taget men kör man där emot från ett ursprungspar och blandar yngel från den kulll o sedan blandar syskon från den kullen o kanske gör så 10ggr så börjar problem uppstå..... så jag anser detta med inavelsprat är en stor överdrift och totalt irelevant.
                              Ja, inavel har ju aldrig varit ett problem...??? Titta bara på hundar, där finns det ju inga problem.... Nu är det ju bara krav från SBK och dylika att seriösa uppfödare skall beräkna inavelsgraden.

                              Jag personligen är helt övertygad om att det finns klara genetiskt betingade defekter hos individerna i den 100:a generationen. Alla kanske inte syns tex som ett påverkat immunförsvar.

                              Titta bara på urvalsodling det ju en form av inavel, där odlare väljer bort och framhäver vissa egenskaper. Det går relativt snabbt, har tex aldrig hört någon som behövt odla fram 100 generationer för att framhäva en egenskap (ofta färgen). Ganska få generationer behövs således för att en viss egenskap skall få genomslag i ny gernerationer.

                              Skönt är väl det att många som håller och odlar Tropheus har vildfångat och inte kör stenhårt med urvalsodling. Det kan förhoppningsvis hålla troffe-stammen i relativt frisk i Sverige ett tag.
                              //Robert

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                ett bra exempel på inavel är M.Auratus, arten är vanlig i sjön,billig som VF men ändå sönderavlad, det kan hända tropheus oxå, blir nån variant liiiite mer populär så..., Och problemen med hundar, även katter mm.., exempel, Schäfer, dåligt mentala, smala med trasig rygg mm (det finns sorgligt mkt fel), Siameskatt, ungefär samma som schäfer, det finns verkligen hur mkt tragiska exempel som helst-skulle kunna skriva här hela veckan
                                Senast redigerad av specmats; 28 augusti 2007, 13:28.
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...