Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    Det vore bra om du kunde visa lite bilder på karet och fisken samt berätta om vattentemp foder och så vidare
    Stress är det värsta du kan utsätta dom för därför ska man förändra så lite som möjligt

    Kommentar

    • Stephan E
      Användare
      • februari 2005
      • 307

      Ursprungligen postat av pettapetrochromis
      hej jag har en fråga ang foder till tropheus & petrochromis

      vad är igentligen det bästa maten för tropheus dvs så man slipper sjukdommar

      då jag har haft dåligt erfarenhet av fryst foder som räkmix

      och tropical spirulina flingor tycker jag är för starkt då fiskarna får svarta prickar på kroppen

      i dag kör jag hikari spirulina mini pellets blandat med aquatic nature pellets small som jag blöter upp i vatten men jag är inte riktigt nöjd då jag har sjuka fiskar 1 gång om året fortfarande typ

      vad ska man köra för att slippa sjuka fiskar är den nya maten från jbl mini pellets något som kan funka ?

      Jag kör med spenat 2 ggr i veckan och där är inte problemet att de skiter tråd utan riktigt grova saker som hänger som inte ser speciellt snyggt ut men inga problem med magarna. Kör i övrigt med 2 sorters flingfoder, pellets och räkmix.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        NLS ska vara ett bra foder enligt hörsägen
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          kolla in länken, dom är återförsäljare, och ja det finns i pelletsform
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            får nog fiskarna på tisdag så det kommer bilder i veckan.
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • Stephan E
              Användare
              • februari 2005
              • 307

              Ursprungligen postat av pettapetrochromis
              ok det va en salig blanding känns som du har haft tur så här långt vad har du för fiskar och har dom aldrig varit sjuka?
              Har bara tanganyika med inriktning mot tropheus. Har numera bara 6 varianter av tropheus men det blir snart fler då nya utbyggnaden är färdigställd för 6 nya "huvudburkar" + ynngelburkar. Kommer att ta in åtminstone 3 sorters tropheus samt ev någon petrochromis.

              Det var länge sedan som jag fick problem i någon burk och då matade jag bara med räkmix. Matade till en början med spenat dagligen efter dessa problem men mina Moliro fick fläckar. Pga detta så har det blivit 2 ggr i veckan med spenat och mina Moliro ser ut som de ska.

              Magproblem är ett minne blott sedan några år men skiten kan ju komma tillbaka. Har laddat med Octozin så blir det problem så löser jag dessa då de uppkommer.
              Senast redigerad av Stephan E; 19 augusti 2007, 09:49.
              Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

              Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                Ja du petrochromis mästarn.... detta låter som om pertosar är lite tuffare än troffar man blir ju nästan lite sugen på o prova bara för o se om du har rätt
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 307

                  När det gäller spenaten så började jag köra det konsekvent när jag läst Schupkes bok. Spenat som huvudfoder och sen kan man mata med vad man vill som "grädde på moset". Att det sedan inte fungerar på vissa varianter som får fula fläckar gjorde att jag drog ned spenaten till 2-3 ggr/vecka.

                  Tack för tipset angående Petrochromis. De jag funderar på är den variant som jag tog upp i Petrotråden men den är 20-30 cm lång och det är stora fiskar när man är van vid troffar. Att de sedan kostar en förmögenhet som VF gör att man får tänka efter 2 gånger innan man gör en beställning. Har inte hittat den som odlad ännu men skulle jag göra det så blir det definitivt en grupp.
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    ok du får det att låta enkelt jag tror du har haft mera tur en skills efter som du blandar så mycket olika foder

                    men om du ska köra petrochromis så bestäm dig för en föda annars kan jag garatera dig att det kommer att bli dyrt tro mig jag vet har förlorat mycket pengar på dessa djur dom är ungefär 10 gånger svårare att hålla i ett akvarium en tropheus har 8 arter petrochromis själv det skulle i så fall vara arter som famula eller orthognatus dessa är lättare att ha att göra med så du vet

                    tips ang petrochromis

                    jag har doktorerat många år med petrochromis varning nr 1 byt aldrig föda från dag till dag = sjuka fiskar låt dom komma in i en bas föda som dom sakta blir vana vid och byt bara vatten 1 gång i veckan typ 40 % för dessa är känsliga djur + att dom äter som grisar matar du för mycket en gång = sjuka fiskar i stort sätt + att dom har mycket känsliga tarmar och är stressiga djur

                    mvh peter
                    Tror snarare att det är tvärt om att många olika foder som ges kontenuerligt gör att man klarar sig bättre undan sjukdommar (inte bara buken). Eftersom dom troligt vis får i sig fler viktiga ämnen. Kör själv på två olika sorters torr foder och räkmix. Däremot tror jag inte tvära byten av foder är något vidare. tex byta spriulina flinogor mot nls. Då har du ett foder som innhåller mycket vegetabiler och byter mot ett som innhåller mycket fisk.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      angående bukvattensot har ja hört att Petrochromis ska vara tåligare än Tropheus!, och det från folk som har "god" erfarenhet av petrochromis, som alltid florerar det en massa olika uppfattningar om dessa arter..
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        Någon som vet var det finns lite bilder på VF caramba. Köpte en grupp på 10 vuxna SO igår.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          här kan du se lite
                          Denna webbplats är till salu! aquacave.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquacave.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Robbe
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 527

                            Tycker att bildarna från Aqua-cave är rejält sopiga och inte alls visar hur en Caramba ser ut.
                            Vi har betydligt bättre fotografer och troffar har på ciklid.se t ex här http://www.ciklid.org/forum/showthre...opheus+Caramba

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 527

                              Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                              ok du får det att låta enkelt jag tror du har haft mera tur en skills efter som du blandar så mycket olika foder

                              men om du ska köra petrochromis så bestäm dig för en föda annars kan jag garatera dig att det kommer att bli dyrt tro mig jag vet har förlorat mycket pengar på dessa djur dom är ungefär 10 gånger svårare att hålla i ett akvarium en tropheus har 8 arter petrochromis själv det skulle i så fall vara arter som famula eller orthognatus dessa är lättare att ha att göra med så du vet

                              tips ang petrochromis

                              jag har doktorerat många år med petrochromis varning nr 1 byt aldrig föda från dag till dag = sjuka fiskar låt dom komma in i en bas föda som dom sakta blir vana vid och byt bara vatten 1 gång i veckan typ 40 % för dessa är känsliga djur + att dom äter som grisar matar du för mycket en gång = sjuka fiskar i stort sätt + att dom har mycket känsliga tarmar och är stressiga djur

                              mvh peter

                              Härligt med ännu en ödmjuk person välkommen hit petromästaren

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                                vad har du för fiskar ? har du någon erfarenhet av petrochromis ?
                                Har lite av varje. Har noll erfarenhet av petrochromis förutom nu allt man har läst. Men har ganska bra när det gäller trophar och det var väll det som ni diskuterade?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...