Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    Ursprungligen postat av LN
    Finfina fiskar Aldo

    Jag vet att ni hört denna frågan tusen gånger förut men jag kör den igen.

    Jag har planer på att starta ett 2,5m3 kar.
    Har inte riktigt bestämt vilken inriktning jag ska ha än.
    Men jag har ett 25 tal Tropheus Ikola.
    Gillar inte riktigt dubbar utan vill ha (om det blir tanganyika) en annan troffe ihop med Ikolan. Jag gillar verkligen Bärnsten.
    Så här kommer frågorna:

    Avråder ni den kombinationen?
    Kosningsrisken är stor så kan man urskilja korsningsyngel från rena yngel?
    Men den viktigaste frågan är vad hade ni troffeproffs gjort?
    ett 2.5m3 kar skulle jag försöka ha en grupp av samma sort typ 50 ikola o endast den sortens troffe. Sedan kan du ju ha några par med hästnosar samt något par med jullar men jag avråder ifrån att blanda 2 sorters troffar men valet är ditt. Vill du så kan du tom ha 100st ikola i karet. Men du kanske skulle prova med några Petrochromisar det skulle nog va as läckert i ett så stort kar. De går ju ihop med troffar naturligt i sjön.
    Senast redigerad av Falköping Andreas; 15 augusti 2007, 22:31.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • steveharris
      Användare
      • september 2003
      • 243

      Varför inte prova LN. Här nere i skåne finns någon som har TRE olika troffar (dubbar, bärnsten,pemba) i ett 1000 liters kar. Det går även frontosor i karet. Troffarna korsar sig inte, de blir inte uppätna av frontosorna och alla leker. Det är tom att några yngel klarar sig i karet. Har man tänkt sig ett så stort kar så är det klart att du måste prova lite nya kombinatiner. Vill du har Ikola, prova med en till men ingen black då utan en moorii, ha ksne en brichardi också?? Jo, det finns en korningsrisk, men har du honor och hanar av alla varianterna så är den väl inte överhängande. Någon som hört talas om att dubbar eller brichardi korsat sig med någon annan?? Att black, moorii och red korsar sig har jag ju sett.....

      Men mitt tips LN, våga testa!!
      Patrik

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        Nu är guppys på tal. Hur är dess yngel som mat till malawi och tanganyika.

        Någon som provat ;-)
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          Ursprungligen postat av robjo
          Nu är guppys på tal. Hur är dess yngel som mat till malawi och tanganyika.

          Någon som provat ;-)

          Bör väll vara kanon mat ivarje fall om det är rovfiskar som ska ha dom och inte trophar

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Ursprungligen postat av robjo
            Nu är guppys på tal. Hur är dess yngel som mat till malawi och tanganyika.

            Någon som provat ;-)
            Som vilka yngel som helst, men i snitt något dyrare.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              det finns någon som gjorde en artikel i cb med bla en bild på när en ikola och en bärnsten leker.tyvärr tror jag det är ganska vanligt med korsningar. jag vet att många fått det på olika varianter.även själv när jag blandade olika sorter för många år sedan.

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                Jag har hört såna som fått korsning mellan en pemba och en bärnsten med.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Vad tror Akva eller ni andra om teorin att det är ursprunget och beteendet som skiljer dem åt i valet av lekpartner... Alltså; invant levnadsmönster beroende av tex uppväxtmiljö el grupptillhörighet.

                  Har säkert nämt här i tråden nånstans om min Moliro och Gul Nkonde-mix där de olika varianterna visade inget som helst intresse av varann under minst det halvår som de gick ihop.
                  Jag tycker då detta är superintressant,och vill iomd veta mer vad ni andra anser/tror. Jag tror fortsättningsvis att om två arter/varianter får växa upp ihop från ungfiskstadiet tenderar att lättare korsa sig senare än tex när två grupper i samma size tex, en odlad gr och en VF grupp slås ihop...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    Jag tror ju utsendet har större betydelse men visst kan betendet inverka framför allt hanarnas kan jag tänka mig.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      Njae, det var lite det jag var inne på fast som jag glömde nämna ovan. Frågan är om de själva känner till om hur de ser ut. Jag tror att de är "intelligentare" än så, att de "läser" av varandra mer på signaler,lukt och kroppsspråk än vad vi tror.

                      OT:
                      Minns min första troffe-grupp, leftovers av VF Moliro...
                      Nån timme efter inkoppning satt jag å blängde som i trance,som om jag var sju bast å nyss fått en cykel av tomten... 2 Molirohanar står vid varsin kortsida och spänner på sig ,sen som efter ett startskott far de med världens tokspeed och ryker ihop i mitten av karet! De måste alltså ha kommunicerat med varann 1,5 meter ifrån varann! Är såld på troffar sen dess!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • akva99
                        Användare
                        • september 2005
                        • 527

                        de flesta av korsningarna jag vet är vf fiskar.
                        kejsare - bärnsten
                        kejsare- orange
                        kejsare - körsbär
                        är de jag känner till där kejsaren ( ikolan ) är inblandad

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          Jag vill bara säga att jag är stolt över mig själv som vågade köpa Tropheus tillslut. Med alla skrämselartiklar och poster om buken så förstår jag om man tvekar innan.

                          Men de lever och de flesta mår bra. Är några jag fortfarande är tveksam på. Är 18 stycken.

                          Det jag har lärt mig är att nästa gång köper jag nog närmare 40 stycken. Då kan några trilla av utan att man stör sig för att de blir för få.

                          Är inte riktigt nöjd förens de får ett eget akvarie dock.

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            *morr* *svordommar*

                            Var tvungen att plocka bort en Troffe nu. Den var blev och svullen på magen, den visade inga tecken alls på att vilja äta. När den dessutom blev fångad på första försöket så kändes det verkligen som den var sjuk. Så nu är de bara 17

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Ursprungligen postat av johho
                              *morr* *svordommar*

                              Var tvungen att plocka bort en Troffe nu. Den var blev och svullen på magen, den visade inga tecken alls på att vilja äta. När den dessutom blev fångad på första försöket så kändes det verkligen som den var sjuk. Så nu är de bara 17
                              Ta en ordentlig titt på fiskarna då o kolla om någon inte är med o äter eller om den ser lite slöare ut. Ser du fler plocka bort dessa fiskar och medicinera med Metronidazol 1 400mg tablett / 50 liter ca. denna medicin kan kombineras med en medicin som innehåller Nifurpirinol för ökad kraft på medicinering. tillsätt iaf minst 1dl salt/100 liter vatten för o stärka fisken en aning under medicineringen och få ett bättre resultat.
                              Senast redigerad av Falköping Andreas; 18 augusti 2007, 13:50.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • Kristian Hennig
                                Användare
                                • augusti 2006
                                • 76

                                Ursprungligen postat av johho
                                *morr* *svordommar*

                                Var tvungen att plocka bort en Troffe nu. Den var blev och svullen på magen, den visade inga tecken alls på att vilja äta. När den dessutom blev fångad på första försöket så kändes det verkligen som den var sjuk. Så nu är de bara 17
                                Jeg har hatt noen runder selv, men etter mine erfaringer er det intensivbad som har fungert best.. 100% friske ved 2 tilfeller nå.. En god oppskrift finner du på Fredrik Hagbloms side ; http://tropheini.com/articles.htm


                                Lykke-ønskninger fra norge! Bare ikke gi deg hvis du mister fisken,.. Alle opplever soten en eller annen gang, kunsten er bare ikke og gi seg Første året mistet jeg en Vf\f1 ilangi gruppe, en vf kasakalawe gruppe og en bulu point gruppe.. Men ingen siden heldigvis..
                                tropheus.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...