Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Kan du med säkerhet fastslå att det är maten som gör att det spökar? Ett foder jag aldrig haft (mag)problem med med mina Tropheus är NLS Cichlid Formula. Magarna funkar kanot på nyanländ fisk samt att byta med från ett annat foder "över en natt" sas. Problemet,eller snarare det "negativa" är att man ger så pytte-små kvantiteter så fisken ser urskiten ut för jämnan. Sånt stör iaf mig. Samt att fisken blir grådassig i färgen om man matar så mkt(överdoserar) så att den INTE skall se urskiten ut. Men det kanske är det optimala fodret till Petrochromis??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      Nu står mitt 375-liters Troffekar färdigt. Jag skall ju ha dubbar och bärnstenar tillsammans i det karet. Nu till min fråga. Bärnstenarna som är cirka 3 cm långa har jag redan hemma skall jag vänta tills jag får hem dubbarna och släppa in bägge sorterna samtidigt eller kan jag slåppa in bärnsterna redan nu?
      Bärnsterna är elva till antalet och dubbar skall jag ha 20 stycken. Jag har en cirkulation på 2500 L/timmen räcker det. Jag har dels ett powerhead som pumpar 1500 liter i en filtermodul med sönderklippt filtermatta dels en cirkulationspump som pumpar 1000L/timmen på ena kortsidan.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Ursprungligen postat av ozric
        Kan du med säkerhet fastslå att det är maten som gör att det spökar? Ett foder jag aldrig haft (mag)problem med med mina Tropheus är NLS Cichlid Formula. Magarna funkar kanot på nyanländ fisk samt att byta med från ett annat foder "över en natt" sas. Problemet,eller snarare det "negativa" är att man ger så pytte-små kvantiteter så fisken ser urskiten ut för jämnan. Sånt stör iaf mig. Samt att fisken blir grådassig i färgen om man matar så mkt(överdoserar) så att den INTE skall se urskiten ut. Men det kanske är det optimala fodret till Petrochromis??
        Problemet med NLS är att fiskarna gillar det för mycket. Svårt att få dom att äta annat samt tuggande honor fipplar med romen är jag matar med det. Annars är det ett bra foder som eftersom man matar mycket mindre ger mindre nitrat i karet.
        Urskiten,, Ozric fruktansvärt roligt och beskrivande uttryck, faktum är att dom ser faktiskt lite urskitna ut efter några veckor med NLS.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Nu står mitt 375-liters Troffekar färdigt. Jag skall ju ha dubbar och bärnstenar tillsammans i det karet. Nu till min fråga. Bärnstenarna som är cirka 3 cm långa har jag redan hemma skall jag vänta tills jag får hem dubbarna och släppa in bägge sorterna samtidigt eller kan jag slåppa in bärnsterna redan nu?
          Bärnsterna är elva till antalet och dubbar skall jag ha 20 stycken. Jag har en cirkulation på 2500 L/timmen räcker det. Jag har dels ett powerhead som pumpar 1500 liter i en filtermodul med sönderklippt filtermatta dels en cirkulationspump som pumpar 1000L/timmen på ena kortsidan.
          Ska bli kul att se det karet om det tag
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            En bild på Ikola med tre 4cms yngel.
            Fiskarna går på NLS samt Spirulinaflingor
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              Mina VF kasakalawe tittar inte ens åt NLS. Det enda som gäller är tropicals flingor samt räkmix.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                Så här ser karet ut i allafall. Det blev lite reflexer så man ser inte riktigt filtermodulen. Vad tror ni om stenformationerna kan det funka eller är de för nära inpå varandra?
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  Man blir alltid så sugen på fler akvarium när man ser andras nya uppsättningar.

                  Tycker det ser snyggt ut.

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    Ursprungligen postat av johho
                    Man blir alltid så sugen på fler akvarium när man ser andras nya uppsättningar.

                    Tycker det ser snyggt ut.
                    Tackar! Javisst är det så. Tänk om plånboken kunde vara lika tjock som intresset!
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      Ursprungligen postat av Cutekid
                      Mina VF kasakalawe tittar inte ens åt NLS. Det enda som gäller är tropicals flingor samt räkmix.

                      Mvh
                      Kör du Supervit nått?
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        Ursprungligen postat av Robbe
                        Tycker att bildarna från Aqua-cave är rejält sopiga och inte alls visar hur en Caramba ser ut.
                        Vi har betydligt bättre fotografer och troffar har på ciklid.se t ex här http://www.ciklid.org/forum/showthre...opheus+Caramba
                        -ja det kan jag hålla med om! Caramba är faktiskt en favorit-troffe
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          Ursprungligen postat av deelay
                          Kör du Supervit nått?
                          Yes .. supervit basic och räkmix med astaxhin och NLS vitlök, funkar bra med NLS i mixen.
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • roni
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 183

                            Jag upptäckte just att en av mina kirizor tuggar, det är första gången och det känns riktigt kul. En fråga, jag har jullar i akvariumet ett par med yngel + troffarna.

                            Tror ni att några yngel kommer klara sig? Jag vill helst inte ta upp henne men det skulle vara kul om nån överlevde.
                            Mvh/Fredrik

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Ursprungligen postat av roni
                              Jag upptäckte just att en av mina kirizor tuggar, det är första gången och det känns riktigt kul. En fråga, jag har jullar i akvariumet ett par med yngel + troffarna.

                              Tror ni att några yngel kommer klara sig? Jag vill helst inte ta upp henne men det skulle vara kul om nån överlevde.
                              Mkt stor risk att en förstagångslek slutar med att honan sväljer el spottar äggen vid stress el matning. I regel brukar de ta några lek på sig innan de "fattar". Är det en ung hona är det nästan bara bra att hon inte håller,tycker jag. Sp. Black verkar leka alldeles för ofta för att det ska va bra för dem själva. Ist för lägga på hullet producerar de nya ägg och det resulterar i med tiden att man får smala honor som nästan stannar i växten och ser ut att tyna bort.

                              Har en ung-grupp Bemba här hemma , ca 6-7 cm som börjat leka men då ger jag dem lite NLS-peletts som de inte kan motstå. De sväljer äggen mao då, vilket är meningen.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 777

                                Testar kameran

                                Kommentar

                                Arbetssätt...