Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Ursprungligen postat av Danne_K
    Nja tror ju inte att det är allt för svårt att få fram en korsning på dom om man skulle anstränga sig lite. Något som jag tycker är lite intresant är att det finns folk som påstår att det finns röda dubbar i sjön. Vilket skulle kunna tyda på att dom korsar sig med sp black bemba tror jag (har några öl i kroppen nu + att klockan är halv 5 på morgon så känner att jag inte är helt me i matchen just nu) hur som helst så korsar dessa två sig i naturen så tror jag ju inte att det är helt omöjligt att få dom att korsa sig me red rainbow i ett akvarium heller.
    Skulle vara intressant att få ta del av den informationen. Vart har du läst eller hört det?

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      Ja ok min jämförelse var väl o ta i men om man har en grupp red rainbow samt en grupp dubbar i ett kar så blandar de sig inte med varandra så vida du inte tar bort alla honer o hanar utom en av dubben så han får gå med bara en massa red rainbow honer ja då kanske men denna risken skulle jag vilja påstå är väldigt liten....
      En polare till mig har haft en ensam ilangi hona gåendes med en grupp dubbar i flera år utan att något har hänt så jag tror som sagt att risken är extremt liten för korsning.
      Dock en intressant sak du sa där med att det finns dubbar med röda band i sjön!??? Något som du kan bekräfta detta med?
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av Cutekid
        Skulle vara intressant att få ta del av den informationen. Vart har du läst eller hört det?

        Mvh
        Tror jag bland annat att jag har läst det i aqualogs bok om tropheus.
        Senast redigerad av Danne_K; 28 juli 2007, 14:09.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Ja ok min jämförelse var väl o ta i men om man har en grupp red rainbow samt en grupp dubbar i ett kar så blandar de sig inte med varandra så vida du inte tar bort alla honer o hanar utom en av dubben så han får gå med bara en massa red rainbow honer ja då kanske men denna risken skulle jag vilja påstå är väldigt liten....
          En polare till mig har haft en ensam ilangi hona gåendes med en grupp dubbar i flera år utan att något har hänt så jag tror som sagt att risken är extremt liten för korsning.
          Dock en intressant sak du sa där med att det finns dubbar med röda band i sjön!??? Något som du kan bekräfta detta med?
          Ska vara extremt ovanligt om dom nu ens finns. är nog bara ett fåtal personer som påstår sig ha sett dessa och kan gissa att det har varit folk ute och sökt men inte hittat.

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            Ursprungligen postat av Danne_K
            Ska vara extremt ovanligt om dom nu ens finns. är nog bara ett fåtal personer som påstår sig ha sett dessa och kan gissa att det har varit folk ute och sökt men inte hittat.
            Har också läst om den röda dubben men kommer tyvärr inte ihåg vart!
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              Ursprungligen postat av Danne_K
              Beror lite på omsändigheter tex om dom går själv el med större indevider osv. Men runt en 2-3 cm brukar dom väll börja
              Tittar på ett gänga av mina kasakalawe yngel som är runt 3-4 cm nu och de har fortfarande ungdjursteckningen kvar. Speciellt moorii gruppen brukar nog vara ganska sena .. har sett fiskar runt 5-6 cm som fortfarande har ungdjurstäckningen,
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                Tror vi tolkade frågan lite olika. jag tog de som att när dom börjar färga om och tycker att ganska många börjar (att man börjar se tex lite rött på rödvarianter osv) där runt 2-3 cm men vissa tar betyderligt längre tid på sig. och sen så omständigheterna spelar väldigt stor roll gissar att om man har dom i en tank där det finns mycket fisk och som har lite storlek väntar dom ganska länge med att färga om. I en sådan tank kan dom säkert vänta på att börja färga så då har du säkert rätt. Men i ett glesar kar el en grupp med bara ungdjur har jag då som erfarenhet att det brukar börja hända saker där runt 2-3cm. men som sagt beror säkert väldigt mycket på diverse saker ljus och inredning kan säkert också spela in hur i vida dom känner sig trygga osv osv.

                Kommentar

                • fredrik-tern
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 75

                  mina kapere går i en väldigt ljust akvarie det är upplyst med 2x80w
                  t5rör jag har haft saltvatten innan, jag tänkte att dom lever på
                  grunt vatten så dom är väl vana vid starkt ljus. dom ända fiskarna
                  i karet är små frontosa "kitumba". troffarna är framme nästan alltid
                  och är ca 3-3,5cm. jag kanske ska ha svagare belysning på dom

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    Fredrik - Det låter lite overkill i mina öron men de vänjer sig säkert med tiden.

                    Ang. röda dubbar... var det inte det som Kraut-Schupke trodde sig vara uppkommet från en sk "pipedream" ??

                    Och angående att blanda troffar... Jag tror korsningsrisk hos tropheus är övernojat! Hört att folk som haft samma art/variant ikaret (i samma siza) där VF har valt VF och odlat valt odlat ,så det är mkt möjligt,så som jag tror, att de mer går efter beteende-mönster. (frågan är väl snarare om de vet hur de själva ser ut? ) Jo,alltså att beteendet då också skiljer sig ngt beroende var de ursprungligen kommer ifrån.
                    Som en liten parentes; höll VF Nkonde ihop med fett bra Moliro-honor ( i samma size men SO) och NKonden el vice versa visade inte några som helst intressen för varandra under det halvåret de gick ihop. Tillägger också att Moliro-honorna var riktigt lekmogna samt att Nkonde-hanarna verkligen potenta.
                    Intressant va!?
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      Ursprungligen postat av ozric
                      Fredrik - Det låter lite overkill i mina öron men de vänjer sig säkert med tiden.

                      Ang. röda dubbar... var det inte det som Kraut-Schupke trodde sig vara uppkommet från en sk "pipedream" ??

                      Och angående att blanda troffar... Jag tror korsningsrisk hos tropheus är övernojat! Hört att folk som haft samma art/variant ikaret (i samma siza) där VF har valt VF och odlat valt odlat ,så det är mkt möjligt,så som jag tror, att de mer går efter beteende-mönster. (frågan är väl snarare om de vet hur de själva ser ut? ) Jo,alltså att beteendet då också skiljer sig ngt beroende var de ursprungligen kommer ifrån.
                      Som en liten parentes; höll VF Nkonde ihop med fett bra Moliro-honor ( i samma size men SO) och NKonden el vice versa visade inte några som helst intressen för varandra under det halvåret de gick ihop. Tillägger också att Moliro-honorna var riktigt lekmogna samt att Nkonde-hanarna verkligen potenta.
                      Intressant va!?
                      Stämmer bra det där med Schupke. Bara löst rykte som florerar. Sen får man ta det Schupke skriver med en nypa salt. Visst har han intressanta utläggningar men han kastar om lite för mycket och ibland känns det helt "hej kom och hjälp mig"
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • fredrik-tern
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 75

                        hur lång tid tar det för en troffe att växa från 3cm till 6-7cm?

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          Ursprungligen postat av fredrik-tern
                          hur lång tid tar det för en troffe att växa från 3cm till 6-7cm?
                          Jag har kiriza som jag köpte i slutet på januari då va de 2-3cm ca och är nu ca 6 -7cm sedan beror ju på hur mycke vatten du byter o hur mycke man matar på hur fort de växer.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            3 cm tar (för mej) cirkus 4 månader, men det kan säkert gå snabbare
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • fredrik-tern
                              Användare
                              • juli 2007
                              • 75

                              tackar

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • april 2002
                                • 953

                                Två ganska så balla filmfrekvenser på Isonga

                                Den första visar en lyckad lek



                                Den andra en lite cool snutt på en duktig Tropheus Isonga hona som tar hand om ett gäng yngel bland Leleupi och resten av Isonga gruppen...

                                Senast redigerad av stiffe; 30 juli 2007, 09:21.
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...