Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    LN! vänta 25 dagar nästa gång minst då har gul säcken näst intill helt försvunnit. tempen du har i karet kan göra att det tar +-ett par dagar i tid men jag väntar sällan längre än 4 fullt gångna vecker innan jag tar upp en hona.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Tack Andreas. Då gör jag så i fortsättningen.
      Jag trodde nämnligen att ynglen var fullgångna på tre veckor, nu vet jag bättre
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        Åh nej. Man åker till Grekland i en vecka och naturligtvis är det den varmaste veckan i sverige någonsin så klart
        Gick bara åt en Troffe. Men det sved. Hade tur att inte fler dog och att min flicka tog hand om akvariet medans jag var borta.

        Kommentar

        • sibbes

          tjena, ja lite sugen på att börja med troffar har ett 405L kar,

          hur många ska ja ha och hur mkt får ja ge ungefär? är bara 15 så har inte så mkt pengar MVH/

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            Ursprungligen postat av sibbes
            tjena, ja lite sugen på att börja med troffar har ett 405L kar,

            hur många ska ja ha och hur mkt får ja ge ungefär? är bara 15 så har inte så mkt pengar MVH/
            Beror helt på vilken sort du ska ha. och om du vill ha vf eller odlade. tycker någonstans runt 30 är lämpligt.

            Kommentar

            • sibbes

              okej om ja ska ha odlade 30 stycken hur mkt får man ge då ungefär? och vilken är den biligaste arten? MVH

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av sibbes
                okej om ja ska ha odlade 30 stycken hur mkt får man ge då ungefär? och vilken är den biligaste arten? MVH
                Du får kolla på annonser och i butiker så kommer du se vad dom kostar. Jag vet att du bara är 15 som du skrev men nått får du göra själv tycker iaf jag men du kan räkna med runt 50kr st för lite mindre djur.
                Alternativet är ju att köpa riktigt små och dra upp så blir det billigare.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  Tänkte lite på det här med korsningar... Vad är skillnaden om man gör medvetna val i akvariemiljö o korsar fram en snygg variant av olika troffearter, än att dom själv evolverar i sin egna biotop?

                  Inte för att jag gillar hybrider jag tycker själv att dom ska evolvera i sin egen miljö. Så att arterna utvecklas naturligt. Men rent fysiologiskt för fiskens välmående? Det blir ju en likvärdig korsning om man själv gör den rent teoretiskt? Bara för att dom korsar sig behöver dom ju inte må sämre än om dom gör det i sjön... Detta var bara tankar jag fick. Tycker inte att man ska uppmuntra korsningar överhuvudtaget.

                  Skulle vara som o titta på en favorit film på vhs! Det är inte orginal kvalite! Det är det som stör mig i alla fall! Det ska vara orginal DVD med 5.1 ljud!!! Fiskarna ska vara orginal helt enkelt! Kopior gillar vi inte! Fast det blir väl som med internet med ciklider! Alla kommer slänga upp allt möjligt bara för att det går!
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    Då kommer man ju direkt till nästa fråga. Hur ska man veta att det inte är korsningar? Och vad tycker ni räknas som korsningar? Är blandnigar av färgvarianterna en korsning el måste det vara av dom olika raseran tex dubbar och en röd variant. Av färgvarianterna förekommer det ju korsningar av redan i sjön och förmodligen även mellan arterna.

                    Kommentar

                    • Stephan E
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 307

                      Personligen så tycker jag att befintliga korsningar i sjön är ok. Däremot att korsa olika varianter för att få färggrannare fiskar inte är lika uppmuntrande.

                      Linjeavel är ok till en viss mån men efter 5-7 generationer så tror jag nog att kvaliteten blir försämrad.
                      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Om fiskar korsar sig i naturen så är det en helt annan sak än att "påtvinga" korsning i akvarium. I naturen så har fiskarna trots allt val (förmodligen), men korsning sker ändå...och då ser jag det som en naturlig korsning mellan två likartade arter. I akvarium så bestämmer du vilka arter som eventuellt ska korsas...och då är det faktiskt en helt annan sak.

                        Svårt det här...men så tänker jag iallafall.

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          Jag förstår inte det här med att det är så hemskt att korsa olika varianter för att få fram snygga fiskar. Men att att hålla på med urvalsodling med samma syfte är helt ok.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • pontus
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 514

                            hej nu va det ett tag sedan jag skrev någonting här ;D

                            Jag kan hålla med om att urvalsodla i flera generationer kan försämra genpolen, men om man gör som många duktiga odlare gör att köpa 3 lådor vf sen plocka ut dom 20 finaste djuren
                            då kan man räkna med att man får fina f:1 och f:2 or mycket längre ska man nog inte gå tycker jag .
                            MVH Pontus
                            Passenger on Planet Earth:
                            Pet.macro nsumbu
                            Pet.moshi ikola
                            Pet.Trewavasae
                            Pet.Bulu-Point "Red"
                            Pet.orthognathus tricolor mvuna
                            Pet.Longola
                            Tr.Ilangi
                            Tr.Muzi
                            Tr.Katonga
                            Neo.Leleupi

                            Kommentar

                            • fredrik-tern
                              Användare
                              • juli 2007
                              • 75

                              tjena är det någon som har provat att köra med borrat kar, sump o cirkulationspump
                              till troffar jag har ett hemmabyggt kar som jag har haft saltvatten i innan.
                              vattnet måste bli väldigt bra syresatt i ett sådant system.
                              jag tänkte bygga lite filterfack i sumpen så jag kan ha lite olika filtermatrial.
                              karet har måtten 1800x620x520 (lxbxh) hur många vuxna troffar kan jag ha i detta?
                              är det någon i södra skåne som har nkonde eller ilangi tillsalu inom dom närmaste
                              månaderna och vad ligger dom på i pris? vad tror ni om att köra t5-belysning
                              på troffar jag har så jag kan köra med 4x80w?

                              mvh fredde

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Tjena,gomorron & välkommen till forumet Fredrik!
                                Tycker det låter som en bra ide att köra troffar i det karet. Det har bra mått så en 30-40 vuxna troffar,beroende variant, kan du med fördel ha.
                                Testa sidans köp/sälj för att leta efter de varianter du vill ha.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...