Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    En nytagen bild på mina kiriza yngel. En mal som går i karet tillsammans med dom kommer med också
    Varför har du ingen inredning i karet ska du odla på dom eller?

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      Ursprungligen postat av tezz
      Varför har du ingen inredning i karet ska du odla på dom eller?
      Jag har ingen inredning för de ska bara växa nu i ett år typ. En massa inredning gör bara att de kan gömma sig o att mat kan bli liggande som gör att vattnet blir dåligt eller att man missar att en fisk inte äter.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        och sedan ska du sälja dem eller?

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Ursprungligen postat av johho
          och sedan ska du sälja dem eller?
          Nej verkligen inte... Jag ska spara ca 35st av de 54 jag har nu. Jag har åkt totalt 120 mil för att få dom o då vill man ju inte sälja dom om ett tag.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Nej verkligen inte... Jag ska spara ca 35st av de 54 jag har nu. Jag har åkt totalt 120 mil för att få dom o då vill man ju inte sälja dom om ett tag.
            Åkte du två vändor till Osric? (Det var väl han du köpte dem av)
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              De ser ut att växa på bra, Andreas!

              Kan tillägga att jag fått fram ett Kiriza-yngel i 720 som inte liknar nåt annat jag sett! Endast stjärtfenan är svart medans resten av fisken är VIT med svagt ljusgrå ränder. Huvudet mörkare grått. Vi får se om den klarar sig och hur den utvecklar sig...
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                ja det blev 2 vänder. Köpte 30 i första o 24 i andra vändan
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • popetoteror
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 111

                  Hejsan Vänner

                  Här har ni en nyfrälst framför er.
                  Efter flera års bortavaro från akvariehobbyn skall jag ta upp tråden igen.

                  Jag skall skaffa ett 325l akvarium (130x50x50), vilket tyvärr är de maximala mått jag får plats med. Efter mycket vankelmod har jag nu fastnat för Tropheus som fiskval.

                  Jag har fått flera goda idéer, bl a från Falköping Andreas. Jag hade tänkt att köra en grupp ungdjur T. Duboisi Maswa och låta dem växa upp i karet.
                  Från början hade jag tänkt köpa ca 20 ungdjur och låta de växa upp ihop men både Andreas och akvarieaffären tycker att det är för få, åtminstone 25-30 skall vara lagom till mitt akvarium.
                  Även om akvariet helst skulle vara större (men nu kan det som sagt inte vara det) så har jag fått uppfattningen att detta ändå kan funka utmärkt, bara jag sköter vattenbytena ordentligt.

                  Som nygammal akvarist är jag tacksam för alla goda råd och ord på vägen jag kan få med mig.

                  Vänligen

                  Popeoteror

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    Ozric says...

                    Innan fisken petas i så bör filtren va ordentligt inkörda och vattnet optimalt. Tunnt lager med korallsand , inte större än 2-3 mm, det samlar bara på sig en massa onödig skit. Sten gör det också, jag hade kört utan det första året,typ, om det är småfisk du skaffar. Växter skitar också oftat ner mer än vad det hjälper.Bra flås/filtrering.Gärna så det skvalar på ytan. Eheims 2252r tycker jag funkar bra. Mata sparsamt första tiden ,men gärna flera ggr om dan. Noggrannhet med vattnet och bra foder.

                    Troffar är lätt! Till skillnad från tex Kilesa; jag lyckades skrämma ihjäl en genom att torka rutan utvändigt med en handduk...
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      Sådär, nu har jag fått igång mitt 222 liters kar. I det går 18st Pemba yngel.



                      Dom far hela tiden upp och ner längs bakrutan så man ser inte så mycket av dom på bilden. Tror dom kommer bli kanonfina med tiden. "Föräldrarna" hade fina breda röda band så förutsättningarna finns iaf.
                      Senast redigerad av Stelin; 25 mars 2007, 19:34.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • johan eriksson
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 159

                        Ursprungligen postat av ozric
                        Ozric says...

                        Innan fisken petas i så bör filtren va ordentligt inkörda och vattnet optimalt. Tunnt lager med korallsand , inte större än 2-3 mm, det samlar bara på sig en massa onödig skit. Sten gör det också, jag hade kört utan det första året,typ, om det är småfisk du skaffar. Växter skitar också oftat ner mer än vad det hjälper.Bra flås/filtrering.Gärna så det skvalar på ytan. Eheims 2252r tycker jag funkar bra. Mata sparsamt första tiden ,men gärna flera ggr om dan. Noggrannhet med vattnet och bra foder.
                        Hur tjockt är ett tunnt lager korallsand?
                        Hur tycker du att man ska inreda när fiskarna är vuxna?

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          Ursprungligen postat av johan eriksson
                          Hur tjockt är ett tunnt lager korallsand?
                          Hur tycker du att man ska inreda när fiskarna är vuxna?
                          Typ 2-3 cm har jag. Bottenglaset kommer fram där det strömmar som mest, men det vänjer man sig vid ... I ett 130cm kar skulle jag bara ha ett röse med sten el dyl i mitten om fisken var runt 8cm el mer.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            Har är en bild på mitt 310L (125x50x50) med duboisi. Har väl också 3cm sand drygt(25kilos säck). Tror det är 20 större och lite yngel jag sparat. Stenröse i mitten. Aggretion är nästan obefintlig oxå.

                            Mvh/ BB

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              Fina dubbar.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                Har ni varit med om tropheus där hela gruppen helt vägrar äta räkmix? Själv har jag genom åren haft ett flertal olika grupper(från yngel till VF) och har aldrig märkt något sådant tidigare.

                                Fiskarna brukar ju annars kasta sig över mixen. Det enda som duger för tillfället är NLS(growth formula). Min svåger (som jag fick ynglena av) har nog enbart matat med NLS, men visst är det ändå lite märkligt den här totalvägran. JAg trodde fiskarna uppfattade räkmix som rena lyxmiddagen.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...