Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Ursprungligen postat av LN
    Vet att detta låter flummigt men jag skulle vilja få till en ny beteckning till raden VF,SO,F1 som heter ÅS . Återsatt ja jo jag vet att det är en dröm men visst vore det roligt och spännade för att inte tala om god reklam till hobbyn.
    Däremot behöver du inte känna skuld BB jamenar alla sändningar kan ju vara "bland det sista". Tycker precis som du att man kan vara stolt för att man tar hand om fisken på ett bra sätt och därmed iallafall säkerställa en viss genbank.
    Ja det vore något exportörerna borde satsa på tycker jag fånga upp en hel del avelsfisk som dem kanske plockar hälften av ynglen och säljer på export och den andra halvan släpper dem tillbaks vid kanske 5cm storlek då de inte anpassat sig allt för mycket i fångenskap. Detta kräver ju dock att man är väldigt noggran vid fångst av avelsdjuren så man släpper tillbaka ynglen på samma ställe så inte genbanken ändras. Detta borde göra att maswan och ilangin kanske kunde återhämtas skapligt inom en 5års-period. Bara lösa funderingar men exportörerna borde nog gynnas av detta om dem inte är väldigt benägna och pressa upp priserna genom stor efterfågan. sedan måste ju all fisk vara av bra kvalite och friska innan de släpps ut i naturen.

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      Tanyanjikasjön är vad jag förstår en av världens största sjöar och jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara vi akvarienördar som gjort att vissa arter är utrotnings hotade där.
      Hur många människor längs med Tanyanjika det finns,som lever på fisk det har jag ingen anning om,men jag har svårt att tro att dom är mindre än oss nördar.
      Vet inte heller hur pass en Tropheusgrupp räcker vad det gäller föda men skulle inte tro att det mättar mer än till en måltid,så vad konsumtionen är bara för någon familj är nog bra mycket mer än vad vi bara tar in till Sverige.

      Sen har jag även ganska svårt att tänka mig att alla som fiskar i sjön vet att man får mer för en golden Kalambo eller en Maswa.
      Är dom arterna då så ovanlig som görs gällande så räcker det ju med några "okunniga" fiskar upp dom som föda för att dom snart ska vara borta.

      Och vidare så tycker jag att vi här i Sverige är ganska så upplysta av vad som är på väg att försvinna från våra egna vatten men ändå så har vi snart
      t ex ingen torsk kvar och den har väl ingen i sina kar

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Nja...Sverige är ett litet land, men ändå har vi under tiden haft stor tillgång till vildfångade Tropheus.

        Det skulle vara intressant att veta hur mycket som totalt exporteras från Tanganyika-sjön per år och hur många av dessa är Tropheus. Det är trots allt en mycket populär fiskart och duboisi, maswa har länge tillhört toppen av de önskade Tropheusarna.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          Nån som varit på AM Örebro å kollat Musangan??
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Robbe
            Användare
            • februari 2003
            • 527

            Ursprungligen postat av Malawe
            Nja...Sverige är ett litet land, men ändå har vi under tiden haft stor tillgång till vildfångade Tropheus.

            Det skulle vara intressant att veta hur mycket som totalt exporteras från Tanganyika-sjön per år och hur många av dessa är Tropheus. Det är trots allt en mycket populär fiskart och duboisi, maswa har länge tillhört toppen av de önskade Tropheusarna.
            Så du menar att vi skulle ha fått hit mer Tropheus än vad människorna runt Tanyanjika äter ???

            Jag tror inte ens hela exporten till hela världen av Tropheus ens är en bråkdel av detta.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              Ursprungligen postat av ozric
              Nån som varit på AM Örebro å kollat Musangan??
              Jag har inte sett just dom men är dom VF så lär dom se likadan ut som dom jag sett, det är en ball annorlunda firre helt klart. Den är snygg i rätt ljus och i en inte alltför plottrig inredning.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Ursprungligen postat av Robbe
                Så du menar att vi skulle ha fått hit mer Tropheus än vad människorna runt Tanyanjika äter ???

                Jag tror inte ens hela exporten till hela världen av Tropheus ens är en bråkdel av detta.
                Nej det skrev jag inte..men jag tycker det mycket väl kan vägas in att vi har genom åren haft ganska god tillgång på VF Tropheus.

                Om jag bollar tillbaka...tror du att befolkningen konstant smaskar i sig Tropheus duboisi, Maswa? Jag tror de äter mycket fisk, men att det absolut är blandat och att kanske inte Tropheus är den största matfisken eller ens den vanligaste.

                För mig vore det intressant att veta mer fakta än det som bollas här. Att släta över exporten av fisk som försumlig i det stora hela köper jag inte alls...

                Kommentar

                • Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • oktober 2002
                  • 601

                  Ursprungligen postat av Robbe

                  Sen har jag även ganska svårt att tänka mig att alla som fiskar i sjön vet att man får mer för en golden Kalambo eller en Maswa.

                  Är dom arterna då så ovanlig som görs gällande så räcker det ju med några "okunniga" fiskar upp dom som föda för att dom snart ska vara borta.
                  När jag senast bodde hos Toby Veal i Kalambo så kom det in två hinkar från "grannbyn" 7-8 km bort mot Isanga. I varje hink fanns en "Golden Kalambo" De överlevde och skickades senare till en köpare i Danmark efter någon månad. Betalningen till fångsmännen motsvarar en veckolön ungefär. När det gäller "Golden Kalambo" så vet lokalbefolkningen att de är värdefulla men det gäller bara de områden som är närmast Kalambo som är den enda HELT permanenta fångsstationen i Zambia. "Golden Kalambo" kommer in från områden med olika fisk som ex vis Kasanga och alla exporteras som "Golden Kalambo". Mer än nittio procent kommer dock från Kalambo och områdena söder därom. Som en parantes har jag sett två fläckiga Tropheus honor fångade vid Kachese. Dessa har inte exporterats då de försvann. Troligen dog de eller åts upp av paddor som är en pest i fiskdammarna.

                  När det gäller Tropheus Duboisi från Maswa så är det två saker som gör att de inte exporteras lika frekvent som tidigare. Dels är inte duboisin lika tät i populationen som övriga tropheus och dels är det väldigt långt dit för de flesta som fångar fisk för akvarieändamål. Då det blivit ont om duboisi vid Maswa så finns det inte längre någon lönsamhet i att lägga ut tusentals dollar i bensin för att hämta dom. Vid en fångstresa för två år sedan så fick man bara upp ett hundra tal duboisi vid Maswa. Resan dit och tillbaka kostade SEK 20.000 i bensin, men resans syfte var inte enbart att fånga Maswa. Därför är nästan allt som kommer sjöodlat och är egentligen inte Maswa utan Halembe. Men vem kan se skillnad på dom?

                  När det gäller vissa Tropheus som ex vis Ilangi så är beståndet i sjön mycket litet och påverkan från akvariefiskfångst är troligen mycket stor. Återhämtningen kanske går bra om man inte fångar på ett tag. Ilangi sjöodlas hos Toby Veal.

                  Den mänskliga påverkan av miljön är troligen ett framtida större hot och det ryktas om att runt Mpulungu har det försvunnit Tropheustyper som fanns för trettio år sedan.

                  Numera (sedan 10 - 15 år) så fångas allt mer fisk som mat vilka tidigare inte fångades som matfisk. Befolkningen äter mindre gärna Troheus men allt går ner. Tanganyikasjöns sandbottnar har ännu inte helt utfiskats som Malawisjön har gjorts på sandbottnarna. Men det är nog bara en tidsfråga det också. I Malawi används finmaskiga nät som tar allt under 5 mm. De kinesiska fisknäten kommer in som bistånd betalda av amerikanska välgörenhetsorganisationer som nog vill gott med sina gåvor men som på lång sikt kommer att göra sjön till en öken.

                  Befolkningsexposionen tillsammans med billiga nät från Kina kommer troligen på sikt att skapa katastrofer i fiskbeståndet.

                  Som ett exempel kan jag nämna att för bara 5 år sedan var flertalet mindre sandstränder i Tanganyikasjön obefolkade. Numera får man leta efter en sådan att sätta upp sitt tält på. Flyktingar från Kongo så paddlat över sjön och bosatt sig är stor del av bosättarna.

                  När det gäller akvariehobbyns påverkan på fiskbeståndet i Tanganyikasjön så är det totalt sett helt marginellt och antalet fisk som exporteras är totalt sett mindre på ett år än vad som dagligen fångas i vilken halvstor by som helst. Däremot är påverkan på mycket begränsade bestånd uppenbar och tydlig.
                  Senast redigerad av Lars Andersson; 15 september 2007, 15:10.
                  Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    ja har förstått att matfisket med finmaskiga nät är ett stort problem, görs det nått att förhindra utfisket i sjöarna? trodde att det största hotet iaf i malawisjön var trädskövling för brasor med erosion som följd, hmm det ser mörkt ut för vf i framtiden..
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Robbe
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 527

                      Tack för att du benade upp detta Lars .
                      Mycket intressant läsning från en som varit på plats.
                      Lite coolt med dom där golden Kalambona som kom från dom där kunniga fiskarna,det måste ha varit rena högvinsten för dom.
                      Men jag bara funderar över hur många andra,som inte är lika kunniga eller som inte har möjlighet att ta sig så långt,som istället ätit golden Kalambo t ex.

                      Sen är det väl klart,Malawe,att jag inte tror att alla knaprar i sig Maswa men kanske dom som bor i närheten dvs dom som har möjlighet att fiska upp dom.
                      Jag tror väl knappast att dom åker kors och tvärs över sjön bara för att få tag i just Maswa att äta.
                      Och jag hoppas väl verkligen att inte du trodde att jag trodde det?
                      Jag tror videra heller inte att Tropheus skulle vara den stora matfisken,om dom själv får välja,men jag tror nog inte att alla har det valet utan får nog ta vad dom får tag på som t ex några smaskiga Maswa istället för en lite mer mättande Frontosa

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Ursprungligen postat av deelay
                        Jag har inte sett just dom men är dom VF så lär dom se likadan ut som dom jag sett, det är en ball annorlunda firre helt klart. Den är snygg i rätt ljus och i en inte alltför plottrig inredning.
                        Ah,ok. Men jag tänkte om de va friska å krya och hade börjat färgat.
                        Åkte nämligen två ggr för att kolla och ev köpa Nkonde för nåt år sen men bägge gångerna va de så deppiga och gråa så att det inte gick att se hur pass gula de kunde bli...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          Ursprungligen postat av ozric
                          Ah,ok. Men jag tänkte om de va friska å krya och hade börjat färgat.
                          Åkte nämligen två ggr för att kolla och ev köpa Nkonde för nåt år sen men bägge gångerna va de så deppiga och gråa så att det inte gick att se hur pass gula de kunde bli...
                          K jag förstår... tyvärr går det ju inte att ringa en butik för att få svaret eftersom fisken alltid är så "fin" när man frågar oavsett hur dassig den egentligen är =) Jag kanske ska dit o kolla lite i veckan, fast bara kanske =)

                          OBS inget riktat mot AM utan jag generaliserar
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Ursprungligen postat av Robbe
                            Sen är det väl klart,Malawe,att jag inte tror att alla knaprar i sig Maswa men kanske dom som bor i närheten dvs dom som har möjlighet att fiska upp dom.
                            Jag tror väl knappast att dom åker kors och tvärs över sjön bara för att få tag i just Maswa att äta.
                            Och jag hoppas väl verkligen att inte du trodde att jag trodde det?
                            Nej det trodde jag inte.

                            Ville bara ge det hela lite perspektiv, men det verkar finnas lite fakta att tillgå gällande Tropheus ingående i människors meny samt hur mycket av all export från Tanganyika sjön som varit Tropheus duboisi, Maswa. Jag tror att exporten av den arten varit väldigt hög i förhållande till annan fisk då det varit en av de mest populära arterna länge.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Lars Andersson. Det där är är ju en komplett kanonartikel till CB.
                              Bara för dig att klippa ut och sända in till redaktor@ciklid.se
                              Dom behöver verkligen mera artiklar
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • oktober 2002
                                • 601

                                Ursprungligen postat av specmats
                                ja har förstått att matfisket med finmaskiga nät är ett stort problem, görs det nått att förhindra utfisket i sjöarna? trodde att det största hotet iaf i malawisjön var trädskövling för brasor med erosion som följd, hmm det ser mörkt ut för vf i framtiden..
                                I Malawisjön har man på prov satt ned upprättstående betongpålar på botten för att det inte skall gå att dra näten just där. Jag vet inte så mycket om det men jag vet att Jay Stauffer och Ad Koinings har gjort dessa försök som naturligtvis inte är okontroversiella. När jag var med på Jay Stauffers vetenskapliga expedition till Malawi i januari i år så talade dom en del om det men jag såg aldrig de ställena eller pålarna.
                                Senast redigerad av Lars Andersson; 17 september 2007, 11:10.
                                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                                Kommentar

                                Arbetssätt...