Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Ursprungligen postat av Stephan E
    Har du någon mailadress eller hemsida som man kan använda för att komma i kontakt med Linkan??
    Du har väl inte missat att de är en av våra rabattaffärer: http://www.ciklid.org/rabattaffar/ra...sa.php?ID=1793
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Stephan E
      Användare
      • februari 2005
      • 307

      Är det någon som har någon uppfattning om hur stor procentandel av körsbär tex Bulu point som inte blir röda utan gula eller vita. Har hört att det är ganska hög andel av ynglen som "missfärgar" om man nu tycker att gult och vitt inte passar.

      Har aldrig haft denna variant därav frågan.
      Senast redigerad av Stephan E; 06 september 2007, 23:03.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Ursprungligen postat av Stephan E
        Är det någon som har någon uppfattning om hur stor procentandel av körsbär tex Bulu point som inte blir röda utan gula eller vita. Har hört att det är ganska hög andel av ynglen som "missfärgar" om man nu tycker att gult och vitt inte passar.

        Har aldrig haft denna variant därav frågan.
        När det gäller den vita färgningen...har inte det med dominering att göra? Har för mig att jag läste det en gång i CB där jag för första gången fick veta denna underliga färgning hos dominant hane (artikel om Ota´s körsbär). Det är kanske inte det du menar, men ändå...finns det en tendens att fisken "vitnar" så ligger det kanske "gömt" i generna och ibland kanske t o m övergår till det vita mer konstant? Avel?

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Ursprungligen postat av Malawe
          När det gäller den vita färgningen...har inte det med dominering att göra? Har för mig att jag läste det en gång i CB där jag för första gången fick veta denna underliga färgning hos dominant hane (artikel om Ota´s körsbär). Det är kanske inte det du menar, men ändå...finns det en tendens att fisken "vitnar" så ligger det kanske "gömt" i generna och ibland kanske t o m övergår till det vita mer konstant? Avel?
          Jag tror han menar själva fläckarna medans du menar att det svarta vitnar och ser lite silvrigt ut... ungefär som på bilden?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            Oki...

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              Just den där "vita" färgen, som jag har uppfattat det dyker upp på både dominerande och icke-dominerande individer, har gjort att jag sålt mina black-grupper inkl. Körsbär. Kanske är det ett icke-trivsel tecken, men vackert tycker jag det inte är.
              //Robert

              Kommentar

              • Stephan E
                Användare
                • februari 2005
                • 307

                Det är pigmenteringen på fläckarna som jag syftar på. Har ett gäng red belly på gång och liksom hos körsbär så finns det tre färgsättningar: röd, gul och vit.

                Kommer antagligen att separera de olika färgsättningarna när fisken blir större men det kommer ju i alla fall bli olika färgsättningar på ynglena. Vit/vit får gula och röda yngel osv.

                I dagsläget så ser man ju endast den röda varianten av körsbär i handeln.
                Sorterar man bort de andra?? Bilden av den vita varianten i Schupkes bibel tycker i alla fall jag är riktigt snygg.

                Frågeställningen var ju hur stor procentandel man kan räkna med kommer "missfärga" och inte bli röda. Hur mycket får man sortera bort när man odlar körsbär?? 50%?????

                Har som sagt aldrig haft varianten förr så frågeställningen kan verka konstig för de som har erfarenheter av körsbär.
                Senast redigerad av Stephan E; 07 september 2007, 08:56.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Hmm, en urvalsodlad stam av "Körsbär" med oranga fläckar, kommer den då att kallas "Hjortron" ??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Ursprungligen postat av ozric
                    Hmm, en urvalsodlad stam av "Körsbär" med oranga fläckar, kommer den då att kallas "Hjortron" ??
                    Eller satsumas.

                    Läste i en troffebok häromdagen att körsbär med bryting åt det gula hållet mycket väl kan vara korsningar med Ikola. Tydligen så korsar dom sig i naturen då och då vilket kan ge den morfen även i senare led.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Stephan E
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 307

                      Ytterligare en frågeställning:
                      Vid odling av tex Tropheus sp golden Kalambo med OB-tecknade föräldrar så är frågan hur många % av ynglen som kommer att få samma färgsättning dvs OB. De som håller på med Malawiciklider är väl mer vana vid detta och kan kanske ge en uppskattning.
                      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Ursprungligen postat av Stephan E
                        Ytterligare en frågeställning:
                        Vid odling av tex Tropheus sp golden Kalambo med OB-tecknade föräldrar så är frågan hur många % av ynglen som kommer att få samma färgsättning dvs OB. De som håller på med Malawiciklider är väl mer vana vid detta och kan kanske ge en uppskattning.
                        Väldigt få yngel kan jag säga! Jag har pratat endel med 2-3 gubbar som håller just OB kalambo och kushangazas. Bästa fördelningen är om 2 st VF OB leker med varandra och 2 f1r från dessa 2 OB föräldrar i sin tur sedan leker, då ökar chanserna markant att avkommorna får OB teckning då de har maximalt med OB gener i sig. Tydligen kräver en sådan här odling mycket jobb och plats då avkommorna från varje hona ska sorteras i ett eget akvarium m.m

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 307

                          Ursprungligen postat av Cutekid
                          Väldigt få yngel kan jag säga! Jag har pratat endel med 2-3 gubbar som håller just OB kalambo och kushangazas. Bästa fördelningen är om 2 st VF OB leker med varandra och 2 f1r från dessa 2 OB föräldrar i sin tur sedan leker, då ökar chanserna markant att avkommorna får OB teckning då de har maximalt med OB gener i sig. Tydligen kräver en sådan här odling mycket jobb och plats då avkommorna från varje hona ska sorteras i ett eget akvarium m.m

                          Mvh
                          Det blir tydligen en massa extraarbete i fortsättningen med andra ord.
                          Har fått tag i Kushangaza som F1 till OB föräldrar. Tyvärr så är Kushangaza (Kabwe) bland de fulaste troffarna jag vet om de inte är OB. De får nog simma i en av burkarna i garaget tills vidare.

                          Har du någon uppfattning om vid vilken storlek kan man se förändringarna i pigmenteringen?
                          Senast redigerad av Stephan E; 07 september 2007, 14:30.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • Robbe
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 527

                            Ursprungligen postat av Stephan E
                            Tyvärr så är Kushangaza (Kabwe) bland de fulaste troffarna jag vet om de inte är OB. De får nog simma i en av burkarna i garaget tills vidare.
                            Hur kan man köpa dom man tycker är dom fulaste troffarna?????? och med pigmentfläckar dessutom ???????

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 527

                              Ursprungligen postat av Stephan E
                              Har du någon uppfattning om vid vilken storlek kan man se förändringarna i pigmenteringen?
                              Vad jag har förstått så blir dom bara snyggare med åldern men vid vilket tidpunkt det börjar har jag ingen aning.
                              Såg sådanna när jag var i Tyskland och tycker att dom är enormt överdeklarerade.
                              Tyckte dom mest såg ut som troffar som man tar bort från sina egna grupper när dom får svarta pigmentfläckar,men är det är kanske en fördel för det behöver du ju inte göra med dina.
                              Sen har jag för mig att du var en av dom som var mest avig till att köpa fisk när det fanns risk för inavling och då tycker jag att detta fiskval är ändå mer konstigt

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Där tog Robbe en hel del poäng,tror jag! hehe

                                Stephan; låter nästan som så att du köper en grupp troffar av en medelmåttig variant för att hoppas få en eller några OB av dem eftersom de har det i linjerna... Stämmer det??? JAG skulle iaf inte göra det, ty ajg tror chansen är minimal.
                                Ger den NORMALA avkomman från OB-korsningar lika fina yngel som av två normalfärgade föräldrar?? Tveksamt va!? Eller hur ligger det till?
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...